PVT32A bara original fungerar

Diskussion i 'Magic' startad av ivarson, 7 sept 2009.

1. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min PVT32A-lur med SPL 1.33.2005 beter sig skumt.

Jag kan flasha på allt och även boota det, men sen tar det stopp.
    Både custom ROM's inkluderat Cyanogens 404 och TheNano's samt den inflashade recoverykonsollen hänger sig 30-60 sek. efter bootning.
    Har även provat fatal1tys hero rom och en htc magic+tethring+root-rom som TheNano lagt upp, men ingen rom fungerar. Sistnämnda fungerar dock någon minut innan den bootar om.
    Recoverykonsollen fungerar endast om jag kör igång den från SDK-mappen, om ja kör den från min magic genom att trycka HOME+Power så hänger den sig precis om ROM'arna. Samma resultat med SD-kort uttaget.

2. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Gäller det även ROM's? Dvs inte bara recovery? Att en recovery inte funkar utan SD skulle man ju kunna tro. Dock borde ju ROM's funka utan SD. Provat att formatera om det i Windows?

Skulle du inte kunna boota med en "adb logcat" och dumpa resultatet här så kanske det kan ge mer ledtrådar?

/Gruffy

3. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag/eller någon annan kan kanske ladda upp en boot.img med debug enabled så han kan starta med den och Hero romen kanke .

4. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

När jag bootar upp recoverykonsollen genom fastboot.exe i sdkmappen så fungerar det problemfritt utan SDkortet, försöker man köra en update från sdkortet säger dem helt sonika "device not found"..

Jag provade att uppdatera SPL till Engineering 1.33.2005.. hänger sig likadant, kom nätt och jämnt in i Home-gränsnittet och kolla runt lite innan det hänger sig. Denna gången utan SDkort. usbdebug är inte aktiverat så kan inte köra logcat.. ska se om jag kan aktivera usbdebug innan skiter hänger sig.. får ta bort simlåset i annan telefon så kanske jag hinner

6. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

se ovan testa det med

7. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Will do. ska jag köra fastboot flash boot debugboot.img från kosnollen?

8. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hm, när jag la in Engineering spl 1.33.2005 fick jag tillbaka en äldre recoverykonsoll.. 1.1.2H istället för den jag flashade in tidigare idag; ver 1.2.1H? Hänger SPL och recoveryn med i samma zip-fil? fattar noll. Den här "äldre" recoverykonsollen som nu finns i flashminnet verkar konstigt nog inte hänga sig som den nyare gör

9. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag körde iaf "fastboot flash boot debugboot.img" (filen som thenano laddade upp)
    med lyckat resultat, bootar om och kör adb logcat, får endast waiting for device.
    avbryter och kör det igen.. håller på så fram tills telefonen hänger sig.
    Jag får ofta felmeddelande om att usb-enheten inte känns igen, när jag startar om nallen med usbkabeln är i. Jag har dock installerat drivaren för adb interface't från drivers mappen i SDK'n, även kört drivrutins-avinstallationen med ett verktyg som nämndes på Wikin här

10. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    ibland t.ex. i en nandroid backup så kan recoveryfilen återställas ja

11. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

12. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känner adb igen mobilen om du har original ROM ?
    Adb devices

13. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja det gör den. Inga okända enheter. Det är bara initialt vid uppstart som windows klagar på det. Sedan ligger den där så fint, signerad av google osv.
    Flashade nyss in Engineering SPL 2010 och blåste återigen om din rom, samma resultat.

14. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    När jag körde in en ny ROM för ett tag sedan (typ HoFo 2.01 eller så) så funkade inte adb längre pga att den ROM:en krävde att jag uppdaterade mina USB drivers till de som fanns med i SDK r3 (jag hade r2). Inget sådant du kan testa för att se om du får igång adb etc?
    /Gruffy

15. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag kan kanske ge bort en hel del nandroid image filer med usb debugging enabled och även setup delen klar , det enda du ska göra är att lägga de på ditt minnes kort och nandroid restora dem, ska se om jag orkar med det redan ikväll vid 10 tiden

16. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

@gruffy:
    tack för svaret.
    Som du säger får jag ingen vidare kontakt via ADB-länken. Det ska man få så fort kabeln e i, USB Debuging är enablat, och HTC Magic ADB Interface-drivrutinen är installerad, förmodar jag. jag får iaf ingen kontakt. Har precis installerat om alla drivrutiner igen, tagit bort med hjälp av usbdeview och återinstallerat genom att peka manuellt till filerna i usb_drivers mappen.
    HTC Bootloader, USB Mass storage och HTC Magic ADB Interface installeras fint om igen, kan fortfarande inte köra adb.exe logcat

@TheNano:
    Som sagt, tack för ditt brinnande engagemang, men det kanske inte hjälper att du laddar upp img-filer där usbdebug är aktiverat när det inte ens lirar på min nuvarande setup.

Jag har vetat det här länge men skitit i det. Har mountat SDkortet och kopierat filer istället för att köra adb push. Att köra fastboot har alltid lirat.
    Då är det iofs kanske inte ADB drivaren utan Bootloader drivarn som är aktiv.

Jag tror dock att detta är två olika problem, dvs att inte ADB-connectivityn funkar och att custom ROM's hänger sig,

Last edited: 7 sept 2009
  17. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då sätter vi punkt för detta tillsvidare.
    När Windows bråkar får jag .... Jag har gått över till Ubuntu helt nu i mer än två år , gör du det med.
    Ladda ner ubuntu 9.04 bränna den på en cd /dvd och kör in det parallel med din windows eller via wubi (själv aldrig kört wubi) som ett program i windows sedan är det bara starta ubuntu när du ska göra allvarliga sker med din dator , dra ner sdk och koppla magicen och Rocka!*inga jobbiga usb drivrutin problem , ska du spela spel , boota windows

18. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

+1
    med ubuntu blev livet enklare :) har också gått över för ca 2-3 år sedan... mycket mindre stress :)

19. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är certad linuxadmninistratör via LPI sen jag var 17 så jag har också pillat lite med det. Får väl testa skiten på min gamla gentoo-burk i källarn om den inte brakar ihop när jag kör esync igen :-)
    Dock sker ju själva "flashningen" i telefonen så vettitusan om d blir nån skillnad vilket operativ man använder för att lägga över filerna på ett SD-kort.
    Ska prova att flasha min kusins Magic ikväll och kolla hur det lirar

Tack för all hjälp ändå, fått många heads up och lärt mig en del på kuppen.
    Om någon stöter på nåt liknande fall får någon gärna bumpa denna tråd eller pm:a mig (om det går här)

Last edited: 8 sept 2009
  20. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Progress!

Jag fick precis igång kommunikationen via ADB gränssnittet!
    Har inte fungerat sedan en lång tid som sagt.
    Google hänvisade mig dock till http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=524193 där en debiananvändare hade liknande problem. När jag körde "adb kill-server" (inget svar på stdout)
    och sedan testade adb shell så vips! kontakt!
    Då hoppade genast HTC Sync igång också som aldrig hittat telefonen förut!

Kan jag bara köra Custom ROMs nu med ska jag f*n raka av mig håret