raw eller jpg?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av swedenroid, 10 jul 2016.

Taggar:
  1. swedenroid

swedenroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Ja, det är en klassisk frågeställning som kan leda till oändliga diskussioner. Men jag vill inte diskutera vilket som är bäst i sig rent allmänt, utan bara erfarenheter från er som använt båda filformaten i Edge.

Jag har nu gjort ett första test och fotat tre bilder med Pro-mode och raw+jpg. En bild inomhus. En bild selfie (med bakkameran 12MB). Och en bild utomhus.

Jag redigerade samtliga i Lightroom efter bästa förmåga. Jag kom fram till följande:

Inomhus: Jpg lite bättre.
    Selfie: Raw lite bättre.
    Utomhus: Raw bättre.

Samsung gör dock ett utmärkt jobb rent allmänt med sina jpg-filer. Men enligt olika reviews har jag läst att den överskärper en del. Jag kan bekräfta det. Ibland är det dock bra, ibland inte särskilt bra. Allt beror på motiv, mm.

Eftersom den överskärper en del så märkte jag rätt tydligt att det inte blir så lyckat med jpg vid selfies (bakkameran) eftersom rynkor och andra skönhetsfläckar då blir mer markerade.

Utomhus var omständigheterna ett kontrastrikt motiv med sol och skugga och detaljerade gräs mm. Framför allt himlen blev mycket bättre med raw, eftersom jpg frätte ut ganska ordentligt vita områden kring molnen och det kunde inte Lightroom åtgärda. Och gräset och större stenar såg alltför överskärpt ut med jpg.

Med inomhusbilden klarade jag inte av att få rawbilden lika brusfri och ren som jpgbilden.

Det här betyder nog för min del att när jag är utomhus och fotar tex landskapsbilder då bör det bli raw. Även vid porträttbilder. Vid andra tillfällen duger jpg bra.

Det här var min subjektiva erfarenhet efter ett första test. Vad är dina erfarenheter med raw vs jpg med Edge?

(Tyvärr kan jag inte visa bilderna av olika anledningar.)

---------------------------

Edit: Nu har det gått en tid och jag har kunnat jämföra raw med jpg med betydligt fler bilder. Och i huvudsak stämmer min första upplevelse. Dock, när det gäller inomhusbilder så behöver jag revidera lite. Jag har märkt att bilder med raw inomhus (med sämre ljusförhållanden) ger trognare färgåtergivning än jpg. Det kan skilja ganska markant ibland och alltid till raw:s fördel. Men det krävs lite mer redigeringsarbete med rawbilder tagna inomhus, men i slutändan blir de minst lika bra som jpg, och ofta faktiskt bättre, särskilt då med färgåtergivningen (vilket är ganska naturligt då raw-filer ju innehåller oerhört mycket mer information än jpg-filer).

Jag skulle sammanfattningsvis vilja säga så här: Är man en vanlig "svenssonfotograf" och mest fotar för "hushållsbehov" så att säga, så räcker det med jpg mer än väl, Samsungs mjukvara gör ett fantastiskt jobb med jpg helt enkelt. Tar man fotandet mer seriöst och kanske fotar på hobbynivå (som jag) och vill pressa ut så bra bildkvalité som möjligt, då vill jag helt klart rekommendera att fota med raw. Men man behöver då förstås också ett bildredigeringsprogram, för rawbilder KRÄVER ett redigeringsprogram. Om man inte redigerar ett raw foto blir bilden alltid sämre än ett jpgfoto.

Edit efter ytterligare ett par hundra bilder: Raw bilder har en tendens att smeta ut bilder ibland, syns särskilt i bilder med mycket detaljer, tex. bilder med skog/gräs/blad, osv. Det ger ett plastigt intryck, eller måleriskt om man så vill. Jpg smetar inte ut bilden. Så att fota med både dng+jpg kan vara att föredra, ibland blir dng bättre och ibland jpg.

(Sundis skrev: "En sak jag stör mig på med min S7 edge är att jag måste aktivera Raw varje gång jag väljer Pro.") Det behöver inte jag. Det blir dng+jpg varje gång jag öppnar "Pro". Jag vet inte men kanske beror det på att jag lagt "Pro" ikonen på hemskärmen?

Bifogar en bild tagen med raw under svåra ljusförhållanden (redigerad i Lightroom).

Bifogade filer:

Last edited: 27 aug 2016
    Flyckt, tomgl65, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. Sundis

Sundis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för bra genomgång.

