Rätt Lön

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Narius, 21 apr 2012.

1. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tja
    Jag jobbar på en app för kontrollera att man verkligen får rätt bruttolön när man är timanställd. Den kommer att funka så att användaren lägger upp sina olika arbeten med tillhörande timlön, ob vardagnatt, ob helg och helgnatt.

Sedan kan användaren mata in arbetspass för arbetspass och få en sammanställning.

Appen befinner sig typ i pre-alpha har byggt databasen och ett ihop krafsat gränssnitt, men för den som vill följa utvecklingen kommer senaste apk:n att finnas på Dropbox

Uppdaterat 2012-05-22
    Funkar
    • Lägg upp arbeten
    • Lägg upp arbetspass
    • Radera arbetspass
    • Lista alla arbetspass
    • Räkna rätt om ob för helger, just nu används bara vardag ob
    • Sortera arbetspass efter månad och år
    • Redigera arbetspass
    • Exportera tidrapporten och maila den
    Att göra
    • Ta bort arbeten
    • Uppdatera arbeten
    • Snyggare gränssnitt
    • Kommer säkert mer

Last edited: 22 maj 2012
    Kingcool gillar detta.
  2. kundservicegubben

kundservicegubben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Låter intressant!

3. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Hej!
    Jag som arbetsgivare hade tyckt att det varit roligt med en app där de anställda kan skicka in sitt tidkort från appen tex via en mailadress som man knappar in :-)

Sent from my LT26i using Tapatalk

Varazir gillar detta.
  4. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kingcool: Bra ide, lägger till det till funktioner som ska in.

5. Kingcool

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Kanon! Som vi har det nu så får dom sitta och skriva allt på en mall och sen själva räkna ihop antal 50%-70%-100%ob timmar(handels) ! Väldigt stenålder..

6. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

En mall för detta borde ta ungefär 10min att göra i Excel... borde ligga i arbetsgivarens intresse att göra en sådan

7. Kingcool

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

De anställda på jobb är inte så hajj på datorer och var inte så positiva till excelförsöket vi hade, men sina telefoner har dom grym koll på.

Du kanske skulle hört med mig om vi testat Excel innan du drog iväg en sån spydig kommentar.

Har du inget vettigt att komma med ang. denna app så behöver du inte yttra dig iheller.

8. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Förlåt. Det jag menade var att det skulle kanske vara värt för en arbetsgivare (vilken som helst) att lägga $30-50 på en Odesk-ansökan att få en excelfil med denna funktionalitet. Målet med en sådan excel-fil skulle ju vara att den anställde bara fyller i till och från-tid (med rullister) och programmet automagiskt räknar ut alla olika OB. Den anställde ska inte göra någonting annat.
    Du som arbetsgivare kan sedan exportera denna data och importera i valfritt program

Filen kan med fördel delas med Google Docs, vilket gör att den anställde inte ens behöver Excel, till skillnad från en app som kräver en Android-telefon.

Men jag ska inte lägga mig i hur ni lägger era timmar - är bara en excelnörd som ser excelmöjligheter i allt :)

Om jag förstår TS rätt är appen till för den anställde själv att kontrollera sin lön, vilket verkar fantastiskt bra måste jag säga, riktigt smart! Det bästa skulle för mig vara om appen dessutom hämtar tiderna från en speciell kalender där man normalt sett lägger in arbetstimmarna.

Last edited: 23 apr 2012
    Kingcool gillar detta.
  9. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

otto: Finns inget som hindrar en e-post funktion, hur den sen används är upp till användaren. Vill man använda den som tidrapportering eller bara för att kontrollera sin lön är helt upp till användaren.

Vet inte hur datorvana king cools anställda är, men jag vet många datorvana personer som skyr excel som pesten. Så en app kan i många fall var enklare och minskar risken för fel. Blev själv lurad(rättades till när jag påpekade felet) på 12timmars arbete pga att hon som bokförde timmarna inte var helt hemma i excell.

10. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har fått igång grundläggande funktionalitet. Dvs den räknar ut rätt lön för ett arbetspass. Testa gärna och skriv här om den räknar fel för något fall. Har inte fått till storhelger ännu, men det är inte långt bort.

11. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu funkar alla typer av arbetspass, natt, helg, storhelg:)

Sitter och klurar på vad som ska hända när man uppdatera eller tar bort ett arbete. Vill man att arbetspassen ska uppdateras när man ändra tex lönen på ett arbete, eller ska uppdateringen bara gälla nya arbetspass?

12. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Skulle kunna betala för en riktigt bra fungerande app som denna!

Narius gillar detta.
  13. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har äntligen nått så långt så jag tror att den kan vara användbar för folk. Du kan se hur mycket du har tjänat. När du sorterar(med textfältet för år och med spinner för månad) räknas summan om.

Anledningen till att det inte går att uppdatera eller ta bort arbeten är för att jag inte har bestämt mig för vad som ska hända med arbetspassen när man gör det.

Min förhoppning är att databas tabellerna i och med den här uppdateringen sk vara fixa, och ej ändras igen. Men lovar inget.

Nästa uppdatering ska innehålla ett snyggare gränssnitt. Men lovar inte, läser till ingenjör av en anledning;)

janne gillar detta.
  14. janne

janne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag säger åt mina anställda att testa programmet så får vi lite mer feedback

Narius gillar detta.
  15. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    har inte testat appen än, men tycker det är en väldigt bra idé!
    håller med otto, om att kalendersynk till denna vore perfekt, eftersom man ofta där redan har lagt in hur man jobbar!

kanske att det skulle gå att sortera på vecka oxå!?
    jag jobbar tex 5.5 skift!
    jobbar ca 4 veckor, ledig 10 dagar, jobbar ca 4 veckor, ledig 17 dagar och sen börjar det om igen...
    skulle alltså behöva kunna lägga in en jobbperiod på ca 13 veckor, för att få det rätt!

funkar det så att man ställer in allting först, hur mycket man tjänar, vilken ob man har osv, så man inte behöver göra det för varje inmatning sen?

16. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

brynte5: Du skapar ett arbete med timlön, ob etc. När du sedan skapar arbetspass väljer du arbetet och voila! lönen räknas ut.

17. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har ordnat med mail exporten, den är just nu väldigt basic. Du kan välja om du vill skicka en specifik månad och år, eller alla inmatade pass. Dock inkluderas inte tiderna för passen utan bara antal timmar ob, helg etc och sen hur mycket du har tjänat.

Ska jobba mer med export funktionen. Tanken är att man ska lägga in e-post och lite annat när man skapar arbetet, för att på så sätt underlätta inskickandet av tid rapporter. Man ska även kunna välja om man vill skicka med varje enskilt arbetspass eller bara en sammanfattning.

Just nu sköts all navigering genom meny knappen, hur tycker ni att det funkar?

Mitt mål är att släppa en skarp version på google play i början/mitten av juni. Får se om jag släpper en med reklam och en som kostar eller om jag litar på att vänliga själar donerar för bra appar.

18. Kingcool

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Får tyvärr fc på senaste versionen!
    Kör SXS! Kan fixa Logg till dig om det behövs!

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

19. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

kingcool: fc?

Har du en logg får du mer än gärna skicka den till [email protected]

20. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5