Projektarbete - Gymnasium

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 20 aug 2011.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ska börja tvåan på tisdag nu och vi skall ha en kurs som heter Projektarbete. Jag går fordon, så vad kan man välja? Tips? Ideer? Det skall vara något man kan syssla med i 100 timmar.

Dela gärna med er vad ni valde när ni hade denna kurs.

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Gör en app som styr bilen. Eller stereon eller något :D

Sent from my Nexus S using Tapatalk

3. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Bygga en bil som går att köra.

4. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bygg en radiostyrdelbil... Eller hur många som dör årligen av att de inte använder bilbälte, eller kör fulla.

Eller en ny sorts husvagn, sätt liksom ihop bilen med vagnen och kalla den husbil, eller vänta det finns ju redan O.o

5. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Vi ska ha liknande, fast vi ska "skapa" ett företag, dvs göra en produkt, marknadsföra och sälja. Ställa upp i tävlingar osv får man också göra. Ska bli trevligt.

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tur är det dock att vi inte behöver ha någon muntlig redovisning på det (har hört vissa som hade det). Vår lärare säger att det är endast skriftlig inlämning om man skriver något.

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ungt företagande? :P

8. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Exakt!

9. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Hela projektarbetet går ut på att du dokumenterar precis allting du gör i en så kallad "Loggbok", DET är 99% av vad de kommer sätta betyget efter. Jag och 2 polare gjorde samma projektarbete och jag skrev i loggboken dag för dag medans de "chillade" och skrev lite halvt i slutet av varje vecka. Kort och gott, jag fick mvg, #2 fick vg och #3 gick g. Så vad du än nu gör, skriv detaljerat vad som bestäms, görs, egen syn etc etc etc etc. Ni kommer förmodligen få ett papper på allt detta, men just sayin'.

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Väcker liv i denna något gamla tråd då frågan än en gång behöver tas upp. Jag har nu gått ut 2an och skall börja 3an till hösten. Jag ämnar skriva om något då jag egentligen saknar intresse för att göra något praktiskt.

Kursen ligger på 100 timmar, men självklart behöver ens arbete inte ta just 100 timmar.

Vad tycker ni man kan skriva om som är både intressant och matnyttigt? Hur många A4-sidor (i MS Office Word) i 12-punktsstorlek är en ungefärlig riktilinje? Är det bra att ha en liten bilaga med bilder utöver de skriva sidorna?

11. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Gick ut trean precis och min blev runt 50 sidor. Dock är det inte konstigt med tanke på att det var ett akademiskt arbete och inte praktiskt.

Tips, välj något praktiskt. Samt något som din lärare inte alls förstår, mycket lättare att överdriva tiden man har lagt ner då. Ett hett tips, som jag ångrar att jag aldrig gjorde, är att göra någon Androidapp som du kan sammanknyta till din linje.

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fast jag kan inget om apputveckling och vet inte ens vad den ska handla om. :P

13. orangesanfransisco

orangesanfransisco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om du går NV eller teknik, välj nåt som du kan göra experiment av, dvs nåt inom biologi, kemi el fysik. Det blir som en större labb

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag går Fordon Transport.

15. orangesanfransisco

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ok, menade det som mer allmän tips, då flera läser denna tråd, har du inte fysik i fordon???

16. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fysik? Nej.

Det närmsta med natur jag haft är Naturkunskap A. Varken fysik eller kemi har vi.

17. orangesanfransisco

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Aha OK, trodde man kunde "välja till" några ämne

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det var så förr att vi hade egna val och så, men nu på senare år tog de bort den möjligheten. Dels för att det inte fanns mycket tid till annat om man ska kunna smälla in alla kurser på tre år och få tiden att gå ihop, så då fick de den iden att istället lägga fordonsrelaterade ämnen på det egna valet.

19. orangesanfransisco

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

om du har/hade/är interesserad av historia kan du skriva om t.ex något påverkade något annat som att skriva om vad det var som gjorde att sovjetunionen kollapserade,det kan ta 100 timmar att skriva om (inkl. forskning)

20. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett arbete på 100 timmar är faktiskt inte särskilt mycket egentligen, och med tanke på att stort fokus läggs på planering och loggbok (förståeligt - även i verkliga livet kan saker misslyckas, men dokumentera sitt arbete kan/bör man alltid göra) så har man inte så mycket tid att röra sig med.

Det går inte att säga att man ska producera ett visst antal sidor, exempelvis är det jättelätt att skriva 50 sidor om något samhällsrelaterat, men jättesvårt att skriva 10 sidor bihang till en programmeringsprodukt.
    Bilder ska du dock generellt inte ha i bilagor utan snarare i texten för att lätta upp lite. Tabeller och ren "data" från experiment kan med fördel placeras i bilagor om de är stora.
    Annars är bilagor bra för bakgrundsinformation, sådant som alla läsare inte kan förväntas kunna men som behövs för att förstå bakomliggande ställningstaganden, teori mm.

Själv gjorde jag ett arbete om kryptering, där ca 30 sidor var informativ text, 10 sidor exempel/demonstration, och ca 10 sidor bilagor främst med förklaring av bakomliggande matematik.

Men vad du ska skriva om...jadu. Vad är du intresserad av? Vill du klura ut en lösning på något problem, eller beskriva något fenomen/någon händelse/någon idé?
    Ta något vardagsproblem och lös det! Lösningen behöver inte alltid vara långt bort tankemässigt. Annars är historia alltid ett bra ämne, speciellt nutidshistoria (1900-tal) då det hände precis hur mycket som helst och nästan allt finns dokumenterat.