En fördel med Raw som man inte alltid tänker på är att Lightroom och andra program blir bättre för varje version.
    Jag började fota Raw 2006 och om jag plockar fram en gammal bild idag så kan jag få ut mycket bättre bilder idag än då.

Det är bara en synpunkt på Raw. :)

En sak jag stör mig på med min S7 edge är att jag måste aktivera Raw varje gång jag väljer Pro.
    Då blir det nästan uteslutande jpg.

/Johan

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Värt att ha i åtanke vid RAW-fotografering. Tack för att du rapporterade dina fynd!

4. tomgl65

tomgl65 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Intressant, måste testas! Mycket imponerat av kameran, gick från en s4 Active :-)
    hur gör du det?
    Läste att raw sparas i internminnet i tlf, får hålla koll på utrymmet.
    Sparar i foto, google, men raw är väl för stora med standard konto. Använder OneDrive för dessa då!
    Tom
    piiiis :teeth:

5. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Tack swedendroid för den fina jämförelsen!

Ett litet förtydligande är nog kanske ändå på sin plats.
    Alla digitala bilder tas i raw, raw är vad bildsensorn ser helt obehandlat, därefter tar kamerans mjukvara vid och justerar bilden så den ser bra ut och packar den sedan till jpg för att spara plats. Allt detta sker "on the fly" så det märks normalt inte.

Det som tillkommit på t.ex. S7 är att man dessutom nu kan spara bilden i raw, det steget hoppar många andra kameror över och kastar helt enkelt raw bilden när den är behandlad och sparad i jpg.

Hela finessen med att spara i raw är att man har kvar all information som sensorn såg i det ögonblick som bilden togs, en jpg bild är redan behandlad och viss information har för evigt tagits bort.

Låt säga att man tar en bild som blir för ljus, man justerar nivåerna och sparar som jpg. Vill man sedan använda samma bild igen fast med andra inställningar, kan man öppna upp sin jpg igen och justera en gång till, dock har man då redan förlorat lite bildinformation när bilden packades i det första steget, så möjligheten att justera blir mindre än om man istället utgår från sin raw bild, som ju fortfarande är helt opåverkad.
    Märk väl att även en jpg bild som är ompackad flera gånger, gott duger att skriva ut i 10x15 och visa för släkten. Så vi är uppe på ett par snäpp högre nivå när vi snackar raw.

Att man alltid måste efterbehandla en raw bild beror på att kamerans sensor inte har samma egenskaper som det mänskliga ögat och en obehandlad raw bild ser helt enkelt inte bra ut när man tittar på den.

Så kontentan av mitt pladder är att det ts egentligen jämför är hur väl Samsungs efterbehandling lyckas jämfört med efterbehandling i Lightroom, och där verkar Samsung lyckas väl om jag förstår det hela rätt.
    Att Samsung t.om. i vissa fall lyckas bättre än lightroom kan bero på att mjukvaran är smart nog att slå ihop flera bilder för att öka omfånget, vilket man får säga är imponerande. Detta går givetvis att göra i ett bildredigeringsprogram oxo.

Mitt råd är att spara samma bild i både jpg och raw om man har plats. Blir jpg bilden bra, slipper man joxa mer, om man vill göra ändringar är det bättre att utgå från raw bilden. Sen beror ju allt på vad bilden ska användas till, om man ska köra varenda bild i familjealbumet genom lightroom med manuella justeringar, får man nog inte tid med mycket annat.

Sundis och tomgl65 gillar detta.
  6. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Klicka på "Läge" sedan på "Mer" och då ges en möjlighet att lägga till genväg på hemskärmen.

(Skaffar man Ligtroom Mobile app och fotar med hjälp av det då kan man lagra raw-filer på microsd-kort. Det gör jag, jag har ett 64gb kort dit mina raw-filer går.)

tomgl65 gillar detta.
  7. tomgl65

tomgl65 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tackar för mycket bra info! Finns det något bra gratisprogram för raw behandling till android, eller måste man köpa Lightroom?
    Isf måste man väl ha det på pcn också, $$$$....

8. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Lightroom mobile app finns på play butiken att ladda ner. Man behöver inte ha original LR på sin stationära dator. LR mobile app är gratis. Men om man har LR original på sin stationära dator och vill synka mellan dem så får man betala en summa.

Och det går utmärkt att redigera raw bilder med appen.

9. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Till PC finns gratisalternativet GIMP + UFRaw plugin, dock har varje kamera sin raw profil så hur väl den stödjer just S7 vet jag inte, men eftersom det funkar med Lightroom så går det säkert bra.

10. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Visst tar s7edge en jpeg även när den tar en raw?