Råd gällande 7 tum / 10 tum

Diskussion i 'Samsung' startad av heraldTyphus, 26 dec 2010.

1. heraldTyphus

heraldTyphus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla på swedroid!

Jag har en fråga, som säkert mest har med smak att göra, vad gäller 7 respektive 10 tums Tab. Jag hoppas inte frågan har besvarats innan.

Frågan är alltså om man bör vänta med att skaffa en Tab när 10 tums versionen kommer eller köpa 7 tums redan nu. Vad jag förstår så verkar 7an lida av diverse barnsjukdommar varav många förhoppningsvis kommer botas med gingerbread. Dock verkar gingerbread inte komma förens slutet på Q1 vad jag har förstått, så det kan dröja innan man uppdateringen.

Samtidigt så verkar 10 tummarn dröja då den "ska komma" första halvan av året.

Plussen som 10 tummarn verkar ha är väl att den har mer och nyare "bling-teknologi" samt större skärm såklart. Medan nackdelen blir releasedatum samt att den troligen har en saftig prislapp.

7 tummarns största fördel är att den finns nu, medan nackdelen är som tidigare nämnt barnsjukdommar.

Jag antar att det med den här frågan är som alla andra att det beror på vad man har för tänkt användningsområde för tabben. Jag tänker ha den som något jag har med överallt, ersätta de organisatoriska hjälpmedel med mobilen (kalender, mail osv.) samt ha en del pdf-filer på den. Jag håller även på att bygga en liten app för att hjälpa mig och mina polare när vi lirar div. bräd-/rollspel.

Hoppas ni vill hjälpa till att tycka!

Tackar för svar.

2. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Tips är att åka till tex MediaMarkt och jämföra Galaxy Tab med iPad så får du en uppfattning på skillnaden i tum. Personligen tycker jag 7" är lagom när man ska ha den med sig medans 10" är smidigare hemma i soffan.

3. Davoid

Davoid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

av ren nyfikenhet, vad är det för barnsjukdomar du syftar på?
    :)

4. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

7" 16:9 horisontellt blir ju lika mycket som en 10" 4:3. Du slipper mer specifikt en del (eller all) svarta runt filmklipp.

Sen är det bättre när du surfar i portätt då alla sidor är avlånga, du slipper än en gång massa space på sidorna.

så egentligen missar du inte värst mycket med 7" vs 10". Om samsund tab 2 kommer med en 10" wideskärm tror jag den blir för fläskig, samtidigt tror jag inte det kommer en 10" med ipad-skärm då detta är sämre för film.

Jag ser gärna en lite kraftfullare tab fast i samma format som nuvarande. Skärmstorleken gör att cpu+gpu inte direkt är anpassad till antalet pixlar den måste trycka.

Jag ser gärna ett 3d-accelerat GUI i honeycomb.. det är nog vad den skulle tjäna mest på i prestandaväg.

5. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Är verkligen äckligt nöjd med min SGT!

Den är perfekt på alla sätt, får plats i jeans fickan och jackan så den är otroligt smidig att ta med sig! Perfekt för film, helt underbart att slippa att konvertera alla jävla filmer. Den läser alla dom vanliga film formaten. Den webbläsaren som följer med är tyvärr ett skämt, den har flash men onödigt äckligt seg, man hinner bli gammal innan sidan har laddat klart och den hackar som fan. Kanske blir bättre med lite uppdateringar. Har testat Opera, Firefox, och Dolphin Browers HD. Operan är riktigt snabb men inget flash support eller pinch-to-zoom. Firefoxen är lika dålig som orginal webbläsaren och den har dessutom inget flash support. Dolphin Browser HD är helt klart bäst! Hyfsat snabb för att klara flash! Play Rapport fungerar riktigt bra. Man kan stänga av flash och sedan klicka på en ikon om man vill se något på hemsidan. Riktigt smidigt. Sedan är batteri tiden helt underbar! Den ska klara 7 timmar film. Den klarar utan problem en hel dag av användning.

+ Kolla film
    Surfa (med rätt webbläsare)
    Batteri tiden
    Snygg design
    Riktigt smidig 7" är perfekt
    Android!

- Lite seg och hackig ibland
    Gränssnittet är lite tråkigt men med ADW launcher så löser det sig!
    Priset är ett litet minus
    Inte så många tillbehör än så länge men det kommer antar jag.

= En grym media pryl som man kan ta med sig överallt! Riktigt värt att köpa den om man har en lite sämre telefon. Jag som har Desire, surfar och kollar Facebook enbart på min SGT nu för tiden.

6. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Pinch-to-zoom finns visst i Opera

Sent from my GT-P1000