Problem: Raderat Googlekonto

Diskussion i 'Allmänt' startad av Putte87, 27 maj 2024.

  1. Putte87

    Putte87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    Ni får ursäkta om detta har tagits upp tidigare. Men min sambos googlekonto har tydligen blivit raderat. Bilder, kontakter, you name it, allt borta. Finns ej längre helt enkelt. Har försökt att "återställa" det men då får jag som svar att de inte kan göra något åt det.

    Har försökt hitta någon chat/mail till google, utan framgång. Deras supportsida var tyvärr inte mycket till hjälp.

    Så min fråga är till er är:
    Har ni varit med om detta? Har ni lyckats återställa kontot, i så fall hur? Hur f*n kontaktar med Google (förutom deras supportsida)?
    Tusen tack på förhand.
     
  2. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 517
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Aldrig råkat ut för. Har det inte kommit mail om vilka åtgärder som planeras? Alltid fått information i god tid innan ändringar.

    Enda liknande som riskerat hända är med Microsoft Onedrive där de raderar innehållet om man inte loggar in på 1 år eller något liknande, men man fick mail i god tid. Om ni kör gratis Google-konto så kanske de har samma regler. Jag betalar sedan länge så därför har jag inte tänkt på om de ändrat reglerna. Men som sagt, man får normalt sett alltid mail i god tid.
     
    Kristy gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Google har likande, dock är det 2 års inaktivitet innan det raderas och man ska också få varningar om det innan de raderar
     
    Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 942
    Mottagna gillanden:
    45 009
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har kontot varit inaktivt länge, eller när användes det senaste? Enda förklaringen till att det blivit raderat borde ju vara att ingen loggat in eller anslutit till det på väldigt lång tid som andra nämner.

    Jag vet inte om man kan testa supporten via Google One, men det är ju mer Googles "konsumentavdelning", så kanske lättare få hjälp där som vanlig dödlig den vägen: Sign in - Google Accounts. Tror det finns en chatt som är enklare att komma åt om man går via Google One-appen, men var länge sedan sist jag provade.
     
    Kristy gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 071
    Mottagna gillanden:
    8 585
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
  6. Putte87

    Putte87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej och tack för alla svar.
    Inte valt de själva. Vi märkte av det när inga uppdateringar skedde på apparna.
    Inaktiv tror jag inte heller, då hon har varit inne på playstore och laddat hem en app då och då.
    Dessa varningar? Kommer de på gmail eller alternativ mailkonto? Typ outlook?
     
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 517
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Informationen kommer till mailen som är kopplat till kontot, om det måste vara gmail vet jag inte, men mina är gmail-adresser. Jag har angett alternativa adresser om något händer, så antagligen kommer det dit också innan radering. När det gäller lagringen i molnet, Google Drive, så tror jag inte det räcker att hämta appar "då och då", men det är inget jag vet med säkerhet.

    Det räcker iaf inte med Microsoft. Jag synkade dagligen 6 olika Microsoft-mail via Outlook, ändå ville företaget radera informationen i Onedrive om jag inte loggade in manuellt. Redan då hade bilderna och informationen hamnat i något arkiv, så det tog ett dygn att återfå den. Då gällde det ändå bl a ett konto med 30GB från tiden med Lumia-telefonerna.

    Edit: Rent allmänt har det blivit riskabelt att lita blint på rena gratistjänster då företagen alltid letar sätt att spara pengar.

    Edit 2: Apple verkar vara rätt generösa då jag fortfarande har kvar mitt Apple-ID och lagring där trots att jag inte haft en Apple-produkt på flera år och det varit minst 2 år mellan aktiviteten ibland. Det kontot måste vara 13-14 år eller något sådant.
     
    Last edited: 27 maj 2024
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 942
    Mottagna gillanden:
    45 009
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror som @MultiMan@MultiMan är inne på att det inte bara räcker att ha kontot synkat, utan man måste aktivt logga på det ibland via tex webbläsaren.

    Har ni skickat mail något med kontot? Eller har Gmail inte varit använt? Används Gmail borde det räcka kan man tycka.
     
  9. Putte87

    Putte87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok! Gmail kommer hon inte åt då det har blivit raderat. Inget hon har använt...Hon bytte telefon förra året, borde inte de räckt som en aktivitet?
    Men jag skulle ju kunna kontakta google via mitt konto och fråga vad som har hänt.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om man är inloggad på en Android telefon räknas det som aktivt
     
    stelex, Kristy och bernard gillar detta.
  11. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 517
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Hur har hon loggat in på Google-kontot i telefonen?

    Är du säker på att det är samma konto hon använde i den nya telefonen, som det ni nu fått raderat? Annars kan ju det raderade kontot legat oanvänt bra länge.

