Övrigt: Recension av Out Of Prints Nexus 7-fodral

Diskussion i 'Google Nexus' startad av caligo, 27 mars 2013.

1. caligo

caligo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har knappt sett några ordentliga recensioner av fodralen från Out Of Print, med undantag av det korta testet Swedroid gjorde i slutet av november. Därför tänkte jag att det vore på sin plats med en något längre genomgång.

Out Of Print är ett litet amerikanskt företag som för produkter baserade på klassiska bokomslag. Tanken bakom deras Nexus 7-fodral är i princip att få surfplattan att se ut som en bok, och det finns ett antal klassiska titlar att välja ibland (för den som vill ha något mer anonymt erbjuds även enfärgade omslag). Jag betalade runt 370 kronor för fodral plus frakt. De anger att det kan ta fyra till sex veckor att leverera en internationell beställning, men för min del gick det på fem arbetsdagar.

Fodralet utgörs av en bokpärm i papp och klot med en plasthållare för själva plattan. Själva pärmen är av typen biblioteksband, en kraftigare typ av bindning med plastad biblioteksklot som är gjord för att vara extra stryktålig. Den som är nyfiken på hur den typen av bok beter sig kan bege sig till det lokala biblioteket och kika på valfri bok av äldre årtal -- det är ett beprövat sätt att göra böcker som håller och som slits någorlunda snyggt. Inuti pärmen sitter en plastkonstruktion som håller plattan på plats. Materialet är vitt, strävt och lite gummiartat, och kanterna har ett räfflat mönster som för tankarna till sidorna i en bok. Innan jag fick mitt fodral var jag orolig över att det skulle kännas "platsigt" eller billigt, men det ger ett förvånadsvärt kvalitativt intryck. Plattan sitter dessutom som gjuten -- jag tvivlar på att den skulle kunna lossna om man så vänder fodralet upp och ner och skakar för kung och fosterland.

Fodralet lyckas väl med det som trots allt är huvuduppgiften, att skydda plattan från olika former av slitage och våld. Vad gäller funktionaliteten i övrigt är den något begränsad. Det finns ingen integrerad magnet som väcker plattan när fodralet öppnas, och inte heller någon egentlig möjlighet att använda fodralet som stöd vid till exempel filmvisning -- det "går" givetvis att böja bak pärmen så pass att den håller plattan i 45 graders vinkel, men jag tvivlar på att det är bra för fodralet i längden. För mig som mest använder plattan för e-böcker och strösurfande är det inget egentligt problem, men den som tittar mycket på film är troligtvis mer behjälpt av ett annat fodral. Med det sagt är fodralet fortfarande hyfsat genomtänkt. Alla reglage och portar förblir lättåtkomliga när plattan sitter i, och ljudet från högtalaren påverkas inte alltför mycket.

För den som kan leva med den något begränsade funktionaliteten är Out Of Prints fodral helt klart att rekommendera. Rent estetiskt är det en fullträff, och byggkvalitén är genomgående god. De olika omslag som erbjuds har ganska olika framtoning, vilket gör att snart sagt alla borde kunna hitta något som passar dem -- här finns både chick lit, barnböcker, sci-fi och klassiker som Moby Dick. För den som liksom jag mest använder plattan för läsning är det nog svårt att hitta ett bättre fodral. De liknande fodral som tillverkas av DodoCase, Portenzo och Treegloo ser mer ut som Moleskin-anteckningsböcker än romaner, och deras träramar torde vara mer ömtåliga än Out Of Prints bastanta plastkonstruktion (och hur trevliga Treegloo-fodralen än verkar har min sambo väntat på sitt sedan i oktober, vilket gör att jag har svårt att rekommendera det företaget till någon).

Tog ett antal foton för att ge någon sorts bild av hur fodralet ser ut i verkligheten. Jag lyckades inte få dropbox-bilderna att dyka upp i forum-inlägget av någon märklig anledning, så det får bli en länk till galleriet istället: https://www.dropbox.com/sh/vmfpjqr18r4573h/y1XyB5ekbd

bernard och BMarkusK gillar detta.
  2. twk99

twk99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Snyggt!

Med tanke på att fodralet saknar magnet så kanske det går att "väcka" den med hjälp av ljussensorn. Bara en fundering!

3. caligo

caligo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är ju förstås en tanke. Jag vet att det finns en uppsjö appar för det, men frågan är hur mycket batteri det drar att ha ljussensorn på konstant.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

4. Albin N7

Albin N7 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Snyggt? Ja. Men ser jäkla otympligt ut

5. mikaela.persson

mikaela.persson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

RIktigt snyggt! Perfekt när man använder plattan så som du gör - till läsning. Själv kommer jag behöva köpa en annan typ av fodral, så jag tänker mig att jag främst kommer använda min Nexus 7 till film och TV-serier.

6. caligo

caligo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det beror väl i och för sig på vad man jämför med, det är klart att plattan med fodral tar upp mer plats än plattan utan. Jag upplever det inte som vidare otympligt i och med att N7:an är så pass liten och smidig till att börja med. Dimensionerna på fodralet är (egenhändigt uppmätt) 205×135×20 mm, N7:an i sig har måtten 198.5×120×10.56 mm. Allt som allt tillförs 6,5 mm på höjden, 15 mm på bredden och c:a 9,5 mm i tjocklek. Hela paketet motsvarar ganska på pricken en inbunden bok på omkring 200-250 sidor. Jag vet inte om jag skulle kalla det otympligt -- åtminstone inte mer otympligt än en genomsnittlig roman.

Delvis handlar det väl också om vilken typ av fodral man jämför med. Jag hade en enkel neonprene-sleeve från Belkin tidigare, och det var betydligt mer jobb att plocka ut plattan ur den än att bara öppna Out Of Print-fodralet. Däremot är det rimligtvis smidigare att använda något i stil med ett Poetic Slimline, men den typen av fodral erbjuder inte riktigt samma skydd i och med att det är så mycket tunnare. Ett Out Of Print-fodral har nästan exakt samma dimensioner som ett fodral från Otterbox, och då erbjuder Otterbox-fodralet inget egentligt skydd för skärmen.