RAM, varför tuggar systemet så mycket?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Snapphane, 4 jul 2010.

1. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Hej, ny på det här med Android så därför finns det lite frågor. Kompisen har en Desire och har haft den lite längre än jag haft min Legend (inte ens haft den en vecka än). Han sa att hans telefon så att säga "får slut" på RAM och mer eller mindre kraschar/fryser efter 4-5 dagars upptid. Vilket jag tyckte lät lite skumt.

Så jag var såklart tvungen att kolla hur det låg till med mitt RAM och blev minst sagt lite förvånad. Visst vet jag att Android kör mer eller mindre allt sådär lite tyst i bakgrunden, men att den skulle ligga och konstant äta 80-90% av allt RAM trodde jag inte.

Nu är telefonen pigg ändå, så den klarar väl av att flytta runt processer väldigt bra. Men det känns ändå som väldigt mycket. Så jag vänder mig helt enkelt till det kunniga folket i det här forumet för att få svar på hur landet ligger med Android och RAM :D

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 395
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det diskuteras ofta om minneshanteringen i Android och en bra artikel som reder ut det är denna: http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html

"A key to how Android handles applications in this way is that processes don't shut down cleanly. When the user leaves an application, its process is kept around in the background, allowing it to continue working (for example downloading web pages) if needed, and come immediately to the foreground if the user returns to it. If a device never runs out of memory, then Android will keep all of these processes around, truly leaving all applications "running" all of the time."

Det är med andra ord ett normalt beteende för Android och inget man behöver oroa sig över.

3. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Hur är det med att telefonen blir lite knas efter några dagar? Inget jag behöver oroa mig för eller?

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har inget "bra" svar på frågan men i min erfarenhet spelar det ingen roll om du startar om telefonen. Ibland, när min vart igång ett par dagar, blir den snabbare efter omstart. Andra gånger blir den segare efter omstart.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 395
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om din telefon blir seg efter ett par dagars användning så beror det förmodligen på att du använder någon applikation eller widget som ställer till det. Ett bra vis att hitta "bovarna" på är att kolla strömförbrukningen både under "about phone" och i programmet "Spare Parts".

Du kan även slå ett öga på processorförbrukningen då och då under Android System Info, som också är ett gratisprogram vilket du kan hämta hem från Market.