Problem: Rädda filer, trasig S7a.

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Voffede, 19 okt 2016.

1. Voffede

Voffede Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjena! Jag har en S7a som displayen och digitizern är trasig på, och på denna har jag alltså en massa filer och bilder jag skulle vilja rädda. Har ni någon aning om det går överhuvudtaget? Eller får jag ge upp och skicka in telefonen någonstans så dom kan hjälpa mig? Har sett att man kan köra via en ADB, men då måste man ha developer mode igång och det har jag ju såklart inte då :cry: Så har ni några bra tips? Hade varit fruktansvärt coolt att få spara allt :)

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anslut en USB OTG-adapter bara och plugga in mus eller tangentbord.

Fungerar det inte på en gång kan du testa starta om telefonen med OTG-adaptern ansluten, och se om det kommer igång efter omstarten.

...men det förutsätter att displayen inte är helt död, utan att du kan se något i alla fall? Du kan dock försöka klicka i blindo för att aktivera USB/Filöverföring, men det kräver nog en del tålamod :) Bör dock vara görbart.

I annat fall är det nog kört, om Samsung/reperationsfirma inte kan byta displayen åt dig utan att byta moderkortet. Du kan ju meddela detta speciellt, att du inte vill att de flashar om telefonen, eftersom du har data du vill ha tillbaka på den.

Bilderna/video borde du synkronisera med Google Photos i framtiden. Det är inget du gjort sedan tidigare? Kika för säkerhets skull om de inte redan ligger på photos.google.com :)

Last edited: 19 okt 2016
    Voffede gillar detta.
  3. Voffede

Voffede Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Asså den är toksvart, men har man lite tålamod då så borde det ju gå att rädda det mesta iallafall! Riktigt smidigt tips faktiskt, ska kika på om det finns någon sån adapter i närbutikerna! Tyvärr är det ju inte synkat, men det lär det bli ändring på i framtiden :D

bernard gillar detta.
  4. venison76

venison76 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Man behöver ju inte ha en fungerande akärm för att komma åt bilder och filer. Det är ju bara att plugga in den med usb kabeln. Sen ligger ju telefonen under den här Datorn i Windows. Där är det ju bara att leta på sina filer och kopiera över dom. Men att molnlagra är bra tips för framtiden

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Jo, men på de flesta nya telefoner måste man dra ned notifikationsfältet och välja "USB/MTP" för att den skall dyka upp, och för att göra det måste man komma förbi låsskärmen först. Standardalterantivet är endast "Laddning".

Det var bara fram till ~Android 4.4 det fungerade på det viset, om jag inte missminner mig.

Förändringen har skett dels för att filsystemet förändrats, och dels för att göra det säkrare, så att ingen skall kunna stoppa in en låst telefon och läsa någon data.

6. venison76

Mottagna gillanden:
    6

7. venison76

Mottagna gillanden:
    6
    Ok det har jag inte 100 koll på. Men det som du skriver låter rimligt ur säkerhets synpunkt. Men bara för att jag är så nyfiken så måste jag testa om det går utan skärm. Återkommer med svar

8. venison76

Mottagna gillanden:
    6

9. venison76

Mottagna gillanden:
    6
    Du hat så rätt så Testade och man måste precis somndu säger "godkänna" anslutningen.

bernard gillar detta.
  10. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Aldrig anslutit luren till en dator förr?
    Oavsett så måste den in på service och få en fungerande skärm..