Rätt läge att köpa en LG B4 Oled TV?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Klonka, 10 apr 2025.

1. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    Jag tänker köpa en LG B4 65" eller 77".
    Är det rätt läge att slå till nu eller tror ni att de kommer att sjunka ytterligare i pris framöver?
    Jag ser att det är kampanj på dessa just nu och på Power så kan man dessutom få 2000kr ytterligare rabatt om man lämnar in sin gamla TV. Utav vad jag kan se så är det bästa priset hittills. Frågan är som sagt om det kommer att gå ner ytterligare längre fram eller om man istället riskerar att de säljs slut helt. Jag har inget problem att vänta lite men de kanske inte tillverkar fler och istället satsar på nyare (och dyrare) modeller.

2. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Jag tycker att prishistoriken på Prisjakt är ganska användbar om man ska spekulera i priset.

Har varan man tittar på funnits till ett lägre pris någon gång senaste året? Om så är fallet så är sannolikheten ganska hög att det kommer att komma ett erbjudande till samma pris igen.
    Är det aktuella priset det lägsta som varan har haft historiskt så är sannolikheten låg att det kommer att komma ännu lägre priser.

Helge67 och bernard gillar detta.
  3. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med! Det är den prishistoriken som jag syftade på när jag skrev "Utav vad jag kan se så är det bästa priset hittills." :).
    Det jag vill ha hjälp att spekulera kring är om priset kan sjunka ytterligare framöver eller om den snarare riskerar att fasas ut.

4. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

B5 kommer väl snart (finns att förbeställa), så det är väl inte orimligt att tro att B4 kommer att försvinna, men den lär ju inte försvinna innan B5 är ute och den lär ju finnas kvar i lager ett tag efter det också.

Jag tror inte dom kommer att sänka priset mer. Om B4 kostar 15k och B5 kostar 25k-ish så kommer dom inte ha svårt att sälja slut på B4.

Klonka gillar detta.
  5. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tanke :)

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du kikar PJ-historiken för fjolårsmodellerna flera år tillbaka, så är det i regel nu +/- någon månad som brukar vara botten. Därefter försvinner TV-apparaterna ur sortimentet/ersätts fullt ut av årets modeller.

Eftersom det ofta inte är en megaskillnad mellan varje generation numera (G5 är dock rätt episk med den helt nya panelen), så är butikerna och tillverkarna rätt angelägna om att få bort dem lagom till dess att de nya apparaterna ställs upp.

Man kan väl inte säga att det är dumt om man nu har pengarna eller om det brinner i knutarna, men man betalar ju halva priset om man kan vänta 10-12 månader genom att göra så här, och nöja sig med en fjolårsmodell, framför att handla en TV till MSRP/manufacturer's suggested retail price.

Last edited: 10 apr 2025
    Dorfin, Helge67 och maRRtin gillar detta.
  7. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@bernard@bernard
    Guldkommentar! Superbra att veta att det i regel är kring denna tid som priset brukar vara i botten. Då låter det ju som att det är helt rätt läge att slå till nu då.
    Men jag är inte helt säker på att jag förstår den sista delen där du skriver om att vänta i 10-12 månader. Du menar att det är smartast att vänta 10-12 månader istället för att köpa en helt ny modell eller?

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, dvs göra precis som du planerar att göra :)

Helge67 och Klonka gillar detta.