"Reading List" i Chrome för Android - smidigare sätt att använda den?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 12 apr 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 019

MINA ENHETER

Jag har börjat använda "Reading List" i Chrome på min dator en hel del, det är väldigt smidigt att spara länkar, youtube-videos m.m. den vägen. När jag haft tid att läsa en webbsida så markerar jag länken som läst med ett enkelt knapptryck på datorn.

Men att använda denna läslista i Chrome på telefonen är inte så behändigt. Man måste klicka sig in på bokmärken, byta vy till Reading List, sen kan man scrolla i listan. Men när jag väl öppnat en länk och läst klart den, så är det flera steg att på nytt ta sig tillbaka in i läslistan - man måste börja om processen att trycka på bokmärken, byta vy, sen scrolla. Den har också glömt min position i listan då. Att markera länken som läst blir väldigt bökigt, då man måste scrolla och hitta rätt länk, vilket kan ta en stund. På datorn är det ett enkelt knapptryck i högerspalten, som syns hela tiden - mycket smidigare att markera som läst då, utan scrollande och omvägar.

Jag tänkte fråga om det finns något enklare sätt på telefonen att göra dessa saker. Alltså I) att nå läslistan, gärna att man kan behålla sin position i listan samtidigt som man läser på en viss webbsida. Och II) att markera en webbsida som läst på ett enkelt sätt, när man är färdig.
    Någon som vet?
    Jag antar att läslistan bara går att nå i Chrome, inte i någon annan app (eller webbsida)... eller någon som vet bättre?
    Kanske någon "flag" i Chrome som kan förenkla? Hmm. Kom gärna med tips.
    Någon mer som använder denna funktion?
    Jag kan nästan tycka att det borde skapas en dedikerad app för Android, som bara innehåller läslistan och en smidig möjlighet att läsa igenom sina sparade sidor..

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Nu har jag inte testat i Reading List men går det att långtrycka på länken i listan och välja att öppna den i ny flik precis som på vanliga länkar i Chrome?

Om det går så borde listan finnas kvar i en flik på samma position och du kan i så fall fortsätta därifrån.

3. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

4. N6290

Mottagna gillanden:
    2 019

MINA ENHETER

Sist jag testade så gick det inte i Chrome för Android, tyvärr. Det blev en omständlig process att hitta tillbaka till läslistan, den låg inte som egen flik. Men jag ska testa igen.
    Tack för förslag, men jag föredrar att undvika "tredjepartslösningar", om man väljer att kalla det så.

Får fundera vidare, om detta går att lösa smidigare i Chrome.

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 019

MINA ENHETER

Inga nya tankar om detta tro?
    Någon annan som regelbundet använder Chromes läslista?
    På datorn funkar det superbra, synd bara att Chrome för Android inte har funktionen lika smidigt ordnad.