ReaPaddas nästa projekt (Ett spel vid namn Rooster)

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av ReaPadda, 11 mar 2011.

1. ReaPadda

ReaPadda Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Efter framgångarna med SweSpel (som ju faktiskt verkar omtyckt av de som använder appen) så känner jag nu att det är dags att spänna musklerna ordentligt och bryta (för mig) helt ny mark.

Därför inleddes idag efter en tids planering och projektering mitt nya projekt: Ett originalspel vars namn jag än så länge håller hemligt.

Nu är det kanske lite löjligt att avisera nånting nytt så här tidigt i processen men ni vet att jag är en rask utvecklare och att jag brukar kunna knyta ihop säcken ganska snabbt så de första skärmdumparna lär väl komma om nån vecka eller två. Hoppas vara klar med spelet under våren.

Kommer använda mig av AndEngine vad det verkar, om ingen kan rekommendera nånting ännu bättre.

Spelet kommer att bestå av 2D-grafik och bland annat använda sig av physics engine, vara online multiplayer och släppas först och främst till Android. Sen får vi se vart det tar vägen. Det beror ju på hur det tas emot.

Target blir att den ska funka lagfritt på ZTE Blade eller motsvarande.

Temat i spelet är action, strategi, taktik, humor och en hel del våld ;-)

Flaskhalsen är jag själv som ensam programmerare men jag har en grym grafiker till min hjälp tack och lov eftersom jag inte ens är kapabel att rita en streckgubbe själv.

Håll ögonen öppna i det här ämnet. SweDroid och dess användare ligger på min förstaplats när det handlar om testreleaser. Tror ni kommer gilla spelet.

Wish me luck.

MvH
    /ReaPadda

Last edited: 29 mar 2011
    Larss00n80 gillar detta.
  2. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Kanon att du fortsätter utveckla appar!
    Glöm inte bort Swespel bara, vi är många som längtar efter widgetsupport med liverättning!:)

3. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Hoppas detta blir ett kul spel, tror du det kmr funkar laggfritt på minipro?
    är det gratis eller har du tänkt att det ska kosta ?

4. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Alltid lika kul med svenska utvecklare! Stort lycka till! :)

5. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Haha, nejdå. Kommer pyssla med SweSpel parallellt. Ibland kör man fast när man utvecklar. Då kan det vara bra att ha nåt annat att pilla på tills man kommit på lösningen.

6. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

måste komma med en teaser snarast ^^

7. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

låter spännande! ska hålla koll! lycka till :)

8. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Då snor nån bara speliden och hinner före ;-)

9. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Projektets utveckling går bra. Har bara en fråga till de som använt AndEngine tidigare. Jag har ett problem bestående i att appen tappar framerate om jag tex kör en Toast eller spelar ett ljud. Tappet består därefter tills jag stänger appen och startar om den. Detta gäller även de exempel som finns att ladda ner. Om jag däremot tar bort ljud och Toasts i sourcen och kompilerar om så funkar allt bra och jag får mycket hög framerate på min ZTE Blade och den förblir bra också.

OBS. Det är inte appens hastighet som minskar utan uppdateringshastigheten av skärmen. Detta gäller även om jag tex bara har en enda sprite på skärmen.

Det jag undrar är om nån upplevt nåt liknande? Mina misstankar är att det är min lur som inte mår riktigt bra. Kör Jellyfish 2.2 av KalltKaffe på den för övrigt.

Har laddat ner Farm Tower och Happy Landings från Market för att kolla om problemet finns även där. Happy Landings verkar klara sig bra men Farm Tower är i det närmaste dödligt långsamt på min lur även om jag överklockar den till 700mhz så det verkar inte ha direkt med processorhastigheten att göra.

Men annars, som sagt, så känns spelet under kontroll. En första skärmdump kommer om några dagar när min grafiker levererat grejorna till mig. Just nu kör vi med snodda texturer och bilder via Google för att ha nåt att jobba med och en sån skärmdump vill jag inte visa er ;-)

Var inne och snurrade ett tag igår på att byta motor till Libgdx men jag kör nog vidare på AndEngine tills vidare i alla fall.

10. antepante

antepante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan regga dig på anddev.org och prata med skaparen av andengine, har för mig att han hänger där ganska mycket.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

11. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ok, ni minns att jag nämnde ett konstigt problem med min lur när det gäller just AndEngine och att det drabbade alla appar utvecklade med denna. Det yttrade sig i att allt flöt på bra frameratemässigt men så fort NÅNTING annat belastade telefonen (tex en Toast eller att spela ett ljud) så var det som om AndEngine därefter bara körde varannan frame, vilket fick fysikmotorn att rejält fucka ur.

Nåväl, utifall att nån annan råkat ut för nåt liknande så kan jag nämna att problemet försvann när jag nu flashade in senaste Swedish_Spring-rommen av Kallt_Kaffe på luren.

Nu tror jag inte att problemet låg i den Jellyfish jag hade installerad innan utan troligen handlade det hela om att luren mådde bra av en total tömning och omstart bara.

Kan tillägga att jag körde en factory_reset innan men det hjälpte inte.

Men som sagt, med nyflashad ROM så är problemet nu borta för mig och spel såsom Farm Tower går som tåget nu på min Blade.

12. gibbon

gibbon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det vore intressant att höra vad du tycker om AndEngine, när du känner att du kan ge en rättvis bedömning. Jag har själv bara sneglat lite på det, men har inte riktigt kunnat rättfärdiga användande utav det.

Har det begränsat dig på något vis ännu? Vad gjorde du i dessa fall? Är det något som är mer jobb än du hade önskat? Något du stör dig på eller saknar? (har inte hört mycket gott om dess scen-hantering tex)

etc! En kort utvärdering vore uppskattad helt enkelt. :)

13. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

En första titt på huvudpersonen (OBS, det är inte ett farm-spel bara för att det är en tupp)
    Tror min grafiker har vad som krävs.

Last edited: 23 mar 2011
  14. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hmmm... har inte utforskat det ända in i djupet ännu men har i alla fall skaffat mig tillräckligt god kunskap om det för att veta vad jag kan och inte kan göra.

Vad kan man säga? Hmmm... tröskeln att lära sig använda AndEngine är mycket högre än jag hade räknat med. Kanske beror detta mest på den totala avsaknaden av dokumentation och att man måste gå igenom andras odokumenterade sourcekod för att förstå hur allt hänger ihop. Det är ett problem förstås.

Sen måste man förstå att fysikmotorn (Box2D) är ett separat projekt som i och för sig är ganska väl integrerat med AndEngine men där det ändå märks att det är två olika produkter.

Men när man väl har fattat grundprinciperna så är det mesta uppbyggt ganska intuitivt.

Har inte hållit på så mycket med scenhantering ännu så jag kan inte uttala mig om huruvida det funkar bra eller dåligt. Däremot gillar jag implementationen av Camera och att det finns inbyggt stöd för parallaxscroll och zoom.

Är långt ifrån klar med att ha lärt mig AndEngine till fullo ännu men hittills har jag faktiskt inte varit tvungen att anpassa min spelide nånting. Eller jo, en sak har stört mig och det är att ett fysikobjekt max kan ha 8 kanter (såvida man inte kompilerar om hela AndEngine och Box2D) så det går inte att skapa alltför avancerade polygonobjekt utan man får bygga upp dem med flera. Detta är dock inget stort hinder men man måste ha det i åtanke när man designar hur världarna ser ut. Det hade verkligen varit smutt att kunna skapa större polygonobjekt och även tillhandahålla funktioner för att subtrahera polygoner ur polygoner. Då hade vi snackat spelmotor!

I övrigt kan man nog göra det mesta med AndEngine... det gäller bara att lyckas hitta nån annan stackare som lyckats göra det förr så att man kan ta del av den personens sourcekod.

Om det hade funnits en vettig dokumentation så hade det nog varit en walk in the park att nyttja AndEngine... men såsom det är idag så tror jag att de flesta skräms bort av den tröskel som nu blir... och det kanske är bra. Då har vi andra som är mer envisa chansen att verka bättre än vi är ;-)

Men om det är EN sak jag insett sedan jag började pilla med Box2D är hur lite arbete Rovio behövde lägga ner för att skapa Angry Birds. 95% av allt i det spelet är redan inbyggt. De återstående 5 procenten är att skapa grafiken och fixa poängräkningen... typ.

Prova gärna att ladda ner Happy Landings från Market. Det är en gratis Angry Birds-klon skapad med AndEngine och Box2D. Där inses snart att Rovio inte direkt är de programmeringsgenier som världen tycks tro. All cred borde istället gå till skaparen av Box2D. Det är DÄR som genialiteten finns.

Last edited: 23 mar 2011
  15. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ok, nu lättar vi lite på skynket!

Detta är INTE en bild på spelet utan på editorn jag bygger parallellt (i flash).
    Ni kan se att det bara finns några få objekt inlagda i editorn än så länge men det ger kanske en fingervisning om hur spelet kan komma att se ut. Observera att varje bana har sitt tema och att detta är Country-temat. Det kommer finnas MÅNGA fler teman.

Blev ett brett projekt det här. Spelet programmeras i Java, grafiken hanteras av AndEngine, fysiken av Box2d, editorn är byggd i Flash (actionscript 3), serverdelarna i C#.NET och hemsidan i JQuery. Tur att man är bred.

Last edited: 29 mar 2011
  16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ser intressant ut, kanske ska börja följa tråden :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

17. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Japp, instämmer. Det ser bra ut!

18. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Lekte lite med nya editorn.

Det saknas än så länge många objekt men det verkar som om vi i alla fall har ganska fria händer när det gäller att designa banorna.

Observera att den nedanstående bilden inte är en fungerande bana. Jag har bara placerat ut en massa objekt för att se vad jag kan göra.[​IMG]

19. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det tog ett par timmars jobb men nu dyker det vi designar i editorn upp likadant i telefonen oavsett vilka krumbukter med roterade, flippade och överlappande objekt vi placerar ut.

20. ReaPadda

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Postar en liten skärmdump över spelets aktuella läge så att ni inte tror att allt avstannat. Det som blivit implementerat den senaste tiden är en HUD med ikoner i överkant, pinch-zoom och scroll-funktionalitet samt förstås möjligheten till en liten minikamera i hörnet som kan zooma in och följa sånt som är intressant och händer utanför bild.

Fortfarande föreställer bilden ingen verklig bana utan är bara en testbed med diverse objekt utplacerade så att jag kan se att allt funkar.

Men nu börjar det snart bli dags att skapa den första verkliga banan och testa spelet på allvar.[​IMG]