Ray & SIM-kort? Experthjälp sökes.

Diskussion i 'Xperia ray' startad av seven0fnine, 17 sept 2011.

  1. seven0fnine

    seven0fnine Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte min Xperia Ray från Dustin genom att förlänga mitt abonnemang på deras hemsida.

    Fick hem telefonen igår och även ett brev från min operatör Tele2.
    I brevet så ligger det bl.a.a ett SIM-kort vilket jag tyckte var märkligt. Men jag tänkte att de kanske ville ge mig ett modernare SIM-kort. Jag såg även att layouten av "guldkontaktytorna" var mindre på det nya SIM-kortet.

    Men det visade sig att detta var ett annan telefonnummer, dvs ett nytt abonnemang. Så Tele2 eller Dustin verkar ha tabbat sig. Så jag stoppade i mitt vanliga SIM-kort (Tele2) och drog igång telefonen.

    Jag kan ringa och skicka SMS men inget annat. Jag kan inte ladda ner inställningar för MMS eller Internet och kan inte surfa på den. :cry:

    För skojs skull provade jag det nya kortet med ett helt annat telefonnummer och då fungerade allt direkt när man gick igenom SonyEricssons Guide i början, den fixar alla inställningar på nolltid.

    Någon som har en teori om vad som är fel? Varför det inte fungerar att köra med mitt vanliga SIM-kort. Båda är ju Tele2.
     
  2. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Hej,

    Du har fått ett annat abonnemang med APN inställningar redan på simkortet.
    Ring Dustin och be dem åtgärda det.
     
  3. Bambi123

    Bambi123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Ring Dustin och be dem makulera ditt nya abonnemang och registrera detta som en förlängning på ditt befintliga abonnemang istället.

    2. Skicka tillbaka ditt nya SIM-kort till Dustin. SE TILL att du gör detta inom 14 dagar (distansavtalslagen)

    3. Sätt i ditt gamla SIM-kort med ditt vanliga nummer, gå till en valfri Tele2-återförsäljare och be dem ställa in dina APN-inställningar. Alternativt så går du själv in på Tele2 och skriver in samma inställningar som Arcen.

    Klart!
     
  4. henkeman1

    henkeman1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En del simkort från Tele2 gör så att apninställningarna i telefonen inte sparas som de skall. Detta åtgärdas genom att ta bort pinkod på simkortet så funkar det att surfa och mmsa igen. Sony Ericssons support meddelar att det kommer en uppdatering som skall fixa detta.
     
  5. seven0fnine

    seven0fnine Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ärendet är inte helt löst men jag tänkte ge er en uppdatering.
    Jag gick till en Expert-butik (de är Tele2-återförsäljare) och bad om att få uppgradera mitt gamla SIM-kort till ett nytt. Sagt & gjort sedan började mitt gamla telefonnummer att fungera genom det nya moderna SIM-kortet. Då gick SonyEricsson-guiden igenom utan problem och hämtade inställningar för internet, MMS och allt. Min Xperia Ray fungerar utmärkt.

    Däremot så pratade jag med Tele2 i lördags och de verkade inte känna till att man kunde förlänga abonnemang genom Dustins hemsida. De lovade ringa upp på måndag men har givetvis inte hört av sig. Jag ringde upp Dustin idag och bad dem makulera det SIM-kort jag fick hem med ett helt nytt telefonnummer (som jag inte behöver) men Dustin pratade mest om att jag hade tagit del av ett erbjudande där jag köpte telefonen och att det erbjudandet var ett nyabonnemang. Jag förklarade att jag valt förlängning av mitt nuvarandre abonnemang på hemsidan och att jag inte är intresserad av att ha ett nytt telefonnummer. Dustin ska nu prata med sin abonemmangsavdelningen och sedan maila mig ett svar.

    Känns inte helt bra. Kommer jag att bli dragandes med dubbla abonnemang och ett extra telefonnummer p.g.a. Dustin tabbat sig?
     
  6. frotz

    frotz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du har väl ångerrätt?. Bara att lämna tillbaka och köpa någon annanstans.

    Sent from my SE Xperia Arc using tapatalk