Råd till en hero oskuld...

Diskussion i 'Hero' startad av Keenan, 6 sept 2009.

1. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får min hero på måndag eller tisdag.
    har laddat ner en bruksandvisning som jag kikat på.
    Är total rookie på android och dålig på dator och det mesta inom den sektorn.
    börjar nu få lite ångest inför ankomsten och rent av kalla fötter.

har i dagsläget en samsung soul 900...se där en enkel telefon.

har telia abbonemang...räcker det t.ex md att de skickar ut mms inställningar...ser att det finns en wiki för sånt här..men till er som har telia hur gjorde ni???

vilka appar rekommenderar ni??? taskkiller blir väl först antar jag...scandinavian tangent bord osv. behöver man det till både den liggande och det stående.

hoppas jag inte retat upp er som kan det mestautan se den här frågan som en htc hero android for dummies. kanske en som flera rokkies kan utnyttja...

ber om ursäkt om en sådan redan finns.

ha det gott. hoppas på bra råd från er som kan.

och bara länka så ska jag läsa mig fram till vad ni vill förmedla

2. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du lär inte behöva tanka ner ngt annat tangentbord eftersom det som följer med Heron är tillräckligt bra om inte bättre.

3. chozan

chozan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är alla välkommna med eller utan erfarenhet.
    Själv är jag i kategorin "nybörjare" inom android.
    Sitter själv med en hero sen några veckor tillbaka
    och har varken rootat eller lekt mycket med
    mobilen.

Med telia och mms så funkade det redan på en
    gång när jag satte i mitt simkort, fick mms och
    kunde skicka iväg mms på direkten, så tror man
    inte behöver ställa in massa apn inställningar.

när det kommer till appar så gillar jag

SaveMMS (som det låter)
    ChompSms (annat sms program)
    Netcounter (beräknar hur mycket MB du använt på WIFI och 3g)
    BatteryWídget (ser batteristatusen bättre)

detta är bara ett utplock på massor av användbara appar
    bara söka efter något intressant så hittar man det oftast.
    Sen så fínns det en forum tråd där många skrivit in massor
    av användbara apps och spel.

4. Cobra

Cobra Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kära oskuld!
    Du är inte ensam!! Jag dammsuger saiten på råd och tips. Dock verkar många väldigt duktiga och insatta i det mesta. Har haft en Eriksson p1i och inte funderat så mycket.
    Har är det krångligare, fler möjligheter. Telefonen (2 veckor) är den bästa jag haft och den imponerar bara mer och mer. Väntar på den ordinarie uppgraderingen. Vågar ej "roota".

5. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lite tips på apps:
    Swedish dictionary - ja, svensk ordlista.
    SMS Popup - popup vid mottagna sms (med knapparna "close" och "reply").
    Scandinavian Keyboards - så du får å,ä,ö.
    TasKiller free - stänga ner olika program för att inte sega ner telefonen
    Astro File manager - filhanterare för minneskortet (du kan även ta backup på installerade apps).
    Barcode Scanner - scanna in streckkoder, kommer verkligen till nytta. Använder den för att scanna in länkar från datorn (via ett tillägg i firefox) och för att scanna in produkter i prisjakt.
    Prisjakt - se ovan
    Sticky Memo widget - post-it på din telefon. Använder det ganska ofta.
    Shazam - om du behöver veta namnet på en låt.
    Phonalyzr - se lite statistik på telefonsamtal, bla. vem du ringer mest i minuter, fördelning inkommande/utgående, antal m.m.
    Zap's Hitta - letar reda på adresser till dina kontakter men framförallt att den gör en sökning på hitta.se när ett telefonnummer du inte känner igen ringer dig. Kommer snart en ny version med ännu fler funktioner.

Finns sedan en massa andra program - valutor, miniräknare, ficklampa, fotbollslivescore, väder m.m.

Tips på spel:
    Bonsai Blast, Abduction!, Tic Tac Toe, PingPong Lite, Snake Extreme, Hearts (free), xGalaga, 2 player Reactor, Droid Mini Golf.

Last edited: 6 sept 2009
  6. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker du att Scandinavian keyboard är bättre än det som följer med från början med Heron? Testade det och allting kändes på tok för inklämt. Den enda fördelen vad jag kunde se är att man kommer åt åäö utan långtryck.

