Konstigt att inget hänt ännu med RCS till Iphone . Det är väldigt tyst om det så vad händer ? Man undrar om våra operatörer och Apple inte är sugna på det.
Apple är nog sugna. Dom har ju infört RCS till iOS 18. Det är operatörerna som är mindre sugna att införa stöd för RCS i sina nät. Jag förstår inte varför iPhone måste ha stöd hos operatören, men inte Android?
För att Apple valt så, medans Google valde att ta det själva efter att ha försökt med operatörerna först
Bollen ligger hos Apple. De behöver förse operatörerna med informationen som krävs för att operatörerna ska kunna börja jobba på att få stöd för det. När stödet finns på plats och tester är genomförda ska Apple och operatören se till att detta aktiveras i operatörsprofilen. Detta blir väldigt tydligt när du ser att RCS-stödet endast finns i vissa länder och hos flera operatörer i dessa länder, hade det legat hos operatörerna hade garanterat fler operatörer i olika länder anslutit sig redan.
Så i USA erbjuder operatörerna RCS Server? Alltså om dom tar en u-sväng efter google övertag, varför får vi inte root funkade RCS?
De 3 stora operatörerna i USA, ja. Bara att Googla Troligtvis för att Google försökte med operatörerna och då ville de inte.
OK, coolt att operatörerna får veta vart det blå skåpet ligger(samma med Apple) men det är en tidsfråga innan något Android lur kan använda det API:et inofficiellt. Som Airmessage och beeper, det finns en nisch för rootade Android att koppla sig till Apple system inofficiellt.
Är du säker på att de inte använder Google Jibe som server? Det går väl fint att göra. AT&T, T-Mobile och Verizon körde Jibe tidigare iaf.
"Most carriers support RCS but not all. For example, Verizon, AT&T and T-Mobile all support RCS on iPhones running iOS 18." Källa: iOS 18: Here's What You Need to Know About RCS Messaging on iPhone Tror inte du kan använda dig av Google Jibe on iPhone. På Android sidan används Google Jibe. Även på Apples egna sida Wireless carrier support and features for iPhone in the United States and Canada - Apple Support så står det "RCS messaging" på en hel del operatörer, inklusive alla 3 stora operatörer i USA Det var ett jäkla tjat om root
Google har en tjänst som tillåter operatörerna att använda deras lösning för RCS. Exempelvis använder 3 UK den lösningen. Om det exakt är Jibe eller inte låter jag vara osagt, men det bör väl vara rimligt eftersom RCS redan finns där. Känns väl dock rimligt att flera andra operatörer har valt samma lösning, speciellt om de redan har Jibes lösning för RCS implementerat.
Alltså Google använder Jibe för alla Android telefoner som använder Google Messages appen. Det är en annan sak på iPhone. 3 UK har inte stöd för RCS hos Apple Bild tagen från länken i mitt föregående inlägg.
3 UK har stöd för RCS hos Apple, källa, sedan iOS 18.2. 3UK har valt att använda Googles tjänsten nämligen, de är nog inte ensamma om det heller, och det bör rimligtvis vara en implementation av Google Jibe (eller liknande). Det fungerar inte helt likadant på iPhone som på en Android - men vet du att det inte går att använda Google Jibe som server för en iOS-enhet eller gissar du bara?
Märkligt då att Apple säger att 3 UK inte har stöd för RCS enligt bilden i inlägget du citerade. Jag tog Apple som källa på att de inte har stöd för RCS för jag tänkte att de borde ju ha rätt information om det. Jag säger inte att det inte går, bara att det är skillnad på Android och iOS. Och som sagt, enligt Apple själva har 3 UK inte stöd för RCS därför jag sa att det är en annan sak på iOS. Och Apple själva har ju sagt att de använder GSMAs RCS och inte Googles Jibe iallafall. När Apple meddelande att de skulle börja stödja RCS så är det via "RCS Universal Profile". Källa: RCS Now in iOS: a New Chapter for Mobile Messaging Tillägg: Vad jag förstått ska det gå att skicka från en Android mobil med Google Jibe till en iOS enhet som använder GSMAs RCS, dock utan E2EE.
Listan är väl antagligen inte uppdaterad. Stödet finns iaf. Jibe Platform verkar ju också ha stöd för GSMAs Universal Profile och verkar vara något operatörerna kan bygga stöd för och använda som RCS-lösning, Jibe ska även ha stöd för olika plattformar enligt deras hemsida. Antog du bara att det inte gick att använda en Jibe-lösning för iPhone eller vet du något annat om det?
Återigen, Apple själva har sagt att de kommer använda GSMA. Det betyder väl att de inte kommer använda Jibe? Hur ska man tolka det på något annat sätt än att de använder GSMA men att i o med Jibe också är ansluten mot GSMA så kan man skicka RCS från Android till iOS? Så tolkar jag det iallafall och kommer göra så fram tills att Apple säger annat
Ja, Google försökte liknande som Apple nu gjort, men det var så få operatörer som ville stödja/vara med så Google gav upp det.
Nja GSMA är en är en branschorganisation som finns för mobiloperatörer världen över. De har publicerat en Universal Profile som operatörer, tillverkare osv kan bygga stöd för. Det är denna som Apple har valt - det hindrar dock inte operatörerna att välja en extern tjänst som Jibe Platform. Jibe Platform har fullt stöd för Universal Profile och en operatör kan alltså välja Google som tjänsteleverantör för deras stöd av RCS. Det är en molnbaserad plattform som gör att operatörerna slipper utveckla och underhålla egen infrastruktur för RCS. Läs gärna på mer om detta