Ps3 Fjärrkontroll?

Diskussion i 'Applikationer' startad av tevey, 15 aug 2009.

1. tevey

tevey Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Undrar om det finns någon app som gör att man kan använda sin Hero som en DVD/BD Fjärrkontroll till ps3an?

Har letat massor utan framgång.

2. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade varit otroligt roligt. även om man ändå har handkontrollen bredvid telefonen när man sitter där :D

Någon som börjar på ett sådant här projekt kan jag tänka mig hjälpa till..:P
    Har för fullt upp för att själv ta i det.

3. tevey

tevey Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan inget om just android utveckling, men med bluetooth borde det väl vara möjligt att bygga en sånhär applikation då sonys egna bd/dvd fjärrkontroll väl använder sig av bluetooth?

4. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Teoretiskt sett ja, frågan är bara hur stor kontroll man kan få över bluetooth i android.

5. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Åtminstone HTC androider har väl ett ganska smalt blåtandsstöd?

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Mycket intressant! Letade efter något liknande för ett tag sedan utan att hitta något. Originalfjärren (den man kan köpt till alltså) går väl via bt?

7. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp

8. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Man kan ju förmodligen inte bara skicka ut meddelanden över blåtand och hoppas på att man ska kunna styra ps3:an. Först och främst måste man väl para telefonen med ps3:an och få den att tro att det är en fjärr den pratar med. Sen måste man ju veta vad som ska sägas också.

Jag förmodar att det måste finnas ett api för just sån kommunikation för att det ska vara möjligt att göra. Om det finns eller ej har jag ingen aning om.

9. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt hur bt fungerar, men om man skulle kunna lyssna på och spela in trafiken mellan en originalfjärr, så borde det väl gå att spela upp samma trafik för att få det att hända något? Man måste väl först para apparaterna antar jag.

10. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Alltså det finns ju folk som har parat sin wii-remote till sin pc... om det går att göra likadant med ps3-fjärren så borde det väl kanske kunna gå att ta reda på vad den säger vid olika knapptryck och så. Det lär väl vara nån bt-standard för hur den skickar sina meddelanden till ps3:an, annars är det nog rätt så vanskligt att lyckas spela in radiovågor och spela upp dem igen.

11. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Mycket riktigt så tjötar PS3 kontrollen via BT. Att försöka "lyssna" på någon radiosignal är nog ganska (läs: totalt) kört. Det fukar inte att göra så med BT enheter.

Det finns dock dem som har lyckats använda PS3 kontrollen för andra ändamål, vilket också borde borga för att göra det omvänt.
    Se följande länk: http://www.videohelp.com/forum/arch...vepie-with-wiimote-or-ps3-remote-t354288.html

En sammanfatting:
    1. PS3 kontrollen måste "paras ihop" med PS3 konsolen - Teoretiskt skulle Android kunna göra det samma om den "såg ut" som en PS3 kontroll för konsolen.
    2. När knappar trycks på PS3 kontrollen skickas troligen något enkelt datapaket till konsolen - Teoretiskt borde denna information om detta datapaket kunna fiskas fram genom att göra samma som snubben skrev (i länken ovan) men med kontrollen mot en PC.

Jag har inte kollat på "glovepie" alls så ursäkta om jag cyklar i diket.....

Håller ni med?

/L

12. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så länge android inte implementerar RFCOMM profilen i SDK:t lär det inte gå. Får väl se om den blir klar till 2.0 är skeptisk... dock funkar det på vissa unofficial roms eller om man lägger in obex console applikationerna manuellt och trixar lite.

Sen e ju nästa fråga hur man reverse enginerar PS3 protokoll. men det borde nån redan ha hackat...

13. 2infinity

2infinity Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För oss som använder en pc som mediastation så finns ju remote vlc :) den appen funkar riktigt bra! :D