Angående svensk ordlista så verkar den ha fått en ordentlig putsning i uppdateringen som läckts och som lär komma ut om någon vecka.

I övrigt så håller jag med att alla programmen är värda att ladda ned.

7. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet inte om det är bättre, men att man har åäö på tangentbordet ser jag som ett måste. Det är den främst anledningen till varför jag kör med Scand. keyb.

8. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

alla är vi barn i början och det är lite annat tänk med en touchtelefon kontra en "gammal hederlig" men man kommer snabbt in i det, jag gillar min hero mer och mer för varje dag.

jag avinstallerade scandinavian keyboard efter en halvtimme, visst är det kul med åäö direkt på layouten, men det behövs egentligen inte om man jobbar lite mera med ordlistan och förslagen som kommer upp, jag saknade long press för alla andra tecken när jag hade scand keys installerad, bökigt att byta layout för att skriva en siffra t ex...

men men, smaken är som baken :)

en del andra apps som jag gillar är
    astrid (kombinera med websidan rememberthemilk.com)
    glympse
    layar
    netcounter
    aTrackDog
    snowstorm
    och så klart swedroids rss widget :)

9. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för alla tips och råd...

kände igen en del av programmen ni nämnde...så kommer beta av de en och en...

Den här uppdateringen som kommer...betyder det att man måste installera om det mesta då eller??...

ska nu invänta min telefon och sedan söka svaren på de trådar som finns...

kanske någon moderator kan låsa någon tråd som kan döpas till hero/android för nybörjare...

kanske redan finns,,,ska söka vidare...

återigen tack för tips och råd..sedan är det som någon skrev..smaken är ju olika...så bara testa när tid ges..plugget är ju igång..och som gammal man måste man tänka och pluggare hårdare på juristlinjen som man går...

10. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Om installerar en uppdatering som wipar (tar bort alla personliga inställningar) så finns en lista på de program man hade installerade tidigare inne i Market. Bara att klicka på install igen.

11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ang. Scandinavian keyboard så är det tyvärr inte bra, extremt dålig känsla än hur jag kaliberade och grejade. Som nån skrev, använd original med ordlista, oerhört mycket bättre.

Ang taskkiller så råder det delade meningar om huruvida man ska hålla på och döda apps annat än i absoluta nödfall. Jag rensade friskt i början men upplever mobilen stabilare sedan jag slutade med det.

Babbler lite för Facebook rekommenderar jag om du använder fb. Se bara till att godkänna applikationen i Facebooks inställningar, annars så är den mest mysko.

EDIT: Slriver från datorn nu & inte från Heron så jag tänkte rekommendera lite fler apps.

ebuddy. Ett program för chat från de chatkonton man har. Jag använder det till facebookchatten samt MSN men många fler konton kan läggas till. man får då alla chatkonton samlade, funkar mycket bra!

Astro file manager, filhanterare.

Vizbattery widget. En snygg batterisymbol som till skillnad från originalet visar procent samt mer om man klickar på den.

Speedtest samt WifiAnalyzer. Verktyg för Wifi.

Internal memory widget samt SD card memory widget. Så man har koll på förbrukat minne, inte så snygga men funktionella.

My Tracks. Ett måste för joggingrundorna, cykelturerna eller promenaderna. Arbetar med google maps så att du kan se din runda på karta eller satelitbild samt få fram en massa data bl.a längd, tid, höjdskillnad m.m.

Loot. Håll koll på dina konton. Söker nåt bättre, enklare som passar för att snabbt hålla koll på mitt lönekonto då jag alltid handlar med kort men detta får duga så länge.

TVGuide Sweden.

Notes. Enkelt noteringsprogram. Letar efter nåt bättre men det duger då jag måste ha ett sådant.

Keeper. Spara koder, lösenord, bankkontonummer m.m. Kodas sedan med lösenord.

Om man bor i Gbg så är SMS-biljett göteborg ett måste.

Prisjakt. Inte för att jag använt det än men det är kul! Scanna in en varas streckkod med kameran & prisjakt kollar upp billigaste stället alternativt skriv in & sök.

