Problem: Pulsband

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av schop, 19 sept 2013.

1. schop

schop Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är det någon som vet om det är problem med att få igång pulsband eller liknande på våra s4or? Jag misstänker att det kan vara något problem med den ROM jag kör. Pulsbandet använder sig av BT 4.0 och min ZTE blade får kontakt med det utan problem.
    Jag kör miui på min telefon, har inte hittat någon information om att det inte skulle funka med just den romen.

Bandet dyker aldrig upp under själva sökandet av bt-enheter.

2. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag kör orginal samsung och den fungerar med mitt pulsband.

3. MrDroiden

MrDroiden Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite offtopic kanske men var fick du tag på pulsbandet? Har letat som galen i fysiska butiker och på internet och jag hittar inte ?!

4. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Är det ett BT4.0 du är ute efter så tror jag detta är samma sak
    http://www.polar.com/sv/produkter/accessoarer/H7_pulssensor

BT smart är 4.0 om jag fattar rätt. Har bara läst i 2 minuter.
    Detta skriver Daniel i kommentarsfältet
    http://www.mobil.se/test-polar-wearlink-bluetooth-1.523995.html

Fråga från någon.
    Då Android saknar profiler för de träningssensorer som används med bluetooth 4.0 (de ska komma ”snart” har det hetat i mer än ett år nu)"

Vad menar du med detta? Vad för profiler saknar till exempel en S4 eller One?

Daniel Hessel Moderator Hannes Sjölund
    • för 2 månader sedan

Precis som att det finns olika profiler, eller lägen om du så vill, för filöverföring, headset och liknande i "vanlig" bluetooth så har Bluetooth SIG tagit fram olika profiler för sensorer för bluetooth smart (vilket är huvuddelen i Bluetooth 4.0). Det handlar om alla typer av strömsnåla sensorer, från en termometer till egentligen vad som helst och just träningssensorer (puls, steg, kadens och så vidare) har faktiskt en speciell avdelning bland Bluetooth 4.0-profilerna.
    Utan att riktigt kunna alla ingående detaljer så ska Android mer eller mindre sakna stöd för alla typer av strömsnål kommunikation över bluetooth och historiskt ska just bluetooth ha varit något av en akilleshäl för Android då Google inte ska ha lagt in en korrekt eller fullständig bluetooth stack i koden för Android.

Åtminstone Samsung ska i sina toppmodeller (från S3 och framåt) ha åtgärdat det problemet själva (vilket gör att Fitbit One/Zip kan synkas direkt med de telefonerna, men ingen annan Android med bluetooth 4.0). Just på grund av att stödet för bluetooth 4.0 inte finns från Googles håll gör det också att många tillverkare hoppar över att ens försöka stödja Android i dagsläget. Både när det gäller pulsmätare som Wahoos/4iiiis och andra typer av sensorer som Stöldskyddet Hipkey, "var fasen är fjärrkontrollen"-puckarna från Stick 'n find eller allehanda smarta klockor som exempelvis de från Cookoo, Garmin eller Casio som finns.

Har ingen aning om varför stödet saknas i Android, men det ska vara på gång (men har som sagt varit det sedan Iphone 4S fick stöd för det för snart två år sen). Något jag personligen tycker är riktigt trist för jag misstänker att bristen på stöd hos Android håller tillbaka många roliga sensorer, prylar och idéer inom det här området.

Hoppas att det hjälper.

5. MrDroiden

MrDroiden Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

6. schop

schop Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

7. schop

schop Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fan vad kasst då, ska prova lägga in en stock TW-rom o se om det funkar annars så blir det att lämna tillbaka det...