RCS-Chattar Google Pixel 8 Pro

Diskussion i 'Allmänt' startad av Majster, 8 januari 2024.

1. Majster

Majster Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har nu använt min Pixel 8 Pro ett tag. Men en sak som jag inte får att fungera fullt ut är RCS-chattar i Googels app Messages.
    Eller fungerar gör den. Kan skicka text och bilder osv. Men hur gör jag för att gilla ett meddelande? Kör jag ett långpress får jag inget val för tumme upp osv. Om motparten "gillar" ett av mina meddelande så står det i klarttext..
    Gillade "mitt meddelande till personen"

Kollar jag inställningarna i Messages ser allt korrekt ut vad jag kan se. Står att jag är ansluten och RCS-chattar tillgängligt för mitt telefonnummer.

Vad ska man hitta på?

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

Så där står det mig veterligen när man messar någon som kör IOS (IPhone).

När man messar någon som kör Android och som i sin tur har RCS aktiverat så får man en emoji på själva meddelandet.

MultiMan och jnsson gillar detta.
  3. Majster

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vet att personen i fråga har en Android telefon. Kollar jag i message appen står det "RCS-chatt med personens namn". Där jag ska skriva mitt meddelande står det RCS-meddelande. Men långpress på ett av hans meddelande för att gilla osv gör inte mycket. Det blir endast valt.. hummmm

4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.805
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kan vara så att han kör RCS via operatören och inte via Google Messages och där operatören inte har aktiverad funktionen också. Vet du vilken operatör och SMS app han kör med?

För Google följer RCS standard men det har också lagt till egna funktioner utanför RCS standarden.

5. Majster

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vet inte vilket program han använder sig av. Fast det då borde det väl inte stå "RCS-chatt med personens namn" om han inte har RCS aktiverat? Fungerade fint då jag körde med min gamla lur. Samsung S22+. Nåja, man inte hela världen men lite störigt :P

6. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.805
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Sedan kan det ju skickas genom A2P = Application to Person Messaging.

Scripts för webben för RCS chattar och frågan är ju då vilka stöd det har i sig.

RCS är ju inte riktigt som SMS, det kan ju integrerarnas i allting även i Facebook Messenger skulle teoretiskt kunna bygga in RCS behöver nödvändigt vis inte komma från ett sim kort eller via google.

Microsoft har en egen RCS via Telefon länk som är uppbyggd med Samsung.

Det kommer fortfarande stå RCS chattar så länge meddelande är av typen RCS, men från en RCS tjänst till en annan behöver naturligt inte ha stöd för den andra klientets RCS funktioner.

När apple inför RCS så lär det ha också sina egna utvecklade funktioner som endast funkar mellan Iphone egna produkter och inte med övriga så övriga enheter kommer se det konstigt.

Så för kunna felsöka så behöver man nog veta vart hans RCS kommer ifrån? är det en klient en app vilken app i sådan fall eller är det från operatören, eller RCS skickad från någon hemsida.

Bäst testa är om båda sändaren och mottagare skickar tillexempel RCS från samma tjänst se om det fortfarande blir samma problem.