RAM-Minnet och hur det faktiskt funkar...

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Gnubaver, 16 apr 2011.

1. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Det var precis som jag trodde, O2X har för lite ram minne! Har haft igång den hela dagen och hade 50 mb ram ledigt och den var slö och laggig, sen körde jag advanced task manager och force closa programmen och vips så var den blixtsnabb igen... Känns ju jävligt roligt att den multitaskar lika dåligt som en iPhone om inte sämre...

Prove me wrong men efter att ha force closat allting så gick det från en gammal lada till en ferrari, visst jag kommer från en iPhone 3GS där jag hade som vana att stänga ner program konstant hela tiden för att den skulle vara så snabb som möjligt och jag kan fortsätta med det även här men det känns inte som jag gjorde en uppgradering av telefon precis.

Tack för mig hej hej hej....

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ja, det är inte omöjligt att ett enda av de programmen du dödade tog en hel del processortid.
    Eller vill du säga att minne = cpu ?

ganska hög höjd på titeln på din tråd förresten om du inte själv vet hur det ligger till.

3. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Om du har rootat din telefon så är ju Autokiller ett utmärkt program. Du kan ändra i Telefonens system så att den automatiskt dödar oanvända applikationer tidigare än Default inställningen.
    Vet inte om Default ligger på 50, men med autokiller så kan du lägga den på 80 eller mer.

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

isf , OM autokiller är intelligent nog, så skulle jag snarare vilja ha en varning om ett för högt och långvarigt cpu-användande av en app.
    Autokillers är som vanligt under normala omständigheter kontraproduktivt.

5. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Watchdog
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

6. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Vänta lite nu, du hade 50 MB ledigt minne, och när du force close:ade så blev telefonen snabbare?
    Det kan betyda att segheten berodde på att något låg i minnet och slukade kraft.
    Hade du haft mer minne hade ännu fler elaka program legat kvar i minnet och slukat kraft.
    Vill du har mer minne för att fler program ska ligga i minnet och äta CPU-cykler?

Nej, tänk om - och framförallt - inse att detta med minneshantering inte alltid är så enkelt som lekmannen kan tro.

7. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

TS lär ha någon app som spökar. Jag startar om min varannan vecka eller något i den stilen, och det är mest rutin för att förebygga seghet.

8. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag va som du innan då jag är van vid hur det är på datorer men så funkar det inte på android!! När du stänger en app så läggs den i bakgrunden och slutar använda processorkraft men den är fortfarande kvar i minnet så den ska gå snabbare att öppna. Dvs ju mer du har i minnet desto snabbare går luren.

Anledningen till att det kan funka att döda alla processer är för att någon bakgrundsprocess låg och åt CPU kraft. Det är alltså CPU kraft som man vill bevara ist för RAM. På en dator är det båda men på Android är det bara CPU.

Vad ska jag byta ut min task killer till då? Jo, ett program som heter "Watchdog". Det ligger i bakgrunden och håller koll på hur mycket CPU programmen i bakgrunden tar upp. Om något program tar ovanligt mycket CPU-kraft så kommer Watchdog varna dig om det. T.ex. låg ES File Explorer och drog 50% processorkraft igår utan anledning. Då dödade man den sen flöt det på :) Du kan använda Watchdog för att döda program ett och ett också om du vill men det bör bara användas i sällsynta fall. Det är också värt att nämnas att om du kollar på listan över program som är på i Watchdog så ser du att alla inaktiva program drar 0,0% processorkraft.

Slutligen bör det nämnas att alla task killers är kontraproduktiva. Man använder de för att göra telefonen snabbare och så att batteriet varar längre. Men vad händer när man dödar alla apps? Jo, majoriteten av de startar igen vilket drar en hel del processorkraft och därmed segar ner telefonen och förkortar batteritiden. Dessutom kan det leda till att alarmet inte ringer på morgonen.

Så släng ut task killern och installera watchdog istället! Jag gjorde det igår (då jag fick reda på detta) och jag saknar verkligen inte den :D

Last edited: 17 apr 2011
    M1ntos, Gnubaver och the_speed gillar detta.
  9. Drewmor

Drewmor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tackar tackar!!! Luren känns faktiskt lite snabbare

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

10. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER