Fråga: Räcker det att roota för att kunna avinstallera crapware?

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av jahadu, 15 feb 2013.

1. jahadu

jahadu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Räcker det att roota för att kunna ta bort ointressanta program som twitter, Facebook, weather, soundhound och dylikt?

Vari är nackdelen med att roota, kan jag fortfarande ta emot OTAs?

Fler fördelar?

Hade inte tänkt ge mig in på custom roms än...

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Du behöver verkligen inte roota för att avinstallera de appar du nämde. Sök efter de i Play Store och tryck "Avinstallera". Klart!
    De går också att avinstallera från Inställningar/Program/Alla Program

3. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

riktigt så går det inte till, program som inkluderats när de byggde stock rom går inte att avinstallera, utan bara "inaktivera" i inställningar.

Vill man ta bort programmen helt laddar man ned Root Explorer Montera sökvägen som R/W. Navigerar till /system/app/"din valda app" >gör ett långt tryck på .apk filen>tryck delete när du får upp en meny.

Du kan fortfarande ta emot OTA's.
    Fördelarna är nästan alla som man får med att roota en telefon.

4. jahadu

jahadu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo David är ute och cyklar. Men tack, då blir det att roota ikväll :)

5. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Vadå ut och cyklar!?

De appar du nämde är inte stock appar direkt eller!? Twitter, Facebook och SoundHound bör kunna avinstalleras och installeras gång på gång utan att roota!

6. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Nej det går inte att avinstallera, precis som root sa. Det står avinstallera uppdatering bara på ex. vis facebook, men appen ligger kvar.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

7. jahadu

jahadu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Yepp, dessa och många andra är låsta. Avinstallera verkar gå men det är enbart uppdateringarna, själva appen är kvar.

8. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det är precis vad de är.

Fram med anteckningsblocket!:
    När de bygger romen, precis som vilken custom rom också för den delen sätter kocken en "system" flagga på programmet. Därav får du inte behörighet att avinstallera programmet då .apk filen är en systemapp.
    Det är många program så som facebook, soundhound, 7digital, twitter osv osv som HTC har packat ned i deras stock rom.

9. Zisid

Zisid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du kan ju alltid inaktivera apparna. Visst, de försvinner inte ifrån minnet, men minnesbrist har ju inte telefonen ändå. Rätta mig om jag har fel, men sedan ligger apparna du inte kan ta bort i systemmappen, vilket betyder att du inte får mer plats att installera andra appar ändå, om du nu inte lägger in dom där manuellt då såklart. Alla appar du laddar ner läggs väl i data/app?

Men om du nu väljer att inaktivera apparna istället för att Roota, så kommer du aldrig att se dom igen, förutom om du letar längst ner i listan Inställningar>Appar>Alla appar.
    Sedan har du kvar garantin, och slipper en massa krångel.

Fast om du vill ha en liten hobby till, så rekommenderar jag starkt att roota och göra hela processen med ROMar och liknande. Man får ut så mycket mer av mobilen på det sättet! :)

plun gillar detta.
  10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Lysande skrivning ! :teeth:

Har man inget intresse av den här hobbyn som då innebär att man MÅSTE läsa på en massa inkl hos XDA för att överleva så måste det ju vara.

Tack !

11. jahadu

jahadu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Stocks och Flickr går inte att disabla. Märkte jag. Bra tips för övrigt. Tänker ändå roota för att det är ett kul projekt. F-ck garanti. ;)

12. Zisid

Zisid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jahaja, det visste jag inte faktiskt. trodde att alla appar kunde inaktiveras. Var nämligen så jag gjorde för att få bort lite skit i början när jag fick telefonen och inte vågade släppa på garantin (Med all rätt, fyra reparationer har det blivit totalt nu. Sedan fick jag en helt ny, men insåg att jag kan få mindre lidande med telefonen om jag rootar). Drygt av HTC att lägga in en block på vissa appar.

Men om du nu kör på att roota, varför inte lägga in InsertCoin, ARHD eller annan Sensebaserad ROM, som är mer optimerad för telefonen? Man behöver ju inte lägga ner så mycket tid om man inte vill. Tex ARHD ska väl vara så nära stock så möjligt om jag minns rätt, och då borde inte så mycket bekymmer dyka upp? :)

Haha, jo. Det är mycket roligare nu än vad jag kom ihåg att det var på mina gamla telefoner. Hade en Blade III undertiden min One X var inne senaste gången, och den rootade jag så fort jag kunde. Svårt att gå tillbaka till en orootad telefon märkte jag då. ;)

13. jahadu

jahadu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Förr eller senare blir det väl en custom rom, men jag är inte insatt alls i vilken som skulle passa mig bäst och saker och ting uppdateras ju ständigt. Det kräver lite tid och jag har inte det just nu.

14. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nu förstår jag ;-)

Jag var inte medveten att HTC gjorde så. Riktigt stupid av de!

15. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det är ej specifikt för HTC. Det gäller Android i största allmänhet.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

???

Alla lurbyggare tar väl med det som de tror att "den stora massan" använder.

Sen är det ju bara att läsa på om man har egna önskemål hur man vill ha sin lur.
    Orkar man inte läsa på så är det bara så ! :P

17. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag är fullt medveten om att OEM lägger in sina appar och bloatware men inte att de lägger in Twitter, Facebook och SoundHound!?
    Min Note har en massa Samsung appar vilket jag aldrig ha eller komma att använder. Som tur är så om de påverker prestanter så märkes det inte.

18. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Tror du inte på mig kan du kolla i listan där alla .apk filer ligger samlade
    http://www.mediafire.com/?rg7cjyc8yi6lg