Hittade en riktigt intressant tråd där man kan testa touch sensitivity på sin Android. Intressant eftersom det skrivs endel om hur det implementeras bättre touch performance i både Matr1x och Franco. Tänkte reda ut lite av detta och körde lite egna tester. Ju lägre PRS desto bättre touch känslighet. Ni som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1995775
Under developer option klicka på input location och läs av vilket PRSvärde ni får i statusbaren. ju lättare man trycker destor mindre värde. Och ju lägre värde desto känsligare ska touchen vara.
Matrix och Franco
Jag får som lägst prs 0.36 i både Matr1x och Franco. Men ofta ligger jag på ca 0.48-0.56 med båda Franco och Matr1x. Fick ett snitt på ca 0.53 i både Matrix och Franco eftesrom jag ofta fick ett värde så högt som0.61 Det lägsta värdet på 0.36 får jag väldigt sällan . Touchar jag superlätt registreras ingenting.
CM med CM stock Kernel
Testade även att köra cm och Carbon med dess stockrom. på CM med cm stockkernel fick jag som lägst 0.25 och fick det låga värdet 0.26 väldigt ofta. Fick ett snitt på ca 0.35 vilket är lägre än vad jag fick med Matr1x och Franco.
Carbon ROM med Carbon stock kernel
På Carbon med Carbon stock kernal fick jag som lägt 0.26 men fick det väldigt sällan. Det ofta återkommande lägsta värde låg på ca 0.31-0.35 med Carbon. Snittet låg dock lite högre än CM ca 0.4. Har inte testat unroot med stockrom.
PRS på andra enheter som användare registrerat.
Läste lite vad andra på nätet registrerar på andra enheter. Här kommer några exempel Galaxy Nexus: 0.27 Nexus 7: 0.01 Nexus 4: 0.47. Vissa får 0.60 med stock vilket är riktigt högt.
Hittade även en annan länk där detta diskuteras
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1994628
Så sammanfattat: modifieringen i olika kernells förbättrar prs värdet men är ändå betydligt högre än andra modeller. Att Franco och Matr1x ska ha bakat in en förbättrad touch upplevelse verkar stämma mot Stock. Men jämfört mot CM är det ingen förbättring utan tvärtom. Det blev sämre för mig.
Ok jag kanske får bättre batteritid med Matr1x och Franco. Men en bättre touchupplevelse är faktiskt viktigare för mig.
Detta kanske ändras med tiden i de olika Kernels som finns. Men just nu upplever jag att CM har bäst Kernel. Jag vet inte om det ligger i hårdvaran eller mjukvaran men Nexus 4 verkar definitivt ha sämre touch än många anra modeller och detta är något jag kommer ta hänsyn till vid nästa mobilköp.
Skulle vara intressant om ni kunda kommentera vad ni har fär PRS värde med den ROM och kernel ni kör. Gärna ni som kör stock också.
Värt att nämna är att jag testat på HTC one X som låg mellan 0.18-0.23 och Sony xperia Z som låg på ca 0.20-0.30. Samsung gs3 och note låg på en konstant siffra på 1.0. Dock upplever jag inte att touchen är dålig på samsung. Skumt.
Är det fler där ute som funderat kring detta?
Click to expand...