Köpes: RAM-minnen: SO-DIMM DDR3 1066 Mhz

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av chrippe7, 12 jul 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Söker efter två RAM-minnen som har ovannämnda specifikationer, antingen 8GB totalt eller 16GB men de båda måste vara av samma storlek(2x4 eller 2x8). Ska sitta i en Mac Mini Mid 2010.

Tänkte kolla om någon har såna här hemma som de vill sälja och tjäna lite extrapengar plus att jag slipper pröjsa runt 600:- bara för att det är så få affärer som fortfarande säljer dessa [emoji4] Kan köpa på distans vid referenser men jag finns i Stockholm annars.

Hade tänkt runt 200-400 beroende på mängd minne och ålder, det är inget som jag akut måste ha då min Mac klarar det jag vill göra men lite ökad prestanda är alltid trevligt [emoji3]

2. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Om du inte får något napp här, så kan du kolla på andra minneshastigheter också, som ligger över 1066mhz. De klockar ner sig automatiskt om moderkortet ej stödjer högre hastigheter *tipsa*.

3. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Är det så? Så dessa skulle då alltså fungera?
    " Har bytt Minnen i min Nya imac så har 2 st apple original ram minnen.
    Dessa minnen funkar till alla datorer som har dessa specifikationer på minnen.

SO-DIMM DDR3-1600(PC3-12800S) 4GB (Micro Ej långa minnen)"

Tacksam för hjälp! :D

4. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Jag har bytt minnen hit och dit i både bärbara och stationära datorer.
    Där de haft begränsningar där moderkortet klarar av max xxxx mhz och jag satt i minnen med snabbare hastighet yyyymhz, så har de funkat att köra i xxxx mhz, dvs den hastighet som moderkortet stödjer.

Se bara till att det är so-dimm minnen, för det är till bärbara & mac som kör so-dimm och att de är ddr3. Och den självklara saken, att de är samma dimensioner på de nuvarande som sitter i ;). Vasselin och våld brukar lösa allt, men tyvärr inte på datorer som har fasta dimensioner för specifika delar.

Sen den andra självklarheten är ju att om du stoppar i mer minnen, se till att de är i samma hastighet, eller minst den hastighet som moderkortet max stödjer.

Vi drar det lite väl långt i tankesättet här. Ponera att 1600mhz är max vad moderkortet klarar av (fastän fallet ej är så i detta specifika fall för dig) och du sätter i ett minne med 1066mhz och ett minne med 1600mhz, så kommer båda köras i den lägsta hastighet av det minne som sitter i. Dvs alla minnen körs i 1066mhz.

Vet inte hur mycket av detta som "make sense" för dig. Låter bra i skallen mitt när jag skriver detta iaf. Behövs frågor bena ut så skriv och fråga igen :)

Edit: Pillade i mer minnen i min gamla mid-2010 iMac 27" med snabbare minnen som jag kompletterade med dåvarande 1333mhz minne. Allt funkade galant för mig iaf och alla kördes i 1333mhz.

Edit2: Ska du köra någon nuvarande sticka tillsammans med ny sticka/stickor som du inhandlar? Då kommer det fungera out of the box, dvs direkt.

Ska du slänga in enbart nya stickor som har snabbare hastighet än 1066mhz så kan det hända att du manuellt måste ändra frekvensen till 1066mhz och dess spänning osv. Hur man ändrar detta på en mac är jag dock osäker på. På en vanlig burk/laptop så går man in i bios och ändrar detta iaf.

Last edited: 12 jul 2014
  5. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Man måste ha en sticka med rätt hastighet, den andra klockar då ned. Är båda för snabba är det kört.

6. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Korrekt, förutsatt att man ej har möjlighet att klocka ner minnet och sätta rätt spänning så den kan köras i 1066mhz i detta fall, gällande att köra enbart för snabba minnen.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.