Advanced task manager. För att stänga ned program vilket jag i & för sig har slutat med nu men det kan ju vara nödvändigt nån gång...

& sist men inte minst om man som mig tycker att Heros kalender är en katastrof så drar man hem den äldre Androidkalendern som inte är perfekt men är mycket bättre än originalet & det jag hittat på android market Finns en bit ned på denna sida.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1467

Last edited: 7 sept 2009
  12. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har just fått mobilen och satt den på laddning...

blir väl en del lekande i kväll...

tackar för alla råd och kommer eftersom installera de flesta av råden(appar)...

det här med uppgrdering känns stort...tror jag kommer vänta tills HTC har en offentlig...vågar no inget annat..är för mycket "oskuld" för det...försökt läsa trådarna men just nu är det som på andra terminen på juristprogrammet allt blir en klump som snart ska benas ut...

fast ska läsa vidare och försöka förstå allt med backup och nandroid osv...

13. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

lekt hela kvällen...men när jag laddade ner task killer free så står det infected och en länk till mobifun...med snusk...
    är det bara reklam eller är det något vara orolig för...

Vad finns för virusskydd???...ska söka lite själv men..i övrigt..gillr telefonen...men mycket som är totalt nytt...och tar väl tid innan man hittar allt...

dock behövde jag inte installera MMS (har telia)
    rejäl oordning i adressserna..htc synk fungerade inte på någon av mina pcn...dock underordnat problem...

14. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    htc synk behöver man ju inte kan likaväl köra googles verktyg för att synka mot outlook direkt, så kan mobilen synka mot google istället. iaf i mitt syfte.

när det gäller virus så är det inget större problem, telefonen körs inte med fulla rättigheter, så den är relativt säker om än inte helt säker, och om du läst varningen om det i den orange/gula kanten i botten på något program så är det reklam, den skrämde mig första gången också.

15. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo...insåg det..har ju löst det mesta ang. det..var ett minor problem...

tror dock jag råkat ut för den bugg jag absolut inte ville...att vissa sms försvinner...i dag vet jag med garanti åtminstone...men såg ett tips om smstomail...ska testa och se...

i övrigt...telefonen motsvarar det jag tänkt och det var högt...men en del saker stör..ska se och ge recension senare..kansek något som man kan åtgärda...

16. Jejje

Jejje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ser fram emot en recension... Jag är själv en nybliven Heroägare och är hungrig på allt. Vill gärna veta hur andra upplever telefonen.

17. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

recensionen är...bra mobil...men mycket kvar till det perfekta..är en del pillrande..men samtidigt ger det en bra paus i plugget...ler...

men en del problem stöter man på...
    typ skulle lada ner ett program som heter mobitime från mobitime.se.....haft det på min förra lur...som var en samsung spul 900...men när jag laddar ner är det bara en sida med en massa siffror och teknik jumbo...tror programmet är java..och hero ska väl fixa sånt....

annars har jag börjat andvända google calendern osv..börjar strukturera upp kontakterna som var en röra...laddat ner en massa bra och onödiga appar osv...

men om någon vet vad som hände med min mobitime nedladdning så hojta till.

18. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ännu inte lyckats få syncen att fungera...därav ingen uppdatering..försökt följa alla råd i alla trådar...men har lite hopp kvar...

om inte så har en polare en magic...han lär väl ha sync föhoppningsvis...

reflektioner efter lite mer än en vecka av telefon andvändande...

den laggar väldigt lite....
    tappade 2 sms en dag...laddade ner smstomail och efter det inget tappat så vitt jag vet...
    batteritiden är lite i minsta alget..iofs leker man ju en del på den...
    Är ju en telefon som man måste "jobba" med för få den att prestera det man vill...kul jo...ibland frustrerande att inte enkla saker finns där redan....
    laddat ner en hel del appar...
    saknar en del som svenska sport appar...men det kommer väl med tiden...

nackdel: en avundsjuk sambo som tycker jag fingrar för mycket på telefonen och inte på henne..ler.

19. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det finns många trådar likt denna så jag har försökt skapa en sida på wikin för vägledning för de som har en ny telefon i sin hand. Fyll gärna på med dina erfarenheter:
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Nystart