QuickPic börjat bli otroligt segt / långsamt

Discussion in 'Applikationer' started by polkagris, Feb 20, 2012.

1. polkagris

polkagris Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör Galaxy S2, ej rootat, Android 2.3, Sandisk microSD 8gb.

Har sen inköp av telefonen använt QuickPic istället för stock galleriappen. Funkat mkt bra till en början. Nu drygt ett halvår senare, och ett galleri med >400 bilder (>600 MB), segar det nåt oerhört vid uppstart. När QuickPic öppnas på nytt efter telefonomstart, alternativt efter att den stängts ner (RAM-växling efter öppnande av många andra appar), så söker den genom alla mappar efter foton som vanligt. De mappar med några enstaka foton renderar/ritar den upp på direkten (t ex de olika kamera- eller bildredigeringsappar jag har, som väljer att lagra sparade foton i "sin egna" mapp ist för min huvudmapp externalSD\DCIM\Camera\). Min huvudmapp på externalSD där mina >400 bilder ligger, tar det QuickPic mellan 10-20 sekunder att hitta/rendera thumbs på.

Detta är jättestörande, tänk när man bara snabbt vill in i galleriet för att ta fram en bild, och oftast får vänta upp till en halv minut för att komma åt bilder. Var aldrig så här förut. Först tänkte jag att det kanske var pga mitt microSD som var långsamt, så testade att lägga alla foton i standardmappen på internminnet istället, men det blev ingen skillnad.

Nån annan som upplever detta?

Jag har googlat en hel del, sökt på forumet här, men ej funnit nåt. Tänkte även mejla tillverkaren, men deras site är bara på kinesiska..

Mkt tacksam för råd/hjälp!

Mvh

2. owziee

owziee Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Jag tror det är just det som är problemet med quickpic, att den snabbt segar ner när det börjar bli många bilder...

Nu har jag iofs en HTC Incredible S så lite svårt att jämföra med galleriet på Galaxy S2, men jag har aldrig förstått varför så många verkar föredra quickpic. Enligt min mening är då galleriet i HTC Sense både snyggare, bättre UI & betydligt snabbare. Dessutom finns ju redan en massa redigeringsmöjligheter inbyggda i sense galleriet.

Jämfört med Android stock galleriet kan jag däremot förstå om nån föredrar QuickPic istället...

3. polkagris

polkagris Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Mmm, är just det att jag på SGS2 hade stock galleriet så det var tvunget med byte.

Hittat en lösning på mitt problem dock, valt att lägga in vilka mappar QuickPic ska söka bilder i (inställningar>bildvisare>välj mappar). Nu funkar det helt utan delay. Däremot hittar quickpic inga bilder i mappar utöver de man specificerat, så man måste i efterhand även lägga till sökvägen till mappar för eventuella "externa" kamerappar, bildredigerare, videoredgerare etc för att se bilder tagna/redigerade med dessa.