Promotion Code i Google Play

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av evening.beam, 20 jun 2012.

1. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hej,

Jag håller på att förbereda mina första appar för publicering på Google Play och det finns en sak som jag inte hittar info om på deras sida. Jag har för avsikt att ha reklamfria appar som jag istället tar betalt för och då finns det två scenarion som jag skulle vilja kunna hantera:

1) Rabatt
    2) Bortskänkes

Vill man hård dra det hela så är det egentligen samma sak där punkt två motsvarar en rabatt på 100%.

Mina funderingar är närmast hur man genomför denna typ av scenarion då man inte vill att det ska slå brett till alla användare. Jag är ute efter att i reklamkampanjer t.ex. skicka ut kampanjkoder som man ska kunna ange för att få ett specialpris eller en specifik rabatt (t.ex. halva priset). Detta är även tänkt för volymköp där t.ex. ett företag ska kunna köpa till 10 anställdas mobiler och få rabatt. Rabattens storlek ska kunna styras av kampanjkoden och alltså kunna vara upp till 100% för att även inkludera scenario 2 ovan.

Min fråga är närmast om detta är möjligt i Google Play och hur man i så fall gör?

Följdfrågan är då naturligtvis vad som händer med transaktionskostnader, betalar jag fortfarande 30% på det ordinarie priset eller justeras detta automatiskt?

Om det sedan blir strul och någon typ av refund blir aktuell, har Google koll på vad varje enskild kund har betalat så att inte refund plötsligt blir större än man betalat?

Finns det fler saker man bör tänka på i dessa sammanhang?

Alla tankar och kommentarer mottages tacksamt.

Mvh,
    E.B.

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns inga såna funktioner, men jag kan spåna lite hur jag skulle tänka.

För att gratis ge bort appar så kan man skapa en gratisapp där det mesta av funktionaliteten i appen är borttagen. Sen låser man upp alla funktioner med en kod som du skickar ut. Om du vill hindra att koderna används flera gånger så se till att ha någon typ av online-upplåsning där appen skickar upp koden och får tillbaks en unik upplåsningskod som låser upp appen.

För rabatterade köp så tänker jag att in-app-purchase kan användas för att låsa upp appen. Olika koder gör att användaren kan låsa upp appen till olika priser.

In-app-purchase har ingen 15 minuters refund-period utan det är upp till utvecklaren att hantera det. Google återställer inte heller in-app-purchase-produkter utan det är upp till utvecklaren. Google tar 30% av intäkterna här också.

Kolla gärna i villkoren för Play Store och se vad som är tillåtet att göra så att du inte riskerar något.

evening.beam gillar detta.