Programutbud på olika hårdvaru-profiler

Discussion in 'Allmänt' started by buurd, Jul 27, 2010.

1. buurd

buurd Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag är påväg att köpa en telefon till min dotter (som jag skrivit tidigare, hon fyller år på söndag) och har tittat ut en HTC Wildfire för det är en budgettelefon med utlovat 2.2-stöd. Men så läste jag om att vissa program inte finns till den hårdvaru-profilen... och då börjar jag bli lite nervös. Kommer jag att köpa en halv telefon till dottern om jag väljer en Wildfire där 50% av programmen inte kommer att gå att köra för att de är defininerade med fel profil?

Är jag nojjig och hårdvaru-profilen är ett ickeproblem eller är en telefon med 3x400 pixlars skärm ett bättre val för att det är där man hittar alla program och spel?

Med vänliga hälsningar
    Roland

2. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det finns fortfarande program som endast fungerar i upplösningen 320x480 (HVGA). Detta är ett arv från tiden med Android 1.5 och tidigare, då stödde Android endast den upplösningen och alla appar som skrevs på den tiden syns bara i market för de enheter som har den upplösningen.

Den första lågbudgetluren var HTC Tattoo som endast hade QVGA-upplösning (240x320), i och med Android 1.6 blev det stöd för både högre och lägre upplösningar än QVGA och då man skriver applikaioner idag får man välja vilka upplösningar applikationen skall stödja.

Dock tror jag att det blir allt färre program som kräver HVGA-upplösning, det finns idag ganska många telefoner med QVGA-upplösning, t ex populära SE X10 mini.

Om du vill gå upp ett kliv i modellvalet landar du nog kring HTC Legend med HVGA-upplösning, men den är ungefär en tusenlapp dyrare än Wildfire.

m v h Henrik