Rapportera arbetstider/restider

Diskussion i 'Applikationer' startad av m3rso, 9 jan 2014.

1. m3rso

m3rso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Letar efter en app som jag kan skriva in arbetstider och restider. Har en resande tjänst där jag reser väldigt mycket. Vill kunna lätt skriva in tider och hålla koll på det. Kan ni tipsa om nåt?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

2. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Använder själv appen Time Recorder.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

3. m3rso

m3rso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Ska testa :)

Sent from my iPad using Tapatalk

4. Mikael8.0

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Ja, den appen har nog allt. Dock kanske den inte är optimal om man vill lägga in saker som bränsleförbrukning osv.
    Om man ex. är resande försäljare föreslår jag att man skapar en "Task" som heter Kundbesök, en som heter Restid och en som heter ex. Hotelltid.
    Då kan man få statistik över hur mycket tid man "offrar" på varje moment.

Är man ex. en servicemontör så skapar man en Task för varje kund (man kan lägga in saker som timpris osv) och en Task för Restid om inte kunden står för den.
    Ska kunden betala restid men till annan taxa så får man skapa två Tasks per kund.

I appen finns också en möjlighet att välja in ex. Sjuk, Semester osv för hela dagen och inte på specifika tider.

Appen är väldig flexibel och medger import/export/backupp osv. Dessutom är det enkelt att redigera i efterhand om man missat att stämpla in/ut.
    Gratisvarianten har all funktionalitet förutom synk med Outlook, plus lite reklam då men inte störande. Bra support hittills de få gånger jag hört av mig. Appen är så bra att jag tänkte köpa den men utvecklaren menade att det var onödigt om man inte synkar med Outlook, det är bara det som skiljer.

Jo, en sak till - jag kan inte köra backup till Google Drive men väl till Dropbox.

Last edited: 9 jan 2014
    m3rso gillar detta.
  5. m3rso

m3rso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Har du nåt exempel på hur du gör en task till restid?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

6. Mikael8.0

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    En vanlig Task med namnet Restid bara?

Edit:
    Jag vet ju inte hur du vill specificera restiden, om det bara är en koll på hur mycket tid som läggs ner eller om det ska vara redovisat på annat sätt. Vet ju inte vilken bransch/yrke som är aktuellt (?)

Last edited: 11 jan 2014
  7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

8. Mikael8.0

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Japp. Sen kan appen vilja ha plugin för ex. Dropbox

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk

9. futureon

futureon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8
    Mikael8.0 gillar detta.
  10. Mikael8.0

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Tackar för tipset även om jag är mer än nöjd med "min" App.

Jag arbetar som konsult och har flera kunder "igång" samtidigt. Kan jobba med ett projekt när en annan kund ringer och så blir det lite telefontid och e-post mm som hör till den andra kunden. När jag "stämplar in" mot en kund och sedan ska "belasta" en annan kund väljer jag bara Switch Task och väljer in den andra och sedan samma sak när jag växlar tillbaks till den första kunden. Detta kan ju bli upphackat flera gånger under dagen med flera olika kunder.
    När jag då ska skriva min tidrapport så väljer jag med en knapp in "Day" och sedan väljer "Task matrix" så summeras/grupperas de olika kundernas tid så att jag enkelt kan skriva 6h på Kund A, 1h på kund B, 1h på kund C.
    Jag nyttjar inte de exportmöjligheter som finns, men som jag vet fungerar, utan jag kollar bara i telefonen och "handknappar" min tid på annan plats.
    Eftersom varje Task, eller instämplad tid, medger en notering kan jag skriva typ "telefon", "utredning A", "projekt 1234" osv. Detta är dels en hjälp för mig om jag inte minns och dels finns detta lagrat i telefonen så jag kan backa och kolla vad det var jag gjorde den 11/1.
    Backupp sker automatiskt mot Dropbox och om jag exporterar "allt" kan jag importera "allt" till en annan mobil inklusive appens inställningar, Tasks och alla tider. Jag kan också välja att exportera enbart Tasks, alltså kunder i mitt fall, om ex. en kollega vill ha alla dessa utan att behöva skriva in dem.
    Man kan ange timkostnad men det har jag gjort mest för att testa. Jag använder alltså appen enbart som mina egna minnesanteckningar och inte som ett skarpt underlag för ex. fakturering och lön osv.
    Har som sagt inte hittat något specifikt som rör resor men att företa en resa är för mig samma sak som att ex. prata i telefon. Antingen kan jag ta betalt för det eller så kan jag inte men jag får tiden noterad.

Det är också enkelt att stämpa in en timmes (eller annan tid) lunch om man glömt "stämpla ut".
    Alla tider går justera i efterhand men det går inte att överlappa tiderna.
    Man kan ex. i förväg knappa in den tid man vet man kommer att stämpla ut.
    Man får om man vill larm om det uppstår onormal tid, att man glömt stämla ut.

hetp0st gillar detta.
  11. Mikael8.0

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Trots att jag är nöjd med "min" App skulle jag nu vilja få tips på en likadan app men som dessutom har automatisk synk (spelar ingen roll var) och som medger att man från antingen en klient för Windows eller via en webbsida kan hantera in- och utstämpling.

Jag ska ex. kunna stämpla in med appen, sedan stämpla ut, och in i annat projekt, via datorn, sedan stämpla ut med Appen.
    Och kunna redigera alla tider med såväl Appen som via datorn. Behöver inte vara gratis men kanske inte heller kosta mer än typ en hundring.

Jag fyller på här nedan med Appar jag testat:

Toggl Time Tracker

Timeclock

Finarx

SpikeTime

primaERP

Yast - har önskad funktionalitet, utvärderas just nu. Webbaserad, Appen är eg. en browser som visar mobilversionen av siten.
    Lite jobbigt att man inte kan gå ur appen med "back" utan man kan få stega flera gånger om man varit inne bland inställningarna och rotat.

Och - jag testar (igen) den första jag prövade, Toggl, parallellt. - Toggl har förutom en App även en klient för dator. men man kan inte, verkar det som, få ut rapporter från den utan dessa får hämtas via webben.

Na.. både Yast och Toggl får utgå då de inte hanterar att automatiskt justerar intilliggande tasks vid editering.
    Samt att båda saknar möjligheten att ha en (flera) aktivitet som täcker en hel dag, utan att ange start och stopptid.

Last edited: 28 aug 2015