R/C Helikopter, nybörjartips

Diskussion i 'Off Topic' startad av resorb, 30 maj 2011.

1. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Efter att ha lekt mig trött på en liten PicooZ och en 3ch skräp heli av okänt märke och inhandlad på OBS stormarknad för några år sedan. Den helin som är en koaxial typ kan jag behärska ok..

Nu kunde jag dock inte hålla mig och införskaffade en Blade mSR som ny leksak :)

Nu har jag inte vågat testa den ännu, för jag lär ju mosa den i väggen eller något, he he.. Så finns det någon med lite nybörjar tips innan jag sätter den i taklampan vore jag tacksam

Här är leksaken:
    http://www.youtube.com/watch?v=lOAHw_MD56g

http://www.hobbex.se/produkter/radi...icro/5958-blade-msr-micro-rtf-helikopter.html

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    En kul liten leksak du har skaffat :) Om du inte redan vet så har den två lägen, vet inte vad dom heter men ett är mer avancerat och det andra är för nybörjare. Det är mer en lekheli än en man lär sig med(ju större desto enklare). Så åk runt o ha kul bara :)

3. Droid113

Droid113 Guest

har själv en entusiast R/C bil(bensindriven :D), och rekommenderar dig att be om råd hos en expert, t.ex. om du har en helt R/C dedikerad butik i närheten så kan du prata med någon där.

4. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo den verkar va skit kul :) ska öva försiktigt så man får kläm på den. Jo jag såg att man kan ändra till ett mer aggressivt läge, men det lär dröja innan man testar det :) Nu ska jag bara ta mod till mig att starta upp rackarn, he he..

Så ös på med "lite att tänka på innan det går åt h*****e" tips ;)

5. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett tips är att testa lite i simulator först, finns lite var stans på nätet, oftast inte så dyrt heller. Pengar man lätt kan tjäna in istället för att crascha helin.
    Har själv 2 bilar, en tävlingsbil och en lite lugnare crawler.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

6. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja det kanske man skulle kolla närmare på. Vet att någonstans har jag sett en simulator med rc kontroll, men minnet är ju som en guldfisk ;)

7. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan hålla med om att en simulator är bra att börja med, så man får in reflexerna. FMS är gratis att ladda ner och använda för både helikopter och flygplan. Hobbex har USB-anslutna "sändare" för 199 kr som duger fint, jag har en själv: http://www.hobbex.se/produkter/574-e-sky-flygsimulator.html

Jag flyger själv modellflygplan i varierande storlekar sedan många år och köpte en mSR för att träna inför köp av större helikopter, har ca 100 flygningar med den hittills och har nu gått vidare till en större quadrotor-helikopter av egen konstruktion.

Att träna hovring och att styra den ur olika vinklar (det är svårare än man tror i början när det gäller helikopter) är mSR:en suverän till. Hållbar också men det blir lätt lite hack i inredningen om man är nybörjare. Ett tips är att köpa extra batteri så slipper man vänta.

Lycka till med flygandet!

8. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag startade upp den idag, och jäklar va kul. Snabb som fasen så det är svårt att hänga med i svängarna när vardagsrummet bara är på 15 kvm, he he..
    Hade träningsställ på första flygningen, men det gjorde mest helikoptern instabil. Nä, det är väl träning som gäller, och det finns ju riktigt mkt reservdelar till den om man skulle klanta sig för mkt ;)