Råd önskas: Uppfrächning av Desiren eller dags för ny mobil?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av JOAHEN, 7 aug 2011.

1. JOAHEN

JOAHEN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej
    Kanske kan tyckas ha kommit till fel avdelning här på forumet men då jag tycker min Dersire är den bästa mobil jag haft och helst inte gör mig av med den på ett tag till så ställer jag frågan här...

Desiren är ju en bra mobil somsagt, prestandamässigt behöver jag inte bättre än så här. Allt är possitivt förutom en väsentlig grej som ni säkert känner till..
    - minnet!

Jag körde länge orginal rom från HTC själva, därtill använder jag LauncherPro

Men eftersom jag ständigt hade minnesproblem på den så rootade jag den och la in CyanogenMod (7.1.0-RC1-Desire). Körde även en diskpart med Rom Manager för och fixa en app partion med 512 mb (rekomenderad enligt guider?).

App problemet löste sig kändes det som till en början men nu efter ett tag så har minnesproblem kommit igen.. Apparna går att installera men telefonen skriker efter mer minne trots det. Apparna har installerats på minneskortet det kan jag se.. Så min förmodan är att trots man installerar apparna på minneskortet så läggs en del data på system partionenen ändå.

Stämmer detta?

Vore evigt tacksam om någon kan tipsa/guida hur jag ska göra för att slippa minensproblem/ständiga krascher framöver och bara kunna glädja mig över Desiren :-)

Måste väl gå att lösa?

När det gäller appmängd så har jag kanske en 15-20 appar, vilket inte borde vara någon orimlig summa? Hade jag inte haft dom dagliga minnesproblemet så hade jag säkerligen plusat på med en 10 appar till :)

Hoppas på bra svar från andra desire älskare :)

jonne999 gillar detta.
  2. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Då har du nog inte gjort rätt. Har du en 512 MBs ext3 partition på SD kortet ska du få plats med många fler appar än 15-20 stycken.

Kolla in detta inlägget jag har skrivit i länken nedan. Där finns guide hur man kan använda en app som heter S2E så länge man kör CyanogenMod och där finns även en guide om hur man partitionerar SD-kortet.

https://swedroid.se/forum/post490194-627/

En fråga förresten för att snabbt se om det är ext-partitionen eller romen som var "felet", gjorde du något annat förutom att skapa en ext-partion? Det ingår nämligen inte någon apps2sd i Cyanogen. Det får man fixa själv, enklast är S2E som jag skrev om i länken ovan.

Last edited: 7 aug 2011
  3. JOAHEN

JOAHEN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för ditt snabba svar. hur kan jag se partionerna som är skapta och dess storlek? kan man göra det i terminalen på något enkelt sätt?

Som jag minns det så rootade jag den, skapade partionerna och la in cyanogenmod-romen.

I "Inställningar" > "Cyanogenmon-inställningar" > "Applikation" har jag ställt in "tilllåt flytt av applikationer" på "installationsplats": Externa

Men ändå behövs S2E menar du?

kollar man i "Inställningar" > "Hantera appar" och filtrerar på "På SD-Kort" så ligger alla appar på minneskortet. förutom några få (widget-apps och system apps)

4. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Japp, kolla i quick system info så får du se hur ditt a2sd ser ut.

5. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Redan av din beskrivning ser jag att apps2d saknas, i CM ingår inte detta utan då behövs t.ex. S2E (rekomenderas då den är enkel och bra) Den "tillåt flytt av applikationer" har inget med a2sd till ext att göra, vet inte exakt vad den gör men inte detta iaf :)

Testa att flasha in CM7 igen (om du inte redan har den) och installera S2E via min "guide", funkar inte detta så behöver du nog partitionera om sd-kortet men funkar det så funkar det :)

Viktigt: Försök inte med S2E med någon annan ROM än CM7, den funkar endast till denna. Vill du köra en annan ROM får du gör på andra sätt.

6. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Gör dig S-OFF och lägg in CM7r2 HBOOT AlphaRev 1.8
    så får du betydligt mycket mer minne.
    alternativt byt till Oxygen för riktigt snabb telefon och ännu mer minne.

7. jenordfoto

jenordfoto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Eller så laddar du ner History eraser från Market. Fantastiskt bra på att frigöra minne.

8. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

cache mate :)

9. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    frigör man inte bara någon enstaka MB med dom där apparna som sedan ändå äts upp igen på några minuter?
    körde cache cleaner tidigare men verkade vara tämligen meningslöst, om man nu inte låg precis på gränsen för att telefonen ska sluta synkronisera vill säga.

10. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    160 appar och ca 180mb ledigt. Kör med CM7r2 hboot. Man får plats med lite mer än 10-15 appar om man gör rätt. :)

11. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Kan inte annat än att hålla med...

Med CM7r2's Hboot får man en datapartition som ger närmare 300MB utrymme, och det kombinerat med den i Gingerbread inbyggda funktionen (som är ljusår bättre än i Froyo) för att lägga apps på SD har jag aldrig haft problem med utrymme trots stora och svulstiga gps program, och en "Text-to-speach" (Ivona) som inte vill låta sig flyttas till minneskortet...

12. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Mkt möjligt, vet faktiskt inte ..