Recension: ePad/Zenithink ZT-180

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Umaycry, 10 nov 2010.

1. Umaycry

Umaycry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inspirerad av Swedroids proffsiga recensioner skrev jag igår kväll ihop denna för er som har tankar och funderingar om zt-180.

Det här är en tablet som stoltserar med följande specifikationer

FSB:1GMHz
    MemoryDR 256MB
    2GB32GB(standard configuration : 2GB)
    LCD display:10.2 inch TFT display
    10.2 TFT display ,1024*600
    Android 2.1 (Win CE Capable)

Built in Ethernet :support WIFI , USB port
    solution (USB 3G module only support Hua wei brand now) DO NOT HAVE camera )
    ADSL

USB for web camera
    I/O ports
    DC in
    Earphone
    RJ-45
    TF
    1*USB 2.0 Host port
    1*USB 2.0 OTG port
    Touch screen Resistive
    Audio Built in stereo speakers 1w*2
    Built in mono recorder
    LED indicators
    Power; charging
    Key-press
    Power on /off 1 key
    Volume 2key
    ESC 1 key
    Max battery time
    Wifi on :5 hours
    Wifi off:7 hours

Product dimension
    270mm×180mm×15mm

Power adapter
    220V Input 9V DC Output ,2A

FÖRPACKNING

Min ePad köptes på blocket för 1400 + 100 kr Frakt. Jag vet att jag betalade lite mer än vad som behövdes men fick en snabb och smärtfri leverans. Kartongen består av hård vit papp som känns stabli. På framsidan så syns en iPad med en explorer bar och lite andra iPhone inspirerade ikoner.

I Kartongen ligger förutom själva plattan en micro-usb till ethernet adapter och en laddare. Även en liten instruktionsbok fanns som förklarade var vilka olika knappar finns. Plattan ligger bra förvarad med skumgummi runt och skyddsplast på både fram och baksidan. Noterbart är att inget minneskort följer med i lådan.

Till utseendet så ser den nästan ut som en iPad. Den är något tjockare och har fler utgångar. Framsidan är svart-blank medans baksidan är grå och lite välvd. I överkant så hittar vi uttag för ethernet adaptern, av/på knappen samt meny knappen. På högersidan så finns det uttag för laddare, usb mini, usb och hörlurar. Här sitter dessutom mikrofonen och en försänkt reset knapp. På framsidan hittar vid bakåt knappen och ovanför den en LED som visar om den är på (blått sken) eller laddar (Rött sken). De två 0.5watts högtalarna finns på undersidan.

KVALITET OCH STORLEK

Kvalitetsmässigt så känns den lite väl lätt och trummar man på baksidan så kan man höra någon metallkomponent som vibrerar på insidan. På mitt exemplar så glappar skärmen lite i vänsterkant och jag kan trycka ner den någon millimeter. Bänder man lite i skalet så knakar det och tar man i ordentligt kan nog framsidans plastskiva hoppa ur. Plastskivan på framsidan verkar precis som många andra också påpekat sitta några millimeter från själva skärmen vilket gör att det blir ett litet glapp när man trycker på skärmen.

Dimensionerna är 270 × 180 × 15 mm att jämföra med iPads 242,8 × 189,7 × 13,4 mm. Det fungerar altså tyvärr inte att köpa ett fodral till iPad eftersom ePaden är något längre, smalare och tjockare.

DATAHASTIGHETER OCH LJUDKVALITET

Jag har ett ComHem XXL abonnemang på mitt bredband vilket ger 100/10 Mbit/s i hastigheter i teorin.

Med full täckning på det trådlösa nätverket så uppmätte jag i genomsnitt av 8 mätningar 482.6 kB/s ner och 80 kB/s samtidigt som jag hade runt 70-80 i ping. Värt att nämna här är att räckvidden för trådlösa nätverk är dålig. Där jag får normalt 1 blipp i teckning med min HTC Hero så hittar paden ingenting. Det finns en fix för det som jag har provat utan att märka någon skillnad, Man ändrar TxPower i config filen för det trådlösa nätverkskortet från 100 till 20.

Samma test med ethernet inkopplad gav ett genomsnitt på 482.6 kB/s ner och 79.9 kB/s upp samtidigt som pingen höll sig stabilt runt 60. Att påpeka är att resultaten verierade väldigt mycket i nerhastiget på båda testen. allt från 537 kB/s till 1180 kB/s för det trådlösa och 198 kB/s till 887 kB/s för ethernet. Testet kördes med Speedtest.net applikationen mot en server i stockholm.

Enligt specifikationerna ska det gå att koppla in ett 3g-modem men det är inget jag har kunnat testa.

Högtalarna på undersidan är små och låter därefter. Det är ingen upplevelse i ljudkvalitet men det fungerar om man tittar på ett youtube-klipp, Basen är helt obefintlig och spelar du en låt med mycket bas på för hög volym börjar de spraka lite.

