Fråga: Rätt att häva köp?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av pappa_jon, 15 jan 2013.

1. pappa_jon

pappa_jon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!
    Köpte min Xperia S i april. Jag har lämnat in den 2ggr för gula fläckar på skärmen. Dom har bytt display på den men nu har jag fått en stor gul fläck på den igen. Har jag rätt att häva köpet?
    Det är 3:e gången nu och jag är så jävla less på skiten och har inte lust att lämna in den igen och felet kommer säkert återkomma med. Så nån som vet om jag har rätten på min sida att häva köpet? Gärna nån länk så jag har nåt att visa upp för butikspersonalen.
    Tack på förhand

2. jesperC

jesperC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

• kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

Då säljaren i det här fallet, trots upprepade försök, inte lyckat avhjälpa felet ser jag inget som talar emot att du skall kunna häva köpet. Kontakta butiken och reklamera telefonen. Det är upp till dig att bestämma om du vill ha pengarna åter eller byta till en annan telefon (av samma eller annan model).

Du bör kunna hitta exakta regler och riktlinjer om du letar runt lite på:
    http://www.konsumentverket.se/

//j

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Utan att vara expert så tror jag att dom har 3 försök på sig

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

4. pappa_jon

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En på jobbet påstår att dom har 2 försök på sig att reparera och om samma fel återkommer en tredje gång har man rätt att häva köpet. Vet dock inte om det stämmer

5. jesperC

jesperC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Finns inget direkt i lagtexten som styr antal reparationsförsök som säljaren kan genomföra
    (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm).
    Däremot skall "Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denna" vilket inte har skett i detta fall.

Två avhjälpandeförsök är däremot allmänna reklamationsnämndens (ARN) praxis. Alltså om felet kvarstår efter två reparationsrundor, häv köpet.

//j

Last edited: 15 jan 2013
  6. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Egentligen finns det inget i lagen som säger detta. Däremot säger lagen något om att det inte får vara för kostsamt för affärsidkaren heller. Så det är snarare återförsäljaren som beslutar hur deras de skall göra. Och det är så att säga billigare att hjälpa och reparera produkten, än att köpa tillbaka produkten. Detta har sedan spridit sig. Däremot så är ASUS t ex ensamma om att kräva 3 hårdvarureparationer om man skall få reklamera en produkt. Detta har jag inte funnit som krav hos någon annat företag. Du kan alltså begära reklamation efter luren gått sönder en tredje gång. Vissa företag vill ha en fjärde gång, men detta är inte standard.

En annan regel som inte uppkom i texten innan är att man inte kan begära allt på en gång, utan en sak i taget. Du kan alltså som köpare begära reklamation redan vid första reparationstillfället, men affärsidkaren går möjligen som sagt inte med på saken.

Edit: Såg nu att Jesper redan skrivit samma sak om antalet reparationsförsök. hehe. Såg inte detta. Men kan iallafall tillägga att du kan möjligen reklamera en produkt redan första gången om ,som Jesper säger, reparationen tar för lång tid. Detta anses vara runt 2 veckor eller 10 arbetsdagar. Över detta så är det alltså inte skälig tid. Du skall som köpare har blivit informerad om det skulle vara något problem vid reparation. Delar som saknas eller lång väntetid Jag reklamerade ju min Xperia S på första reparationstillfället just med detta som klagomål. Reparation tog för lång tid. Andra sättet som kan vara möjligt är att produkten inte stämmer med vad som utlovats av tillverkaren, eller säljaren. Bra exempel är funktionalitet som försvinner p g a uppdatering, eller förstås den har inte funktionen som vart utlovad. PLaystation certifieringen som utlovades även i Sverige kom ju aldrig. De som köpte luren just p g a denna tjänst, kan ju i av princip reklamera produkten.

Last edited: 16 jan 2013
  7. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Generellt kräver resp tillverkare tre servicetillfällen med samma felbeskrivning. Det gäller SONY, Nokia mfl. HTC är dock lite kärvare, då dem inte räknar in mjukvarufel, dem gjorde iallfall inte tidigare. Uppkommer dock felen med täta mellanrum så kan man ha en chans att få den reklamerad redan efter två servicetillfällen med samma fel...
    APPLE (iPhone/iPad) är i princip helt omöjliga med att reklamera. Detta då dem tillhanda håller en utbytesenhet vid varje servicetillfälle som faller under garanti. Med denna lösning så säkerställer dem att följd-problem utav en reparerad enhet inte förekommer. Så deras lösning är både positiv och negativ, så att säga..
    Beträffande PLAYSTAITON-tjänsten så har SONY (tid Sony Ericsson) aldrig sagt att tjänsten varit aktuell för Sverige, inte vad jag kan minnas iallafall, även om tjänsten finns tillgänglig för x antal mobiler som säljs på den svenska marknaden. Tråkigt men sant.

8. pappa_jon

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På min kartong står det iaf att den playstation certifierad

9. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Som sagt, telefonen är certad, men tjänsten är inte tillgänglig än...

10. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sony Ericsson/Sony gjorde ju faktiskt de. De slog ju på stora trumman även i Sverige om att Xperia PLay och sedan 2012 års lurar som Xperia S och några till var just Playstation Certifierade. Sedan visade sig att tjänsten inte fanns i Sverige.