3 riktigt bra saker med Android: -Notifierings- / aviseringssystemet som gör att du inte behöver tappa fokus från det du håller på med. Alla SMS, mail, talkmeddelande osv. kommer som en avisering i din "Notification bar". -Widgets. Att snabbt kunna se en månadsvy över kalendern eller vad det är för väder kommande timmarna utan att behöva starta upp olika applikationer. -Konfigurering. Jag kan ändra utseendet på min telefon väldigt mycket. Visst det är inte alltid bra men å andra sidan är det skönt att kunna ändra utseende för att förnya sin telefon lite grann. Plus att du kan få till det väldigt specifikt efter dina önskemål. Jag menar t.ex. att man kan ändra allt från adressboks applikation, SMS-applikation, "launcher" mm.
Ska försöka lista nackdelar för en gångs skull. Förutom att det är jobbigt att ta screenshots kommer jag egentligen bara på en sak: market. För det första är det meckigt att fixa betalappar i sverige, och för det andra är gränssnittet för market inget vidare utan man är tvungen att ta till andra lösningar som appbrain etc. Hur google kan med att ha ett så clunky söksystem är för mig en gåta. Dessutom är android väldigt fragmenterat, det är en djungel av olika versioner som förvirrar både användare och utvecklare, och gör att det för nya användare blir en hel del problem med appar som inte hittas eller inte funkar som de ska. Men annars är det bra.
De nackdelar som finns är väl att Android är Android. Det är en mjukvara och måste därför anpassas till olika tillverkares hårdvara. Detta gör att uppdatering angående OS:et Android dröjer och att inte alla applikationer samt widgets passar till alla telefoner. T.ex. har ju telefoner på budgetskalan som X10 mini och Tattoo problem att ta in widgets och applikationer som måste ha högre upplösning för att fungera. Market är krångligt men eftersom man alltid får tips ifrån t.ex. detta forum och diverse bloggar som har stenkoll klarar jag mig i vilket fall bra ändå. Ifall någon hittar en bra app lägger denne upp en QR-kod, man scannar in den i telefonen och direktlänkas till appen i Market. Sedan är ju betalapps inte tillgängliga för svenska SIM-kort. Men detta löses ju på ett relativt enkelt vis. T.ex. med ett SIM-kort ifrån utlandet. Förutom det så känns det bara som det är fördelar med systemet. Du har en frihet som inte ens går att drömma om ifall du använder en iPhone. Att göra din telefon till just din telefon är ju bara en sådan sak som gör att man glömmer problemen snabbare än snabbt. På en iPhone kan man byta bakgrundsbild och göra mappar. Här kan du ha widgets, sätta dessa vart du vill, välja hur många skärmar du vill ha upp, hur många kolumner och rader du vill ha på skärmen, välja hur många kolumner och rader du vill ha på din app drawer med mycket mycket MYCKET mera. Så för mig är valet otroligt enkelt. Och då har vi inte ens pratat om priset...