Råd inför ett S3 Köp

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kaj91, 24 juni 2012.

1. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej, jag är intresserad av att köpa en Samsung galaxy S3.

Kontant kostar den ca 5900kr.

Jag har idag ett abonemang hos halebop, skulle jag slutfakturera den så kostar det mig 6600kr. Det abonemang jag har inkluderar då fri surf 0,5gb, sedan 0,19 öre i minuten med 0,99kr/samtal i startavgift. Utöver det får jag skicka 3000 SMS till hela världen.

Eftersom jag är student så kan jag ta del av Tele2:s studentabonemang, som kostar 239kr/månaden, där 300min, 300sms och 1gb mobilsurf ingår. Totala kostnaden för detta abonemang med telefon är ca 5900kr.

Jag ringer för ca 70-100 kr i månaden med halebop idag, då får jag ut som sagt ca 5min samtalstid per krona, bortsett från startavgifter på 0,99kr per samtal då.

När det gäller surf så har jag klarat mig inom 0,5gb gränsen hitills, streamar inte mycket.

SMS skickar jag flitigt, med i och med whatsapp så blir det inte så mycket genom den vanliga SMS vägen, men jag skickar väl ca 150 vanliga SMS per månad.

Min fråga är då, ska jag köpa telefonen kontant för 5900kr och köra vidare på halebop eller ska jag slutfakturera och köra på tele2. Den totala summan jag få lägga ut kontant i båda fallen ligger väl på ungefär samma +- 500kr.

Fördelar jag ser med halebop är kundtjänsten som fungerat bra, de har generösa öppetider, smidigt att chatta med dom istället för att stå i telefonkö.
    Samt telias täckning, dock så får jag ingen täckning eller så tappar jag ganska mycket vid pendelstationen på centralen. Men att man har tillgång till flera olika nät (GSM, Edge, 3g) är väl positivt.

Fördelen jag ser med tele2 är väl att jag har en fast kostnad, sen att jag har lite fler minuter att tillgodo ifall jag ringer mer i framtiden. Många jag känner har tele2 (de tyckte det var naturligt att flytta från comviq kontant till tele2 abonemang).

Så vad rekommenderar ni? Har beslutsångest. Vill inte ha två abonemang, den biten är klar iaf. Har 6000-6700kr tillgodo, hur ska jag placera de är frågan.

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.319
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Eftersom man gärna vill ha en operatör med ett korrekt fullt fungerande nät när man skaffar dyr smartphone hade i alla fall jag inte tecknat något hos tele2, oavsett hur billigt det är.

3. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hmm det verkar vara lite olika bud ang. Tele2:s nät, men det går väl på samma 3g nät som telia som jag förstått det.

Tele2 har skit dålig service vet jag sedan comviq kontant tiden, men tänkte ifall man kunde stå ut med det.. då man kommer undan ganska billligt. I det här fallet så ligger hela abonemang + telefon kostnaden med inkluderade samtal/sms/surf till samma pris som vad telefonen kostar kontant.

För mig är det dock ytterst viktigt att jag är anträffbar hela tiden.

Det lutar nog mot att jag hämtar hem den kontant imorrn. Om jag inte ändrar mig igen :/

4. antstrm

antstrm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

kollat på halebops studenterbjudande med nollan till alla?, då kostar mobilen kontant 4800 och abonnemanget 95 kr i månaden , 1000 min gratis till alla 5000 fria sms 2 gig surf

5. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kolla med Halebop om du kan uppgradera till nått bättre abonnemang som dom har. brukar inte vara några problem. Rubbet verkar ju rätt bra för 249kr/månad.
    4000 SMS eller MMS till hela världen
    200 samtal
    4 GB surf

Som du skrev så kommer du ju få pröjjsa 6k cash i vilket fall som helst.

6. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag känner till studenterbjudandet, men känns inte så motiverande att slutfakturera och sedan teckna ett nytt abonemang med en totalsumma på 7080 igen då telefonen går att köpa kontant för 6000. Som jag skrev innan så fungerar mitt nuvarande abonemang ganska okej för mig.

Jag vet inte, men går det inte betala av min telefon och sedan lägga till en ny telefon på abonemanget?

Det trista är att jag förlängde detta abonemang rätt så nyligen, 1 vecka efter att jag förlängde kom studenterbjudandet i mecenat, fick inte byta!, där var de inte alls så hjälpsamma.

Tror ni halebop kommer orka/vilja köra på detta?
    SEW995 du som jobbar på telia, vad säger du?

Ska prova ringa uppsägningsavdelningen imorrn och höra med de, får man inte hjälp så får det väl bli ett kontant köp.

7. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

kolla i säljforumet eller blocket.. finns många nya billiga=P

Kaj91 gillar detta.
  8. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Sorry hade missat tråden totalt, fick du nått svar ifrån Halebop?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

9. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nää fick inte hjälp med det. Ska köpa telefonen kontant nu i helgen. Enklast så.