Provat den inbyggda SIP klienten?

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av barspin, 16 mar 2011.

1. barspin

barspin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är det någon som har provat SIP klienten i GB i sin Nexus S?
    Använder Skype i vanliga fall men är klart nyfiken på att prova SIP klienten.

Jag har beställt ett abbonnemang hos phonzo.se för att prova men har egentligen ingen aning om hur eller om det ens funkar. Måste prova ialla fall.
    Om ingen annan har några erfarenheter av detta får jag återkomma med min egna :)

2. barspin

barspin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok, ingen verkar ha provat..

Så här gick jag tillväga ialla fall:

1. Skaffa ett SIP konto hos valfri operatör, jag valde www.phonzo.se

2. I telefonens inställningsmeny, gå in på samtalsinställningar.

3. Scrolla ner till Inställningar för Internetsamtal, klicka på "konton"

4. Klicka på "Lägg till konto"

5. Fyll i uppgifterna du har fått från din SIP leverantör: Användarnamn, lösenord, server. Klicka sedan på "Valfria Inställningar och fyll i "Användarnamn vid autentiering"

6. Klart

7. Under konton kan man ställa in om man vill att telefonen (förutom att ringa "ut") ska kunna ta emot internetsamtal vilket förstås drar extra batteri. Hurvida det drar mer batteri än att ha en klient rullande i bakgrunden typ Skype vet jag inte.
    Man kan även ställa in (under inställningar för Internetsamtal, "Använd Internetsamtal") när man vill att Internetsamtal ska användas.

8. Ring så öronen glöder!

Jag tycker att det funkar rätt ok, har dock fått höra från motparten att det förekommer ett visst eko men det är inget jag har erfarit själv dock.
    Smidigheten är ju uppenbar, man hanterar alla samtal precis som vanligt.

Bifogade filer:

3. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Cooolt, men är inte 1,19 ganske "dyrt" till mobiltelefoner? Hade hoppats på betydligt billigare :)

4. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Man skaffar nog inte konto hos iptelefonioperatör för att ringa billiga samtal till svenska mobiltelefoner. Utan det är samtal till fasta telefoner och utlandssamtal som är mest intressanta ur kostnadssynpunkt. Och har mottagaren SIP-adress så är det ännu bättre.

5. barspin

barspin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mitt hus är som ett svart hål mottagningsmässigt så därför passar det här mig perfekt. Kostnaden gör inte så stod skillnad för mig, att vara nåbar är viktigare. Sen är det väl så att man måste testa bara för att se om det funkar såklart... ;-)
    Men det är sn hel del fördröjningar och ljudkvaliteten är sådär. Skype funkar bättre kvalitetsmässigt tycker jag. Inte lika smidigt men jag tröttnade snabbt på att folk i andra änden gnällde hela tiden.... Skulle vara kul å höra nån annans intryck..

Sent from my Nexus S using Tapatalk

6. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag har bara provat tredjeparts SIP-programmen på min Motorola Defy (Android 2.1) men använder det inte pga ekoproblem. Motparten hör sig egen röst ekad tillbaka med en fördröjning. Det verkar som min mobil får med motpartens röst när den spelar in mikrofonljudet. Funktionerna för ekosläckning i programmen har inte fungerat, jag lutar åt att det beror pga begränsning i hårdvaran. Jag har än så länge bara provat rena SIP-samtal, så när en VoIP-leverantör blir inblandad så kan problematik tillkomma när det gäller eko.

barspin, det skulle vara intressant att veta mer specifikt om ljudproblemen och och det är problem även när motparten använder en SIP-telefon.