Quads, nytt live wallpaper

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av Kaj, 11 jul 2010.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Idag gjorde jag ett nytt live wallpaper. Ville ha något som liknade en PS, bakgrund lite, eller som ritade andra saker.

Gjorde ett wallpaper som jag döpte till Quads. Finns på market nu. Än så länge bara testat på min N1.

2. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Riktigt snyggt! Ett litet konstigt beteende bara är att precis i början så flyter det riktigt mjukt men efter någon sekund så hackar det lite, ungefär som att FPSen går ner. Det är enklast att se när jag är inne på previewn och har tittat på "Settings", precis när jag backar tillbaka så flyter det på fint men sen hackar animeringen lite. Även när jag växlar mellan skrivborden så flyter det på lite mjukare, men bara just under själva övergången.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Märkligt Upplever det inte på min telefon (med det finns mönster som rör sig långsamt, och mönster som rör sig fort, om man dubbelklickar så slumpas ett nytt rörelsemönster fram).

Kollade koden (som är väldigt liten). Det sker inga objektallokeringar i koden som beräknar och ritar.

Om det är så att det blir många allokeringar så är det nog i drawPath (androidmetod).

Skall se om jag kan göra så att antal fps skrivs ut, och testköra på min telefon.

4. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag kör för tillfället ett lite liknande som heter beziers, och den har även möjlighet att ändra bakgrunsfärg vilket är ett "måste" för mig, tycker det är snyggare med vit bakgrund :)

Sedan går den lite snabbt tycker jag, bezier ställer jag vääldig långsam, gillar inte när bakgrunden distraherar.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Dubbelklicka några ggr så får du nog fram ett rörelseschema som är långsammare :)

Skall lägga till alternativet att bestämma bakgrundsfärg. Enda problemet är att det inte finns någon bra colorpicker, eller ett enkelt sätt för användare att ange det via preferences.

Kanske skall kolla på hur enkelt jag kan låta användare ställa hastighet manuellt. Det hela hänger på att preferences är rätt fattigt (eller så har jag inte förstått skönheten)

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu förstår jag vad du menar. Hade inte tänkt på att det såg ut att flyta mjukare precis efter preview.

Vet inte vad det beror på. Fps droppar väldigt fort till ca 8-10 fps och ligger kvar där.

Om jag chansar på vad det kan vara så antar jag att det är detta som tar tid (jag såg det i mitt andra live wallpaper, zoomfield)

c = holder.lockCanvas(); //Detta tar lång tid, ingen aning om hur man kommer runt det.

Edit: Det var inte lockCanvas. Får kolla vidare.

Last edited: 11 jul 2010
  7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Gillar verkligen denna har du någon koll på hur mycket batteri den tar? Tänkte jag prov kör den några dagar åtminstone och ser om den drar mycket batteri. Bra Jobbat :D:D

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Lade precis upp 1.0.100. Där kan man stänga av fixed delay, då kommer den gå mjukare, och hela tiden försöka nå max 25 fps. Funkar på min nexus. Man kan även slå på så att fps visas.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Om man inte stänger av fixed delay så borde den inte ta mer än andra live wallpapers.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har gjort klart en version där man kan stänga av anti-aliasing och dithering. Blir fulare, men går fortare om man har en slö telefon.

Edit: Har även lagt till så att man kan välja slow movement.

Lägger upp det när jag även fixat så att man kan välja bakgrund.

Last edited: 11 jul 2010
  11. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du jobbar på bra! Nu tycker jag att det ser mycket bättre ut. Ska köra med delay avslaget och se hur det påverkar batteriet.

Det skulle även vara trevligt om man kunde välja att visa namnet på schemat just när man dubbelklickar så att man enklare ser vad man har bytt till. Och som det har nämnts tidigare så skulle det inte vara helt fel om det även gick att ställa in hastigheten på animeringen, även om det inte är en avgörande feature för min del.

12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

I den nya versionen som ligger på market kan man kryssa för "slow movement" eller vad jag kallade det för. Då går det långsammare.

När du dubbelklickar så byter man inte schema. Man ligger kvar på samma schema, men man slumpar fram ett nytt rörelsemönster, och nya färger (om color cycling är påslaget)

I den nya versionen kan man även välja bakrundsfärg.

13. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det blev sådan skillnad i mönster när jag testade att dubbelklicka så jag fick för mig att den bytte schema, men nu när jag testar lite mer så märker jag att det inte skiljer så mycket som jag först upplevde. My bad.

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det kan vara enkelt att tro att det byts schema iom att mönstret helt kan förändras. Basen för varje schema skall dock behållas. Dvs, vissa parametrar behålls.

15. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt snyggt, tackar för det !

16. sandos

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bara en enda sak som stör med denna: den segar ner scrollningen! Maria LWP är tex. supermjukt med "low prio" påslaget, gissar att det behövs även här.

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Att rita quads tar rätt mycket processorkraft, så det funkar nog bäst på nästa generations mobiler :)

Vad är Maria LWP? Menar du Mario? Att scrolla grafik är mycket billigare.

18. sandos

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja, mario menade jag. Tyvärr så tycker jag nog att bezier också är lite "mindre segt", även om det inte skiljer så mycket.

19. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vart stänger du av fixed delay? Inte i inställningarna men rent kodmässigt. Har testat att göra ett eget live wallpaper och har nu det här problemet med att FPS varierar och inte maximeras. Har sökt en del men inte hittat något om det.

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag skrev bara en liten kodsnutt som kollade hur lång tid det tog att rita nuvarande frame, och sedan begär omritning med en fördröjning som är baserad på hur lång tid ritandet tog, och den fps jag vill nå.