SKÄRMEN

Den 10.1" stora skärmen med en upplösning på 1280x600 pixlar ser bra ut från rätt betraktningsvinkel men blir snabbt svart om man kollar från sidan. Det fungerar bra i landskapsläge men i porträttläge måste man sitta rakt ovanför för att det ska se bra ut. Betraktningsvinkeln är helt enkelt dålig i höjdled men helt okej i sidled. Annars upplever jag inget problem med skärpan och färgerna ser bra ut.

Att skärmen är resistiv märks och känns ovant när man har använt en kapacitiv. Man kan stundtals behöva trycka ganska hårt för att den ska känna av det. Totalt sett så är jag positivt överraskad av skärmen och den reagerar lika bra mitt på som vid kanterna. men glöm inte att det bara är singel touch.

MJUKVARA - Om 1030 ROMen!

Jag vet inte vad min kom levererad med utan flashade in den nyaste ROMen som finns tillgänglg från Zenithink. Detta är i dagsläget 1030.
    Det innebär att man kör Android 2.1 och att flash inte fungerar. Ryktet säger att 2.2 ska komma men det finns ingen säkerhet i det.

Uppstart av enheten har jag klockat till 1 minut och 9 sekunder vilket är i långsammast laget eftersom man inte vill ha den på när man inte använder den. Det eftersom skärmen aldrig går i viloläge utan bara släcks ner till lägre ljusstyrka i viloläge. Att stänga av den tar 13 sekunder.

I 1030 rommen så kommer diverse program förinstallerade som ADW.Launcer och IO File manager. Det är en smaksak om man vill byta ut dessa . Att rekomendera är att använda sig av root exeplorer för att komma åt alla system mappar om man har för avsikt att roota den. Annars rekomenderas Astro som är en fenomenal filhanterare. Med följer även mail och gmail klienten så det är inga problem att koppla ihop den med din e-post. Även facebook och twitter finns förinstallerat.

Som medföljande mediaspelare så finns RealPlayer men den kan bytas ut mot valfri på market.

Market är sagt att fungera direkt i 1030 Rommen men av någon anledning fick jag inte igång det. Det jag gjorde var att via en emulator/rootad telefon hämta ut mitt androidID och sedan pusha in i telefonen. När man väl har gjort det kan men dock utan problem ladda ner både betal och gratis applikationer, Även applikationer som du har köpt med din telefon kan laddas ner utan problem.

När det kommer till Spel så har jag prövat att spela Fruit Ninja och Angry Birds. Av de två spelen så kan jag inte rekomendera er att spela fruitninja då det känns som sirap men fungerar att spela. Angry birds å andra sidan flyter på helt okej, det kan ta lite tid innan grafiken har buffrats upp men efter det så flyter helt okej. Observera att det inte flyter på helt men tillfredställande, Mer nogräknade personer kan ha problem med detta.

BATTERI

Mitt exemplar verkar ha leverats med ett defekt batteri som aldrig laddar mera än 89 procent. Det gör att jag får ut ungefär 3 timmar ur den vid normal användning med Wifi påslaget. Jag har inte provat att köra den utan Wifi och eftersom mitt batteri är defekt kan jag inte uttala mig om hur länge den klarar sig egentligen.

PRESTANDA

Jag lyckas inte att köra Quadrant för att mäta Processor, Minne och Grafik. Det går igenom hela benchmarken men när jag ska välja att visa resultatet så krashar applikationen.

Nedan kan ni se resultat i benchmarkPI: 4453 ms. Värt att notera är att jag fick 1963 ms en gång men annars har det landat runt 4453 ms.

I programmet Nenamark1 som mäter grafikprestanda fick jag 6.6 FPS

Och i programmet Input Benchmark fick jag ett värde på 34Hz

Den här informationen hittar vi i Android Infos. Som ni ser är min ePad en ZT-180 under annat namn!

APPLIKATIONER

De applikationer som jag har provat att köra och fungerar är:

Angry Birds
    Fruit Ninja - Om än segt
    Spotify
    TV.nu
    Adobe Reader
    Newsrob
    Facebook
    Twitter
    Gmail
    xScope - Webläsare
    Astro
    Root Explorer
    Universal AndRoot
    Android System Infos
    RealPlayer

SAMMANFATTNING

Jag tycker att detta är en tablet att rekomendera om man känner att 7000 kr är för mycket för sen Samsung galaxy tab eller 5200 kr för billigaste iPaden. Den kan vara lite seg ibland men mitt intryck är att android självt flyter på bra. Spel fungerar mindre bra när det kommer till tung grafik men den duger bra till att läsa mailen och kolla TV tablåerna på.

Du köper den här om:
    Du inte kräver top prestanda
    Du vill vänta tills tablet marknaden mognar
    Du inte vill lägga ut 7000kr men ha en tablet med android
    Du är tekniskt intresserad och vill ha en ny leksak

Du köper INTE den här om:
    Du kräver top prestanda och inga väntetider
    Du inte är tekniskt kunnig eller intresserad av att lära dig
    Du vill ha garanti och kvalitetskänsla

Last edited: 10 nov 2010
  2. jaskow

jaskow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snyggt! Tackar! Hoppas alla andra användare tar till sig detta! :D

3. Pappahund

Pappahund Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra recension! Precis vad jag har förväntat mig att den skulle vara. Har du kört den där "fixfilen" vet inte vad det är men något slags script postat på XDA developers som ska fixa de vanligaste problemen (Såsom TX power)?

