QuickPic - Bildvisare som ersätter den hemska Galleri-appen

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tiny Turtle, 3 feb 2011.

1. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag ville skriva av mig om en riktigt smidig app som ersätter det inbyggda galleriet, nämligen "QuickPic" (hette tidigare "Picture Folder").
    [​IMG][​IMG]
    Varför skall man ersätta galleriet då? Ja, det finns en stor anledning som borde vara mer än tillräckligt: Galleriet zoomar inte, det bara förstorar 100%-bilden utan att läsa in mer info(!) vilket visserligen går snabbt, men det är ju omöjligt att se om bilden man just tagit blev bra!

Kika på följande bilder (skärmdumpar endast omsparade till jpg i kvalitet 90). Först är det i 100% i QuickPic (eller nästan 100% - jag råkade zooma en aning):

Ser helt ok ut, eller hur? Sedan kommer den i 100% i galleriet:

Ingen skillnad, ja. Då tar vi inzoomat i QuickPic:

Helt okej bild för att vara max inzoomat på en bild tagen med kameran på SGS. Och så avslutningsvis inzoomat i galleriet:

WTF? o_O Vem på Google tyckte det var en bra idé att släppa ut den här och få folk att tro att deras skärmar/kameror suger hårt? Eller är det bara min app som beter sig så här?

Förhoppningsvis ser du nu poängen med att dumpa galleriet, men vad kan QuickPic då?
    • Bildkvaliteten - En lite fördröjning i början, men sedan snäpper bilden till och blir skarp.
    • Snabb - QP cachar de lågupplösta bilderna så att bläddra runt bland mapparna går riktigt smidigt.
    • Exkludera mappar - Om du är trött på att ett lass mappar med grafik från spel eller omslagsbilder till musiken dyker upp i galleriet så låter QP dig enkelt undanta mappar som då inte visas.
    • På svenska - Killen som skrivit appen är kines, men jag har försökt göra en översättning till svenska som funkar. En del saker är lite bakvända vilket kanske beror en del på att funktionerna i original namngivits på "kinesisk engelska". Ser du nåt som borde heta nåt annat så posta här eller PM:a så för jag det vidare (eller maila honom direkt förstås).
    • Ingen tjänst som ligger och går i bakgrunden - Picturen Lite har varit uppe på forumet förut och den är snabb, men har inte lika mycket funktioner och dessutom har den en tjänst som ligger och snurrar i bakgrunden hela tiden.
    • Knipzoom, dela, beskär visa bildspel, kopiera m.m.
    Kräver Android 2.0 eller högre.

digitalaflaesk, Jan-Bertil och BlondieGbg gillar detta.
  2. BlondieGbg

BlondieGbg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Platta:
    Nvidia Shield 2015 16gb
    Tack, mycket fräshare :)

3. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har nyligen börjat använda QuickPic också och är mycket nöjd, även fast bildvisaren i Sense är tusen gånger bättre än Android-stock.

4. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har använt denna en tid nu och jag är såå nöjd med QP så har man inte provat så rekommenderar jag det verkligen.

5. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Så den visar bilderna i full upplösning då, eller? Vad är sämre i Sense-visaren jämfört med QP?

6. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Sense visaren är bra. Men inte lika bra som QuickPic. Jag hade problem med mitt sensegalleri att den visade en "sämre" bild när jag tittade på en bild, men sen när man zoomade in lite så blev bilden bättre. Dessutom så är både stock android galleriet och sense galleriet långsammare än QP samt att dem inte automatiskt laddar in nya bilder såsom QP gör. :)

7. muki91

muki91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

testade nyss på blade och när man zoomar in så är bilder mycket skarpare

8. HydraGel

HydraGel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt vad du menar.:ehm: 100%-bilden?
    Menar du att din vanliga bildvisare visar miniatyrbilder som då blir sämre när du zoomar in eftersom de har lägre upplösning än den "riktiga" bilden?
    På min mobil blir bilderna skarpa när jag zoomar. Men SE:s galleriprogram är väl ganska tråkig och värdelös i övrigt så jag ska testa denna.

Last edited: 3 feb 2011
  9. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Jag använder också denna istället för Sense-galleriet, främst för att QuickPic hittar nya bilder omgående men också för att den visar senaste bilderna först, istället för sist som i Sense.

Dock ser jag inget Dela till Meddelande i QuickPic. Det går alltså inte att skicka bild som MMS via QuickPic?

10. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Gå in på en bild och tryck på m enyknappen så får du dela och sen smsappen.

11. drkrupp

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Finns inte. Väljer jag dela får jag alternativen;
    Bluetooth
    Dropbox
    E-post
    Facebook
    Facebook för htc sense
    Flickr
    Gmail
    Goggles
    Peep
    Picasa
    Picsay
    Tweetdeck

Inte Meddelande. I andra program som kan dela saker finns Meddelande i Dela-menyn. Men inte i QuickPic.

