Recension: Recension av RacingShield Nanoglass

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av драган, 24 jul 2014.

1. драган

драган Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Inledning
    Då satt man återigen med en ny telefon vars skärm skulle skyddas. Men vad skulle man välja? Ett tjockare skärmskydd med übergaranti som klarar mer vikter än jag, eller ett tunnare för 50:- som kommer lossna om 2 månader?
    Lite pest eller kolera över det hela, men trots att jag aldrig gillat skärmskydden har jag alltid haft ett, för repor på skärmen är värre.

Så nu satt jag och kollade skärmskydd och fick syn på RacingShield Nanoglass, ett skärmskydd av glas. Började leta efter tester och recensioner, men hittade inget.
    Med en prisskillnad på 50:- mer än ett Copter så var det värt en chansning.

Produkten
    RacingShield Nanoglass är ett svensktillverkat skärmskydd i härdat glas, utvecklat med teknik ifrån racing världen. Produkten påstås vara reptålig, stötskyddande, praktiskt taget osynlig samt leverera en känsla av riktigt glas.
    Var själva nano grejen kommer in framgår inte, så det kan vara ett produktnamn, eller så kan det ha fått någon form av nanobehandling.
    Priset var 220:- och skyddet kommer med livstids garanti.

I lådan
    Skyddet kommer med den sedvanliga utrustningen för att applicera skärmskydd och en twist:
    • Nanoglas
    • Rengöringstrasa
    • Plastskrapa
    • Mikrofiberduk
    • "Dust remover"

Just Dust Removern är något jag aldrig fått med till något tidigare skärmskydd. Det står inte heller på förpackningen eller någon annanstans att detta medföljer. Dust Removern är egentligen bara en klisterlapp som man duttar med på skärmen och fångar upp alla irriterande dammstrån som landar på skärmen.

Applicering
    Appliceringen går till som vanligt, men med undantaget att man nu har Dust Removern. Den nämns inte i instruktionerna, så man kan:
    A. Börja med den och riskera att det hinner hamna lite damm på skärmen innan man sätter på skyddet.
    B. Avsluta med den och riskera att klistret påverkar skyddets vidhäftningsförmåga.

Jag körde på A och hade inga problem med att damm hann landa på skärmen, vilket jag haft på tidigare skydd.
    Så här applicerade jag:
    1. Dutta med Dust Remover
    2. Torka lite med Mikrofiberduk
    3. Svabba med alkohol trasan, små cirklar
    4. Gnugga rent med Mikrofiberduk
    5. Applicera skärmskydd

Själva glaset är MYCKET lättare att få till perfekt då det är en solid bit och inte en flexibel plastfilm. Appliceringen av den är lite annorlunda än vanligtvis, så kolla på instruktionsfilmen först.

Domen
    Så hur väl uppfyller skyddet sina tillverkares påståenden?

Osynlig
    I klass med ett vanligt skärmskydd, dvs tittar man så ser man skarven. Har man ett skal eller fodral som omsluter skärmen lite och täcker skarven så skulle jag gå med på att kalla det osynligt.
    Fingeravtryck och damm är väldigt frånvarande, iaf för ögat.
    Bilden nedan då telefonen är solbelyst visar mycket fingeravtryck, men man upplever det snarare som den andra bilden.

Känsla av riktigt glas
    Jo, det känns tamejfan som riktigt glas! Inte så konstigt kanske eftersom det är just vad det är, men jag var ändå skeptisk till att det skulle kännas som lurens eget glas.
    Jag har inte upplevt någon försämring av digitizerns känslighet, man kan forfarande swipa med lätt hand.
    En lustig sak är att när jag först satte på glaset upplevde jag att kanten var vass, men nu är det rundat och den skarpa kanten är borta. Nanopower?

Reptålighet och stötskyddande förmåga
    Inga repor ännu, men jag har ett fodral med lock för skärmen, så den har inte fått en särskilt omild behandling. Men baserat på känslan skulle jag tro att det är snäppet bättre än en plastfilm. Denna punkt kommer hållas uppdaterad.
    Update 13102014: Nästan tre månader med skyddet, och inga synliga repor.

Summering och betyg
    Här hade jag tänkt ha en fördelar/nackdelar lista, men jag kan inte riktigt komma på något jag inte gillar med skyddet.
    Känslan är superb, appliceringen är lättare och under förutsättning att den levererar den reptålighet jag tror, så är priset okej. Faktum är att jag personligen anser att denna är mer prisvärd än ett Copter för 179:-, då denna gör luren "bättre" utan att kompromissa på känsla/funktion.

Last edited: 13 okt 2014
    indika gillar detta.