Diskussion: PS2 från backups

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av mattihp, 16 okt 2025 kl 12:01.

1. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 242
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Börjar inse att den optiska läsaren på min slim PS2 börjar ge upp. Vill helst inte köpa en tjockis med hårddisk, så funtsar på att köpa något sätt att backa upp mina spel och köra dem från usb-minne eller SD-kort.

Är det någon som testat Free McBoot eller MemCard Pro 2? Är det lätt att komma igång?

För att backa upp sina spel, är fortfarande något som daemon tools bäst?

2. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A25 5G (Softbank)
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    FreeMCBoot funkar finfint, men det är egentligen inte där problemet ligger. Det stora bekymret är att PS2:ans USB-portar är extremt långsamma, eftersom de bara använder USB 1.1 som standard. Det gör att spel som körs via USB får väldigt långa laddningstider och rätt ofta även prestandaproblem.

Utöver detta så saknar PS2 Slim stöd för interna hårddiskar, vilket begränsar alternativen ytterligare om man vill köra egna backuper.

Det bästa alternativet idag är att köra spelen via emulering istället, exempelvis med PCSX2 på en dator. I princip fungerar alla PS2-spel, ofta med högre upplösning, bättre grafik och massa annat så som snapshots osv.