    Men som sagt, jag tror inte det räcker med att bara använda en telefon utan att ens titta åt Google-kontot som är själva grunden i en Android-telefon. Inte om man ska använda deras lagring iaf. Men, detta har varit självklart för mig i så många år att jag helt plötsligt känner mig osäker på vad som gäller, haha!
     
    trjberg gillar detta.
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 458
    Mottagna gillanden:
    4 733
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det här låter väldigt konstigt. Kan du förklara lite närmare vad som hänt.
    Typ:
    Hon var inne på mobilen och upptäckte att saker hade försvunnit, eller...? Vad gjorde ni då? Kollade ni inställningarna vad det fanns för konton på mobilen? Vad händer när ni försöker köra Google Play? Vad får ni för felmeddelande?
    Ju mer information du kommer med, desto större chans att någon kan komma på vad som hänt.
    Personligen tror jag att det är någon form av sammanblandning mellan olika konton.
    När hon bytte mobil, vad gjorde hon då? Följde hennes kontakter och gamla foton med automatiskt vid bytet?
     
    Kristy, Android2015 och Rospigg gillar detta.
  13. Putte87

    Putte87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hon har använt samma Googlekonto sen hon började med Android. Minst 9 år. Vi upptäckte det när vi skulle uppdatera swedbankappen i playbutiken var det ett utropstecken på ikonen i högrahörnet. Klickade på det och fick infon att kontot var raderat. Alla kontakter, bilder och sms har följt med vid varje mobilbyte.
     
  14. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 517
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Man kan tänka sig att kontot blivit hackat, missbrukats och därför raderats av Google. Har ni verkligen inte märkt någonting?

    Har ni bytt lösenord någon gång som man bör? Inte 12345 typ som lösenord? Tvåstegsverifiering aktiverat?

    En lärdom oavsett orsak är att någorlunda regelbundet kontrollera mailen på den adressen som är knutet till Google-kontot. Då får man normalt sett någon form av indikation om något grejas med.

    Jag bytte t ex app för tvåstegsverifiering idag, samt tog bort ett telefonnummer för återställning. Fick direkt flera olika mail om ändringarna.

    Edit: En sak som slår mig, ni säger att SMS följt med automatiskt. Det gäller väl långt ifrån alla telefoner och en hel del som exempelvis Samsung kör egna SMS-appar. I många fall sköts då överflyttningen av data via en särskild app och Google-molnet blir inte involverat. Så var det t ex när jag köpte Huawei-telefonen, där skötte en särskild app allt och Google-kontot blev aldrig involverat utan appen kopierade via WiFi mellan telefonerna. Samma när jag skaffade en Xiaomi.

    Risken är kanske då att ni trott ni involverat Google vid telefonbytet men i själva verket är det medföljade specialapp från respektive mobiltelefons tillverkare som skött all kopiering direkt mellan telefonerna. Inte säkert att det funnits någon SMS-backup i molnet öht. Ni har inte heller sagt hur mycket bilder det gäller. Samma sak här, kanske ni bara kopierat direkt mellan telefonerna och molnet inte varit i bruk. Annars är det konstigt om det mycket begränsade utrymmet som gratiskontona har inte skulle blivit fullt på 9 år.
     
    Last edited: 27 maj 2024
    Kristy gillar detta.
  15. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag använder i princip inte min Gmail. Kollade helt nyss; har inte varit inne där sedan 2017. :D Har kanske skickat ett testmejl i resp. riktning när det var nytt för länge sedan, samt ett skarpt mejl, då 2016-2017. Som väntat blir inkorgen i dylika fall då mest fylld med div. allm. kommunikation från Google. :) Uppdaterade användarvillkor, Google+ försvinner, uppdaterade användarvillkor, någon har loggat in på mobil XYZ (jag på ny mobil), uppdaterade användarvillkor, någon har loggat in på mobil XYZ (jag på ny mobil), uppdaterade användarvillkor, Spotify (nämen hej, kul att du inst. vår app, typ), uppdaterade användarvillkor etc.

    I en av de senaste uppdateringarna av användarvillkor för Google 2023, tror jag, (har tyvärr inte det framför mig nu) nämnde de just de 2 år som @jnsson@jnsson nämnde, och vilka olika aktiviteter som räknas, å kanske ngt om att det då räcker att göra si eller så vartannat år. Men samtidigt att de kommer att skicka påminnelser via de kanaler de har tillgång till, primärt Gmail, och ev. alt. adresser som reggats. De nämnde också vissa undantag, t.ex. om det är ett Google-konto som är registrerat som "leverantör" hos Google Play, d.v.s. utvecklare av appar, de har då, får man anta, längre tid.

    För att sammanfatta; instämmer med @jnsson@jnsson; jag kan inte föreställa mig att man aktivt ska behöva använda vare sig Drive, One, Gmail, Google Photos, synka sina Kontakter, köra Messages med stöd av Google, använda Assistenten, eller Googles rättstavning etc etc, för det har inte jag gjort, än att helt enkelt vara inloggad på mobilen (resten kan ju som sagt justeras via inställningar och aktiva val i användningen).
     
    Kristy gillar detta.