Ratsit - Jämför lön med kollegorna

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 13 sept 2013.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ratsit har numer en lönerankningsfunktion baserat på offentliga uppgifter från skatteverket.
    Hur min arbetsinkomst står sig i riket, kommun och lite annat lull lull.

Om jag vet namnet på min kollega som sitter och lapar kaffe hela dagen lång är det lätt som en plätt att få fram ganska korrekta siffror om hans eller hennes månadslön genom en enkel slagning på Ratsit och en excelformel.

Du måste veta din årsinkomst baserad på tjänst. Vi säger 300.000:- Siffrorna är bara slumpvis skrivna, jag har inte räknat på något sätt exakt här, men ni förstår nog.

Du ligger runt 64,3% av riksgenomsnittet säger vi.

Slår man upp kollegan Adam Adamsson så tjänar han 74,9% av riksgenomsnittet.

Ta först och räkna ut skillnaden procentuellt mellan er lön, i detta fallet 10,6%
    Sedan tar du din årsinkomst (300.000:-) och multiplicerar med 1,106 i detta fallet.
    Då får du fram Adams årslön 331800:- . Dela sedan detta på 12 så har du en ungefärlig månadslön. Adam tjänar ca 27650:- i månaden medans du sliter ditt anletes svett för ynka 25000:- i månaden.

Bra underlag för löneförhandling med chefen.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 840
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Att bara peka på att Adam tjänar som motivering är ett ganska svagt argument.
    Varför tjänar Adam mer? Är nog väl frågan man skall ställa sig.

3. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Det var det jag menade. Jag skulle aldrig ta upp varför den ev. tjänar mer eller mindre. Det är dock bra att veta inför ett lönerevisionssamtal.
    Om jag skulle se att Kalle som jobbar med samma eller motsvarande arbetsuppgifter tjänar 9000:- mer i månaden och är i samma ålder och med motsvarande erfarenhet och utbildning och ungefär lika lång anställningstid.

Jag tror det är bra att veta, på ett ungefär, vad min lön är jämfört med andra som gör ungefär samma sak.

4. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tyvärr kan inte du kan räkna så för att få fram ungefärliga lönevärden, eftersom det förutsätter en jämn fördelning av landets löner. I verkligheten är det däremot väldigt många som ligger kring 20.000/mån, medan endast ett litet antal ligger över 100.000/mån.
    En löneökning på 20 % för en person med 20.000/mån ger ett stort kliv i löneranking, medan en 20 % ökning för en person som redan ligger högt ger marginell förändring i löneranking.

Däremot kan du absolut använda jämförelsen för att få en riktlinje, och om inte annat åtminstone få en bild över hur mycket olika personer du känner tjänar (lite/mycket mer/mindre än dig själv). Det är bara omsättningen till faktiska kronor och ören som är vansklig, och därmed ett farligt argument att använda på lönesamtal om man presenterar det på fel sätt. :)

Last edited: 16 sept 2013
  5. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jag tänkte på det där också, därför förstärkte jag ordvalet att siffrorna är ungefärliga.
    Jag har kollat med några vänner och alla våra uträkningar stämmer +-300:- i månaden ungefär, men som du säger. Procentuellt är det skillnad på att pendla från 22% till ex 50% om min lön bara går upp med en tusing i månaden.

Samt, som du skriver, om jag tjänar 100.000:- och ligger på 99,6% av medellönen och får en lönehöjning till 500.000:- månaden för att ta ett absurt exempel, så är det kanske bara 0,2% ökning av genomsnittet för landet.

Typ. Lite rörigt, men jag förstår vad du menar.

Tanken är väl att bland kollegor och de som bör ligga i samma eller motsvarande löneläge som jag kan det ge en ganska hyfsad indikation.

6. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Absolut. Ingen bör någonsin jämföra löner i ett lönerevisionssamtal, det ger nog sällan önskad effekt. Då gör jag bara bort mig.

Men att veta lite ungefärligt kan vara bra för mig, om inte annat så kanske jag kan använda det i bakhuvudet när jag skall byta arbetsplats och veta ungefär om jag ligger rätt i löneläget.