Jag har en MK802IIIS och har som de flesta med en sådan här sticka inte den bästa wifi-styrkan. Min sticka sitter bakom tv:n i sovrummet på andra våningen, och routern står inklämd i en tvbänk på våningen nedanför. Det jag gjort förbättra wifi-signalerna är att jag flyttade ut antennen utanför stickan. Detta gjorde att signalstyrkan ökade ifrån 1 till 2 på skalan. Men detta hjälpte inte jättemycket. Fortfarande segt och laggigt för att kunna streama med acceptabel kvalité ifrån tex Netflix. Så jag testade "inSSIDer" för att scanna av övriga wifi-nätverk runtom. Den föreslog att jag skulle använda kanal 1 för wifi då det var minst störningar där ifrån andra nätverk runtom. Detta gav, enligt Bredbandskollen ca 2Mbit ner och 10Mbit upp på min 30/30 anslutning. Jag bytte istället till kanal 11 i routern, trots att denna kanal skulle vara sämre pga mer störningar ifrån andra wifi-nätverk. Och där, med samma signalstyrka så får jag ut ca 12Mbit både upp och ner. Så mitt tips är att testa olika kanaler i routern, det kan ge lite bättre fart på grejerna.
Jo men nu var det inte den som var minst upptagen som var den bästa. Kan mycket väl va att den "letar sig fram" just på en speciell hz bättre än de andra eller att komponenterna lirar säkrast på den kanalen. Trots andra använder den med samtidigt.
När vi ändå pratar wifi förbättringar. Går det att sätta i en usb wifi och inaktivera den interna och då få snabbare och stabilare wifi? Någon som provat. Kan prova sj om några dagar när min IIIS anländer i brevlådan men är nyfiken om någon vet eller redan provat.
Hur inaktiverar man den interna och kör med usb wlan istället? jag har en sån, men vet inte vad jag ska göra efter jag anslutit den
På 2,4GHz bandet överlappar kanalerna, så använd kanal 1, 6, eller 11. Scanna med typ wifi scanner och ta den kanalen av dom 3 med minst trafik, kommer ge bäst resultat. Sent from my Nexus 4
Jag satte en accespoint bredvid min tv, då jag hade tråd dit. Nu har jag full styrka på min minipc. samt trådlöst ute i garaget oxå :-) http://www.barondator.com/visaprodukt.php?id=14476