12. muki91

muki91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag hittar Meddelande. Hos mej är den under gmail i listan

13. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Konstigt. Jag får upp standard, handcent, chompsms och go sms. Kanske ändå är dags för dig att testa go sms?

14. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jagg tror att jag menar som du säger. Galleriet visar bara en version av bilden nedskalad till som störst 480x800 vilket ser likadant ut i QP och SE:s galleri. När jag sedan zoomar i den så läser dock galleriet inte in mer information från originalet utan delförstorar bara från 480x800-versionen vilket gör att det inte syns mer detaljer utan det blir bara större. Titta på skärmdumparna ovan. Den inzoomade bilden från galleriet innehåller inte mer detaljer än om jag skulle ta den utzoomade skärmdumpen och förstora i Photoshop.

15. drkrupp

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Märkligt. Jag har provat alla vanligt förekommande sms-appar och bland dem gillar jag GO SMS bäst, men den laggar för mycket på min Wildfire så jag trivs bäst med standard-appen i kombination med "SMS Popup". Trist detta med QuickPic bara. Skumt. Ska testa avinstallera och installera igen.

EDIT: ingen skillnad efter ominstallation

Last edited: 3 feb 2011
  16. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Vad skumt.

Hos mig dyker både stock (Meddelandehantering) och Handcent upp - Önskar att jag kunde ta bort den förstnämnda ur listan.

17. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Fick en uppdatering på QuickPic idag (eller två egentligen eftersom om det dök upp en snabb bugfix för Galaxy SII/SIII sen också) och nu blev det *riktig* sprutt på programmet!

Bl.a. har det stöd för GPU-acceleration om du kör Android 4.x, mjukare scroll och snygga övergångar i bildspel.

18. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kan bara instämma i hyllningen till QuickPic. För min del har alltid Resco Photo Manager (Windows Mobile) varit min referens för gallerier eftersom det är snabbt även med stora bildmängder och leverar ypperlig bildkvalitet samt redigeringsmöjligheter.

När jag tog steget till Android saknade jag detta program storligen och den saknaden har hängt med ända tills jag fann QuickPic. Det sköter mitt mycket stora galleri ypperligt, ett antal tusen fotografier är inga problem, den bara läser in det hela snabbt och fint. Skrolla igenom ett stort galleri bereder inga som helst problem.

Det har ett minimalistiskt och stiligt gränsnitt och zooma samt panorera stora bilder man tagit med kameran är inga problem alls. Det flyter som i smör.

Det genererar tumnaglar oerhört snabbt också och - viktig fördel - man slipper en massa skräpbilder av typen bildnamn.jpeg som jag hade då jag testade Googles eget galleri (reserverar mig för att jag talar om gamla versioner nu). QuickPic har inte sådana hyss för sig ö.h.t utan allting är i god ordning.

Det är också enkelt att dölja mappar om man vill.

Innan jag fann det använde jag HTCs galleri och var skeptisk till att byta till Samsung p.g.a det men QuickPic räddade allt.

Så jag kan bara instämma och varmt rekommendera det. Att det dessutom är gratis är riktigt imponerande, utvecklaren kunde mycket väl sälja programmet med tanke på hur oerhört bra det är.

19. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Har ni lust att hjälpa till med att testa en grej i QuickPic?

Tydligen är det en del som inte får GPU-accelerationen i senaste versionen att funka på Samsung Galaxy-lurar så det skulle hjälpa med lite input om ni hade lust att prova. (Detta gäller bara er som kör ICS eller JB.)

Fördelarna med att låta GPU:n sköta det hela blir tydligare ju större bilder man har så öppna ta en *riktigt* stor bild i QuickPic. Jag märkte inte så stor skillnad med de vanliga 8MP-bilderna från kameran, men när jag laddade ned en testbild för Canon EOS 5D MkIII på 22.2 megapixel (~5,3 MB) så syntes det ordentligt.

Gör så här:

1. Börja med att gå under "Inställningar" och välj "General" och kontrollera om "Hardware rendering" är förbockat.

2. Öppna sedan upp den riktigt stora bilden och zooma in lite grann.

3. Prova sedan att scrolla runt lite i den och känn hur mjukt det går.

4. Gå nu in i samma inställningar och ändra för "Hardware rendering" och upprepa sedan steg #2 & #3.

5. Märktes det någon skillnad? Några andra problem med att ha det påslaget?

6. Posta resultatet här och glöm inte berätta vilken telefon/Android-version/ROM/osv du använt.

OBS! På min lur med fyrkärnig processor på 1.4 GHz behövdes det en riktigt stor bild, men på en lite svagare modell kanske det märks tydligt redan på mindre bilder - prova lite så får vi se.

Last edited: 12 sept 2012
  20. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello