Radio med vanliga hörlurar

Diskussion i 'Xperia ray' startad av apandrak, 28 jan 2012.

1. apandrak

apandrak Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har blivit sugen på en Ray och har en fråga om just radiodelen. Går det att lyssna på radio med vilka hörlurar som helst eller måste man ha i originalheadsetet för att få mottagning?

En följdfråga på det är om man lyssnar på radio/musik med vanliga lurar och det ringer, kan man svara då och lyssna på samtalet i lurarna och prata i vanliga micen på telefonen eller måste man koppla ur lurarna?

Är så förtjust i mina Koss porta pro och vill väldigt gärna använda dem då jag lyssnar mycket på radio. :)

2. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Traditionella så funkar vilka lurar som helst som antenn till fm radion på en mobil. Själv har jag bara sett ett par modeller med inbyggd antenn när jag var i Thailand men det var säkert fem år sedan. När du kopplar in dina kostnader så får du likväl höja telefonen till munnen men ljudet kommer ut ur lurarna. Gillar du dina porta pros så finns det en version med mic alternativt en mw600 med inbyggd fm radio så behöver du inte plocka upp telefonen ur fickan när någon ringer.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

apandrak gillar detta.
  3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Funkar för mig med vanliga lurar iaf!

4. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

5. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Hur kan det funka med vanliga? Sitter inte "antennen" i hörlurarna som följer med, vilket är anledningen till att man måste ha dom inkopplade för att ens kunna lyssna på radio? :eek:

6. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag tror att den helt enkelt använder sladden som antenn. Så förutsatt att det går en sladd ifrån 3.5mm-pluggen till själva luren så ska det nog funka med vad som helst.

/Daniel

7. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Så det räcker med en kopparkabel (eller vad det är för kabel i hörluren) för att använda det som antenn? Najsigt!

8. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Tja, jag har inte testat själv, men du borde ju egentligen kunna ta några gamla hörlurar, klippa av själva "lurarna" och bara ha kabeln som en antenn :P

Det var för övrigt själva tusan vad det här forumet buggar idag. Har suttit en bra stund här och försökt skriva inlägg som bara försvinner ut i tomma luften...

/Daniel

9. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Hehe, jag ska testa, har massvis med gamla hörlurar som aldrig kommer användas igen. :)

Mjo. Ibland syns inte nya inlägg, man får refresha sidan trots att man precis kommit till den gör att se nya inlägg.

10. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja, det stämmer bra, det är kopparn i sladden som används som antenn. Använder ofta min X8 som radio i köket med en sladd till ett gammal 2.1-högtalarsystem från en dator. Då är det ju inga högtalare jag kopplar in, utan en vanlig 3,5 mm hane till hane-sladd.

Dock finns det säkert nån optimal längd på sladden för att få så bra mottagning som möjligt. Det ska gärna gå jämnt upp med våglängden på sändningen man lyssnar på. Ska man ändå inte lyssna i hörlurarna kan det ju vara en idé att optimera mottagningen genom att klippa till sladden rätt. Googla det med våglängder, har för mig att det fungerar bäst om man har en sladd som är 1/2, 1/4, 1/8 osv av våglängden.

Googlat!

Detta är taget från vanliga frågor och svar från http://www.teracom.se

"Teleskopantennen bör vara utdragen till en längd som motsvarar en kvarts respektive en halv våglängd. Dvs för mottagning av FM-radio cirka 70 – 85 cm och för mottagning av digitalradio cirka 65-85 cm."

70-85 cm lång sladd borde alltså ge bäst resultat! :)

11. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Borde inte det absolut bästa vara om den motsvarade en hel våglängd? Dvs typ en och en halv meter? Kanske blir lite osmidigt, men... :P

/Daniel

12. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jo, det bästa vore nog en hel våglängd, men vad gäller FM-radio så verkar det som, efter ytterligare en vända med Google, att våglängden är runt tre meter. Det blir lite för osmidigt att gå runt med va? ;)

13. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Du får väl ha den släpandes efter dig? :D

/Daniel

14. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nä, det är inte riktigt korrekt.
    Snabbkurs i antennlära: :)
    Om du har en antenn som är en hel våglängd kommer energin vid de båda ändarna på antennen vara i princip noll. För att man ska få någon nytta av antennen måste ju en av ändarna vara ansluten till den pryl som ska nyttja energin från radiovågen.

De är som du skriver att vid en "P3-frekvens" på 97,5 MHz har man en vånglängd på ungefär tre meter.

Principen för en antenn är att energin från radiovågen ska sätta det ledande materialet i antennen i resonans. Om man då tänker sig att en energin i antennen fördelar sig som en sinuskurva där kurvans start- och slutpunkt är ändarna på antennen, inser man snabbt att energin är i princip noll vid ändarna och vid mitten av antennen (halva våglängden) men att energin däremot är som störst vid 1/4-dels våglängd. Därför är det riktigt som det stod tidigare i tråden att en vanlig radioantenn bör vara runt 70-80 cm för FM-bandet i Sverige (3m/4 = 0.75m).

Nu är ju också det rätt osmidigt att gå omkring med (framförallt i en mobil) :) därför använder tillverkarna andra trix för att fixa detta, som fraktalantenner, spolar, kondensatorer och olika förstärkare för att kompensera för den mindre effekt som en kortare antenn kan fånga upp. Ju kortare man gör antennen, av utrymmesskäl eller av rent estetiska skäl, desto mer försämras antennens förmåga att fånga upp radiosignaler.

DanielMalmgren och AtEase gillar detta.
  15. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Tänk så dumma vi skulle känt oss om vi HADE gått runt med 3m antennsladd släpandes efter oss och SEDAN hade läst den där genomgången! Phew...

;)

/Daniel

16. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Håller med, hade ju sett skitdumt ut. För att inte tala om hur trassligt det hade blivit på bussen. ;)

17. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Funkar dom hörlurarna med din telefon? Jag köpte nyligen ett par Koss iPorta Pro och när jag sätter in dom i telefonen får jag upp medelandet "enheten stöds ej". :ehm:

18. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Koss iPorta Pro är en variant som är avsedd för Iphone, den är kopplad annorlunda.

19. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Nej men vilket skämt. Blir en reklamation då. :mad:

20. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem