Råd inför byte till Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 29 okt 2010.

1. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Hej. Första posten här, inte den sista gissar jag.

Har hittills i mitt smartphone-användande hållit mig till win mob/pho men känner mig mogen att byta (upp mig) till Android. En tid här har jag följd detta forum och andra plus en massa bloggar. Några frågor har jag dock inte fått svar på.

1. Vore intressant att se market-utbudet via min dator men http://www.android.com/market/ är ju helt oanvändbar. Hur kan en google-relaterad sajt helt sakna sökfunktion? Varför ser man bara apparna efter Top free/paid samt featured?

2. Gällande val av telefon. Om jag köper en HTC Desire Z (vilken är min favorit just nu) antar jag att det blir en smal produkt då de flesta klarar sig utan tangentbordet. En smal produkt kanske kommer att ha dåligt med tillbehör (jmf Iphone), ha en mindre skara romutvecklare (har haft SE X1/X2 så jag vet) samt kanske sämre med officiella uppdateringar. Skulle ni utifrån dessa, och kanske fler anledningar gå på en populärare telefon /som HTC DHD ser ut att bli t. ex.)?

3. Hur bedömer ni möjligheterna till att en idag existerande telefon från officiellt håll kommer att uppdateras till Android 3.0? Har tillverkarna redan arbetsversioner/betor att jobba med och i så fall tror ni de jobbar med att anpassa det till gamla telefoner?

tack på förhand, A.D

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 642
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Gå in på www.appbrain.com så kan du kika på lite appar.

Resten får någon annan mer Desire-kunnig svara på

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hej och välkommen till forumet. Vi har en mycket bra sökfunktion på forumet som hade kunnat ge dig svaret på första frågan eller så hade en snabb blick på applikations delen av forumet gett dig svar.

Men för att svara på första frågan så finns bland annat www.appbrain.com samt www.androlib.com

Cyanogenmod kommer nog med största sannorlikhet till Z'n och efter den flera andra.

Räkna inte med det då det är en HTC produkt, tittar man tillbaka på bland annat HTC magic som många med mig köpte så fastnade den nordiska varianten på 1.5.

4. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

2. Har inte så bra koll på dessa telefoner, men jag tror att många av tillbehören till DHD kommer att passa till DZ. Kolla och jämför själv hur lika de är.

3. Nästa uppdatering är väl 2.3? Jag tror att DZ och DHD kommer att få denna uppdatering, förhoppningsvis kommer det vara lättare för tillverkarna att släppa nya uppdateringar i framtiden. Men just nu blir det väl oftast den version man har + en uppdatering.

5. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tycker inte att det är något speciellt för just HTC, utan att vara sega med att släppa uppdateringar gäller samtliga android telefoner, förutom nexus då.

6. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tack för alla svar!
    Några kommentarer.
    Jag vet om sökfunktionen. Jag har forumknarkat i många herrans år men det kan vara svårt att hitta rätt sökord för relevanta svar innan man är rätt inläst på ämnet.

Att vissa tillbehör passar fler modeller förstår jag, universella hållare för bilen, laddare med micro USB och kanske nått mer. Men laddställ/dockor, skal och displayskydd och annat kommer knappast att vara kompatibelt med andra telefoner. En parentes, Zagg/Invisible shield på displayen är riktigt dåligt, alldeles för stor friktion.

Nästa version av Android är kanske alldeles säkert 2.3. men rykten om 3.0 florerar fritt och av dem kan man gissa att 3.0 blir en major uppgradering. Jag har väldigt dåligt minne men jag har för mig att jag läste bara här om dagen att flera tablet-tillverkare invändtar Android 3.0 som ska släppas innan årsskiftet...

Appbrain och androlib var ju en positiv överraskning men jag vill minnas att jag såg på nån video att man från och med nån version jag inte minns vilken skulle kunna installera appar från datorn direkt på telefonen. Funkar det från ovan web-platser?

Jag försöker inte rätta er på något sätt, det är ju jag som vet minst här men jag kanske missförstått er och skulle bli glad om ni rätar ut de frågetecken som kvarstår.

Tack, A.D

7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Du har alltid kunnat installera appar från datorn om man har apk filen som man vill installera samt SDK'n installerad på sin dator. Tydligen så kan man även använda myphoneexplorer till det men där är jag osäker.

Om du var ute efter lösningen som appbrain kör med att man klickar i där vilka man vill ska installeras på telefonen och sedan synkas det med en klient som man har installerat först så kan du bortse från ovan.

Nu kanske inte någon av ovanstående lösningar är vad du var ute efter men jag har aldrig sett ovanstående feature direkt i android (inte heller sett det i någon feature beskrivning) utan hjälp av 3e parts mjukvara.

8. Aash

Aash Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det är väl rätt säkert nu att det blir 2.3 och inte 3.0 detta år om jag har förstått det rätt. Så när det står att tillverkare väntar på 3.0 betyder det egentligen 2.3.

Om du köper en HTC och vill vara säker på att få uppdateringar borde du nog satsa på DHD eftersom det är den värsta modellen. Man kan ju jämföra hur fort det har gått för HTC att fixa fram Froyo till Desire och till Legend. Det gick på nån vecka för Desire och det är fortfarande inte helt 100% klart om det kommer till Legend. Legend var ju second best när dessa två kom ut i våras.

Om du vill vara helt säker på att få 2.3 är det säkrast att vänta till nån telefon kommer med 2.3 installerat från början.

Är det Appbrain du menar? Jag har inte använt det men man installerar deras app på telefonen + nått tillägg och sen kan man istallera apps från deras sida.

Last edited: 30 okt 2010
  9. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du KAN sitta på www.appbrain.com och välja program / spel du vill ladda ner till din telefon.

På 2.2 kan du "pusha" ner appar i din telefon från appbrain-hemsidan.
    Allt som krävs är att du laddar ner och kör appbrain-appen en gång i din telefon.

2.1 -1.6 kan du "synca" in apparna i din telefon, då krävs att du kör appen och väljer att synca så laddas de ner till din telefon.

10. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon: