Tips: Recension av LG G2 (testpilot)

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av bobboviking, 20 okt 2013.

1. bobboviking

bobboviking Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En av Android-världens just nu hetaste mobil - LG G2, har precis landat i Sverige och är uppföljaren till förra årets toppmodell LG G. Telefonen marknadsförs just nu intensivt på tv och i tidningar och jag har de senaste veckorna haft nöjet att agera testpilot till LGs senaste flaggskepp. Med tanke på alla de recensioner som redan gjorts som fokuserat på den unika knapplaceringen, hårdvaruuppgraderingarna och mjukvaruförändringarna kommer jag istället fokusera på mig och mina personliga upplevelser av LG G2.

Jag anser mig själv vara en rätt inbiten mobilnörd. Jag har levt i Androidvärlden de senaste åren där jag har flashat custom roms hundratals gånger, experimenterat med modem för att maximera 3g-hastigheten, laddat in privatbyggda script för att optimera operativsystemet och genomfört första hjälpen på mobilen då den vägrat att starta efter en misslyckad operation fler gånger än jag kan minnas.

Under det senaste halvåret har jag dock sällskapats av en Windowstelefon byggd av Nokia. Telefonen i fråga var en Nokia 925 och just byggkvalitén var mitt bästa minne av den telefonen. För trots att finnarna bygger telefoner i världsklass saknas en oerhört viktig del som många kräver (och tar för givet) av dagens toppmobiler – ett rikt apputbud. Jag saknade verkligen Google Play och det känns därför fantastiskt att vara tillbaka igen. Själv anser jag just apputbudet tillsammans med friheten att skräddarsy utseendet på mobilen vara Androids starkaste trumfkort. Diskussionen om andelen kvalitetsappar på Play store vs Apple Appstore kan vridas och vändas på beroende på vilken sida man står på men jag personligen uppskattar verkligen möjligheten att leka med olika appar, widgets etc för att skapa den mest optimala hemskärmen som underlättar min vardag. Detta tillsammans med LGs mjukvarufinesser som exempelvis en utökad aktivitetshanterare (som nås via ett trefinger-svep) eller något så trivialt (med icke desto mindre uppskattad) förbättrad kopiera/klistra-in funktionalitet har gjort G2an till en oslagbar följeslagare.

När man som jag har ett väldigt bra minne som tyvärr är alldeles för kort så kräver detta att jag ständigt skapar påminnelser till mig själv. Detta har LG verkligen underlättat genom att skapa en hårdvarugenväg till deras anteckningsapp QuickMemo. Allt som krävs är att hålla in uppåtknappen på baksidan för att komma in i appen och aldrig mer behöver man oroa sig för att glömma att köpa peppar i affären eller boka tvättid. Att förvara alla sina kom-ihåg lappar digitalt kräver ju dock att man kan få tillgång till dem, det vill säga att batteriet inte är förbrukat innan dagens slut. Med G2an har jag hittills inte behövt oroa mig det minsta för batteritiden då den utan problem räcker dagen ut, trots att mobilen inte får vila speciellt långa stunder.

Detta är speciellt imponerande med tanke på kombinationen av en stor Full-HD skärm (5.2 tum), blixtsnabb quad-core processor (2.26 GHz) och en slimmad profil (8.9 mm). Det borde med andra ord inte gå att få till en bra batteritid men LG har verkligen lyckats och jag är mäkta imponerad. Mobilen är blixtsnabb och appar startar upp på nolltid. Detsamma gäller kameran (som även den går att nå via knapparna på baksidan) och tack vare råstyrkan i processorn har LG kunnat skicka med en mängd mjukvarufinesser som Dual-kamera, Intelligent Auto, Bildserietagning osv. LG har dessutom lyckats klämma in optisk bildstabilisering i den redan fullspäckade mobilen och bilderna har utmärkt skärpa med en mycket bra färgåtergivning. Tack vare den optiska bildstabiliseringen klarar G2an även av att ta bra bilder på kvällen eller då det är allmänt dunklare ljusförhållanden. Med andra ord upplagt för mycket likes på Instagram!

Efter några intensiva veckor kan jag bara medge att jag är fantastisk nöjd med mobilen. LG har gjort ett fantastiskt jobb och det enda som jag egentligen kan klaga på är att kameran ibland tar lite onödigt lång tid på sig för att fokusera. Dock tror jag att detta utan problem kan åtgärdas genom framtida mjukvaruuppdateringar. LG G2 stoltserar med den bästa skärmen jag någonsin skådat på en mobil, den bästa processorn på marknaden, en kamera i världsklass och alltsammans packeterat i ett format som matchar mobiler med långt mindre skärmyta. Toppa detta med en mycket förmånlig prissättning och du har receptet för en riktig succémobil.

/Andreas Gustavsson

infexis gillar detta.
  2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Du säger att du har kört Android flera år och flashar flera hundra roms etc... Så har du #20 inlägg på Sveriges största Androidforum? Tycker hela din recension låter lite märklig. Fått betalt av lg för detta? Hoppas du fick behålla mobilen iallafall du verkar ju gilla den!

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

3. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Bra poäng, men han kan väl varit inbiten ändå, kanske suttit mer i xda-forumet
    än i här? Bra skriven recension där jag håller med på alla punkter. Helt klart
    nöjd med min G2.

4. sgte

sgte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Man måste väl inte ha många poster på Swedroid för att vara en inbiten "androidare"? Jag ser också mig själv som en "androidare" men inte heller jag har många poster på Swedroid... Räknas jag inte då?

5. citronbitare

citronbitare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto G 4G
    Platta:
    Surface Pro 4 M3
    Håller helt med. Tycker att det är en oroande tendens att man bara räknas när man hänger väldigt mycket på olika forum, bloggar, facebook, etc. Vissa gillar och har tid för att föra ett sådant offentligt liv på nätet och andra gör/har inte det. Men det säger ingenting om ens kunskaper eller intressen.

6. sgte

sgte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Word!

7. karstensson

karstensson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har en fråga till dig som använder quickmemo så pass mycket. Hur bär du dig åt för att orka använda appen? går du alltid runt med en ybertun stylus? Är det inte lättare att använda en random notesapp från market, där man kan använda tangentbordet?

Last edited: 21 okt 2013
  8. bobboviking

bobboviking Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha nej jag bär inte med mig någon sån, men tror å andra sidan att det bara är jag som kan läsa min anteckningar (automatisk kryptering mao) :)

9. DeFacto

DeFacto Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som att många är väldigt nöjda med sin LG G2a. Jag är väldigt nära på att införskaffa en men det står mellan galaxy s4 och den. Jag har en s2 och kanske är lite för feg att prova något nytt. Men allt visar på att LGn är bättre så jag är mer åt det hållet just nu. Är det kanske någon som har haft båda som kan jämföra dessa 2?
    Kanske inte skulle frågat just här men provar ändå.

10. Droid_301

Droid_301 Guest

Svågern har en samsung s4 så jag testade den några gånger och var i en butik där man kunde testa lg g2,det blev en lg g2,rätt eller fel men jag är väldigt nöjd än så länge.

11. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag har haft både galaxy spica, s1, s2, note1, note2, xperia z och senast s4 innan lg g2.
    Och jag kan säg att jag tycker att lg g2 är mycket bättre, snabbare och snyggare än s4.

S2 är nog den bästa telefonen jag har haft men den är så gammal nu så den kan inte mäta sig mot nutida telefoner.

12. citronbitare

citronbitare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto G 4G
    Platta:
    Surface Pro 4 M3
    Jag har haft S4an innan jag fick G2an. Tycker att G2 är bättre på nästan alla punkter.

Batteritid (extrem skillnad!), skärm, prestanda och UI/mjukvara är bättre hos G2. G2s kamera är bättre i dagsljus, men än så länge (tills det kommer någon mjukvarufix) sämre i mörker. S4ans fördelar är utbytbart batteri och sd-card-slot.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

13. DeFacto

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var just det jag ville höra från någon som har erfarenhet från flera olika modeller, eftersom då kan man få ett ärligt svar och inget fanboy svar. Tack så mycket! :)

14. DeFacto

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är just minneskortsplatsen som jag också skulle sakna. Men när jag tänker efter så räcker 32 gb för mig. Sen en annan sak som jag gillar mer med s4an är i så fall själva dual screen funktionen och att man kan använda skärmen med handskar på.

15. Stormsummoning

Stormsummoning Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Razer Phone

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Razer Phone
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Telefon 3:
    Sony Z5 compact
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet LTE
    Håller med. Ställer man en massa frågor hela tiden läser man uppenbarligen inte vad folk tidigare har skrivit. Jag är alltså en total noob med dessa mått mätt, eftersom jag aldrig frågar utifall jag inte kan hitta svaret på xda (främst). Ändå har jag rootat och flashat roms på samtliga telefoner jag ägt. Poster är inget självändamål, annat än om man kanske söker bekräftelse och gemenskap på nätet för att man kanske inte har social skills eller möjlighet att fixa detta irl (säger inte att detta är fel på något sätt, men det är så jag ser på det - det är såklart skillnad om man är en tokskicklig utvecklare). Skål Citronbitare, we meet again!

Last edited: 25 okt 2013
    citronbitare gillar detta.