Råd inför ett S3 Köp

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kaj91, 24 juni 2012.

1. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej, jag är intresserad av att köpa en Samsung galaxy S3.

Kontant kostar den ca 5900kr.

Jag har idag ett abonemang hos halebop, skulle jag slutfakturera den så kostar det mig 6600kr. Det abonemang jag har inkluderar då fri surf 0,5gb, sedan 0,19 öre i minuten med 0,99kr/samtal i startavgift. Utöver det får jag skicka 3000 SMS till hela världen.

Eftersom jag är student så kan jag ta del av Tele2:s studentabonemang, som kostar 239kr/månaden, där 300min, 300sms och 1gb mobilsurf ingår. Totala kostnaden för detta abonemang med telefon är ca 5900kr.

Jag ringer för ca 70-100 kr i månaden med halebop idag, då får jag ut som sagt ca 5min samtalstid per krona, bortsett från startavgifter på 0,99kr per samtal då.

När det gäller surf så har jag klarat mig inom 0,5gb gränsen hitills, streamar inte mycket.

SMS skickar jag flitigt, med i och med whatsapp så blir det inte så mycket genom den vanliga SMS vägen, men jag skickar väl ca 150 vanliga SMS per månad.

Min fråga är då, ska jag köpa telefonen kontant för 5900kr och köra vidare på halebop eller ska jag slutfakturera och köra på tele2. Den totala summan jag få lägga ut kontant i båda fallen ligger väl på ungefär samma +- 500kr.

Fördelar jag ser med halebop är kundtjänsten som fungerat bra, de har generösa öppetider, smidigt att chatta med dom istället för att stå i telefonkö.
    Samt telias täckning, dock så får jag ingen täckning eller så tappar jag ganska mycket vid pendelstationen på centralen. Men att man har tillgång till flera olika nät (GSM, Edge, 3g) är väl positivt.

Fördelen jag ser med tele2 är väl att jag har en fast kostnad, sen att jag har lite fler minuter att tillgodo ifall jag ringer mer i framtiden. Många jag känner har tele2 (de tyckte det var naturligt att flytta från comviq kontant till tele2 abonemang).