PS2 spel till Play?

Discussion in 'Xperia Play' started by StefanLee, May 21, 2011.

  1. StefanLee

    StefanLee Baby Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2010
    Messages:
    21
    Likes Received:
    2

    MINA ENHETER

    Hur skulle det funka att köra PS2-spel på Playen?

    Själv har jag inga barndomsromantiska minnen av PS1 spel som gör att jag känner för att spela dom igen, och rent krasst är dom faktiskt ganska dåliga idag. Jag känner inte för att betala för dom PSX titlar som finns att köpa helt enkelt.

    Tills PS2 däremot finns en hel del bra titlar.

    Fråga, hur står sig hårdvaran i Play mot den i PS2?
     
  2. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jun 11, 2010
    Messages:
    1 058
    Likes Received:
    41

    MINA ENHETER

    Skulle aldrig att fungera. Även om Xperia Play kunde klara av PS2 spelen skulle det vara nästintill omöjligt att få spelen att fungera.
     
  3. ThePharaoh

    ThePharaoh Kid Droid Medlem

    Joined:
    May 12, 2011
    Messages:
    56
    Likes Received:
    7

    MINA ENHETER

    Har hört att tegra2 ska vara stark nog som processor iaf
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Aug 2, 2010
    Messages:
    4 504
    Likes Received:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    När det gäller avancerade instruktioner för cpun hanteras det mesta via FPU.
    (Floating Point Unit).

    Denna del hanterar decimala beräkningar och är den i huvudsak viktigaste delkomponenten
    i en cpu. Utan FPU skulle inte ens det simplaste spel i Android fungera - inte ens ett bootat OS.

    På PC-datorer kunde man köpa något som kallades "DX", t.ex 486 DX2 66MHz.
    DX innebar att du hade en FPU i datorn.

    Man kunde köpa något som hette AMD och Cyrix på 200-mmx-tiden.
    Samma klockfrekvens och samma snabbhet på en del saker. Så fort man kom över till
    spel osv som var FPU-intensiva märkte man att både AMD och Cyrix låg hästlängder bakom
    Intel när det gällde FPU-prestanda.

    För att översätta detta till dagens mått:

    Intel Core 2 Duo E6550 (3002MHz) - 2,658.23 MFlops
    Intel Pentium 4 (2003MHz) - 459.14 MFlops
    MIPS R5900 CPU core, 64-bit, Playstation 2 - ~640 MFlops
    Playstation 1 - 9.5 MFlops

    Tegra 2 - 36.964 MFlops

    Ladda hem "linpack" och se efter själva vad ni får fram för värden.

    PS1 kan skriva 136MB/s i ramminnet. PS2 kan skriva i 3.2GB/s i minnet.

    Vad Tegra 2 eller Xperia Play kan skriva i minnet är jag osäker på.

    Det står skrivet på ett ställe:

    "The original Tegra only supported LPDDR1, while Tegra 2 supports LPDDR2. The Zune HD's Tegra SoC had a 32-bit 333MHz datarate LPDDR1 memory bus, resulting in 1.33GB/s of memory bandwidth. Tegra 2 in a single package with integrated memory should deliver about twice that."

    Medelst det jag skrivit ovan vill jag mest påvisa att allt inte handlar om klockfrekvens osv.

    En stor cpu med gott om plats för att göra massa minneskanaler, kraftfullare fpu osv kan
    man få in allt man behöver. Utrymmet i en mobil är begränsat och klarar inte allt.
    Dessutom vill man gärna ha lite batteritid.

    Jämför det med en PS2 som säkert - om det var möjligt att köra den på ett mobilbatteri
    skulle mosa ur all kraft ur batteriet på flera sekunder ;)

    // A