Raw-filer till sdkort, hur?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av swedenroid, 10 juli 2016.

Tags:
  1. swedenroid

swedenroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Införskaffade ett 64GB sd kort. Men jag upptäckte ju försent att mobilen inte lagrar rawfiler på sd kortet utan i enheten.

Molnet är förstås ett alternativ, men nu när jag ändå har ett nytt sdkort, så undrar jag om man med de bilder man tagit i raw och som lagrats i enheten ändå på något smidigt sätt kan föra över dem till sdkortet?

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.186
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tack för tips! Ska beakta det. Jag väntar lite och ser om någon annan kan visa på andra möjligheter, för jag skulle väl gissa att fler än jag vill spara på sdkort.

Jag undrar också: Kan det vara möjligt att eventuellt kommande firmware till mobilen skapar möjlighet att spara raw-filer direkt på sdkortet?

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.186
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Jag tror att den främsta anledningen till varför Samsung inte tillåter det har att göra med skrivhastigheten för microSD-kort samt vad den interna microSD-kortläsaren har för anslutning/gränssnitt (många microSD-kortläsare använder fortfarande usb 2.0-gränssnittet, och det är ju inte särskilt snabbt med dagens mått mätt).

RAW-filerna är ju som bekant rätt stora och skall skrivas snabbt, speciellt om du tar bilder i följd. Används då ett microSD-kort som inte riktigt håller måttet kan appen/telefonen bli väldigt långsam eller få problem.

Ett annat problem med microSD-kort är att de kan bli fruktansvärt varma vid lång och intensinv skrivning och bidra till att överhetta telefonen.

5. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jo, det ligger säkert mycket i vad du säger. Det är ju också så att när man använder "Pro-mode" och rawbildstagning, då blir alla bilder man tar vid seriebildstagning förvandlade till jpg-filer och hamnar i enheten. Det är bara när man tar en rawbild i taget man kan få bilder till sd-kortet.

bernard gillar detta.