Problem: Proximity sensorn el närhetssensorn känslighet

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av dogen, 13 jul 2013.

1. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Gick från en s3a och märkte inget konstigt vid övergången. Inte långt efteråt kom en uppdatering och jag vet inte om det var då problemet uppstod.

Sista tiden har jag reagerat på att den inte tänder skärmen då man efter ett samtal skall lägga på. Jag tror jag skulle ha reagerat på om det var så redan från början. Det är som att den släcker då jag tar den mot örat och sedan slutar funka. Då jag testade en massa märkte jag att den släckte redan i handen så fort jag slagit numret. Ok, den verkar inte vara helt död. Provade *#0*# och då ser jag att den reagerar perfekt förutom att den aldrig går ned till 0 utan ligger minst på runt 60. När den väl löst ut så slutar den inte att lysa grönt och vibrera (för att indikera att Proximity sensorn känner av "kontakt"). Den ökar gradvis då man närmar sig men går i botten på 255 redan då handen är runt 5cm från sensorn.

Med andra ord verkar sensorn funka men att känsligheten på den är fel.

Eftersom jag testat med det där inbyggda diagnostestet känns det som att en factory reset är bortkastad tid. Ville kolla här innan jag ändå gör en sådan.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

2. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Snubblade over ett youtubeklipp om en note som hade exakt samma problem. Blås i högtalargrillen var tipset. I vanliga fall hade jag nog bara skrattat åt det, men jag jobbar som spadgubbe och kör grävmaskin så damm är ga ska vanligt runt telefonen. Blåste kraftigt i grillen några gånger. Då gick värdet från 60 något till 40 något. Inte helt bra men det räcker för att den inte skall vara triggad hela tiden. Ny funktion kar det. Ville bara Lägga till det.

3. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Sådär har jag också. Så fort numret är slaget så blir skärmen svart. Lite störande då jag oftast brukar slå på högtalaren, men det hinner jag inte med från att man slagit numret tills skärmen blir svart.

Det andra fenomenet har jag inte märkt av.
    Hos mig funkar det bra när man tar bort telen från örat. Då tänds skärmen igen precis som det skall.

4. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ja det låter ju lite konstigt. Prova slå *#0*# och tryck på sensors. Kolla vad du har för värde på proximity när du inte har något i närheten. Blås i högtalargrillen och se ifall värdet sjunker. Har du 0 redan från början så blir det nog ingen skillnad. :)

5. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har samma problem.

Är lite nyfiken på hur era sensorer ser ut. min har två st som är grumliga.
    Kom inte ihåg om dom var det när den var ny.
    Den till vänster är den som är till vä'nster om högtalaren.

[​IMG][/URL][/IMG]

6. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

dogen gillar detta.
  7. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Fixat. Skruvade isär mobilen och tog ur sensorn och högtalaren. Nu visar sensorn 0. Så här såg den ut på insidan.

8. Bopper

Bopper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Kanske därför det hjälper att blåsa i högtalaren ibland?

9. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Troligen bara en kortsiktig lösning. Det man gör är att man blåser in mer skit och förr eller senare så behöver man troligen göra rent på riktigt sätt.

10. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Såja, nu har jag också gjort det. Gick ju snabbt och smidigt. Bara plocka lös bakstycket, högtalarkomponenten och vita bakstycket för att komma åt.

Konstigt nog kan jag inte köra USSD-koden *#0*# för att kolla hur pass bra det blev, men nu funkar den i alla fall bra och det är ju huvudsaken. Hade dock varit intressant att se om jag också kom ned på 0 ;)