Programmera första appen, hjälp?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Märdin, 27 dec 2010.

1. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lärt mig lite om att programmera i Java under hösten och tänkte ge mig på och försöka programmera en Android-app! Kommer vara den absolut enklaste och fulaste varianten av Tic-Tac-Toe om någon undrar.
    Men det hör egentligen inte till saken.

Jag hittade ingen lätt steg-för-steg guide om hur man ska bära sig åt för att programmera en app på en Windows?

Finns det något program till Pc man kan prova apparna i? För jag har bara en iPhone (snälla hjälp mig även om jag tillhör de onda)

Fungerar tryck på en touch-screen samma som tryck med en mus? För jag har en färdigskriven fönster-klass som jag gärna skulle vilja använda mig av om det går!

Alla andra tips är också välkomna, kommer som sagt behöva hjälp och hoppas ni är där för mig!

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Är det specifikt en guide för hur du programmerar eller är det en guide hur du gör för att installera det som behövs(rekommenderas?)

http://developer.android.com/index.html
    De har exempelvis Hello World exempel på lätta program och hur man använder olika layouter och liknande. Ganska matnyttigt måste jag säga själv.

Det finns emulatorer att simulera dina program på ja. Det finns med i SDKn som du behöver ladda ner för att börja leka.

Eclipse är nog det som är att rekommendera om du är nybörjare.
    http://developer.android.com/sdk/index.html Går igenom vad du behöver installera m.m.

Det kan vara att klockan är mycket men helt ärligt förstår jag inte alls vad du menar här. Kan du förklara dig bättre? Kanske bara jag som är trött, vad vet jag.

3. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En guide som beskriver hur jag gör om koden till program för android samt eventuelle skillnader från Java och Android? Eller det är exakt samma?

Ska kika lite mer på den hemsidan!

Angående min knepiga fråga med touch:
    Om jag skriver i vanliga Java i Eclipse och använder en klass som heter SimpleWindow (skriven av min lärare) så finns det några olika metoder där man använder musen. Till exempel kan man få reda på var man senast klickade med musen. Kommer jag kunna använda denna klassen? Men istället för att man klickar med musen på datorskärmen så trycker man på telefonen?
    Förstår du bättre nu? Inser att det är lite svårt formulerad..

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Nu svarar jag lite lätt då jag känner att klockan är mycket...
    Kan inte direkt säga att det är samma. Android har vissa klasser som du måste använda dig av för att det ska hända saker. Så grafiken och liknande får du troligtvis göra om så det passar. Allt beror på hur du väljer att göra saker men ex fingertryck kan du antingen ha på objekt genom att sätta lyssnare på dem som märker när det trycks (kanske en i varje ruta) eller så har du en egen layout som tar hand om alla tryck och gör det som borde ske.
    Hanteringen av händelser (användar-skapade händelser) får du nog göra om, logik och liknande kan du ha kvar eftersom det är Java.

5. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, får nog sätta mig in i det lite mer imorgon. Att skriva appen bara till datorn med hjälp av standardklassen är nämligen väldigt lätt även om det blev 13 rader bara för att rita upp rutorna.

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har du skrivit spelet till windows först?
    och "standardklassen" är det SWT/AWT/ eller Swing?

7. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Titta inom dom här videorna så kommer du nog att lära dig grunderna ganska snabbt. (se till att börja med episode 1)

8. YoX

YoX Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha SimpleWindow av Per holm? ;) Pluggar själv data på LTH :). Men jag skulle rekommendera att du inte använder dig av den klassen. Det är nog betydligt mer jobb att göra om den till android än vad du skulle tjäna på det.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Haha måste vara den:P Är också data studerande på LTH. Men som YoX skriver så är den nog mer eller mindre värdelös i detta fallet du just touch är enkelt att hantera i Android.

10. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men jag är rädd för att han ser mig om jag inte använder den..
    Infocom på LTH och det är kära SimpleWindow jag ville använda mig av, något annat har jag inte lärt mig.
    Det var ju synd att jag inte kunde använda den rätt av.:P
    Ska kolla på filmerna och återkommer när (inte om) jag har fler frågor.

ps. tror jag har tagit mig vatten över huvudet...

edit (internskämt): om Micke ser detta vill jag ha nördpoäng även om jag inte slutför projektet:)

Last edited: 28 dec 2010
  11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Måste du använda hans program? Är projektet för random javaspel eller vad är grejen?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

12. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får använda vilket program jag vill, är inget skolarbete utan bara för skojs skull! Men tänkte att eftersom jag inte lärt mig något annat så skulle det vara lättast så. Inser att det inte är det optimala men får väl lära mig något nytt istället, hehe.