4. Umaycry

Umaycry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Antar att du menar http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7924998&postcount=695

Har tyvärr inte kört det. Kommer till steget när man ska skriva in IP men eftersom adbWireless inte vill fungera alls trots att jag har försökt med olika versioner så körde jag ADB och pushade in det "manuellt" via Micro USB porten.

Har ändrat TxPower men inte märkt något stor skillnad...kanske lite bättre täckning i det trådlösa nätverket.

5. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag flasha in 1030 och jag kom rakt in på marknaden utan androidID.
    Viktig att datum och klockan är stelt in..

6. Umaycry

Umaycry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, jag försökte det med men för mig fungerade det inte. Kanske gjorde något fel ändå.... men lägger till en notis i recensionen.

7. Pappahund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska hämta en imorgon, så kanske skickar lite frågor till dig i PM (då vi är i ungefär samma stadie).

Har du testat köra Spotify på den? Det jag egentligen skulle vilja ha den till är:

- Köra Spotify
    - Surfa (läsa nyheter, kolla forum)
    - Köra VLC remote
    - Kolla film (har inga höga krav, kollar oftast på vanliga R5/XviD rippar hemma)
    - Starta torrents på mina andra datorer (fuTorrent exempel)
    - Skriva typ anteckningar på den utan att bli frustrerad på touchkänsligheten
    - Läsa eBooks / dokument (pdf, word etc)
    - Läsa och skicka e-post

Sedan har vi några grejjer som skulle vara "stora plus":
    + Om jag kan köra igång min dongle från Tre (Huawei E1820)
    + Om jag kan ladda hem filer från den till ett usb minne, t ex ladda hem en zipfil och välja att spara den på usb-minnet

Nå, hur nöjd på en 1-10 skala tror ni att jag kommer bli? :P

8. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Dem har retta til det med dem senaste firmware, men kan oxo hjelpe och gå ut på google.com första gang. Enda jag har fixa är TxPower. Tycker 1030 är den mest stabile jag har testa :)

9. Umaycry

Umaycry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

- Köra Spotify<br> Check fungerar utan problem!

- Surfa (läsa nyheter, kolla forum)<br> Check fungerar! Aftonbladet är lite segt men fungerar. Ett tips kan vara att prenumerera på dina nyheter via RSS

- Köra VLC remote <br>Har tyvärr inte provat

- Kolla film (har inga höga krav, kollar oftast på vanliga R5/XviD rippar hemma)<br> Borde fungera utan problem då den ska klara 720p enligt specifikationerna

- Starta torrents på mina andra datorer (fuTorrent exempel)<br>Inte en aning, beror på vilken teknik som används

- Skriva typ anteckningar på den utan att bli frustrerad på touchkänsligheten <br>Mitt största användningsområde! Fungerar jättebra! Tips, Installera SlideIT fungerar sjukt mycket bättre än vanliga tangentbordet.

- Läsa eBooks / dokument (pdf, word etc)<br>PDF fungerar bra, det följer med program för att läsa word filer med. eBooks har jag inte prövat

- Läsa och skicka e-post <br>Gmail klienten fungerar klockrent, samma som på telefonen.

+ Om jag kan ladda hem filer från den till ett usb minne, t ex ladda hem en zipfil och välja att spara den på usb-minnet<br>Det fungerar alldeles utmärkt, jag har hämtat filer från min FTP hemma och gett på USB till en kollega när jag satt på tåget till sthlm ;)

Last edited: 10 nov 2010
  10. Pappahund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan nu blev jag taggad ;)

Vet du hur det är med de här olika chipseten och flashning? Ska köpa en pad som är kanske 2 månader gammal av en kille här på Swedroid. Kommer den gå att flasha likadant som din eller måste man kolla upp såna grejjer innan?

11. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
  12. Umaycry

Umaycry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. Pappahund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar ju otroligt simpelt och självklart har man en 32-bitars till hands då det verkar krävas för alla typer av firmware uppdateringar oavsett produkt :) Man blir lätt avskrämd över att det ska vara krångligt om man går in på xda developers och ser att tråden är typ 300 sidor :P...

Verkar ju riktigt lovande med 3g? Enligt honom var det ju bara att köra in din dongle och aktivera det, någon som kan testa? Man kanske måste ställa om modemet manuellt från mass storage device till modem? Vet att när jag skulle köra Ubuntu var man tvungen och pilla som fan med det (Var iof Ericsson MD400 nu har jag som sagt Huawei)

14. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
  15. Pappahund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu min och är faktiskt nöjd efter att ha installerat senaste firmware från zenithink.us

Dock hittar jag inte Spotify eller Dropbox på market? Någon som har .apk filerna för dessa? Har inte heller fått igång min dongle, det blir ett senare projekt.

En annan sak jag la märke till var ljudet verkligen sög när man kollade på film, mp3 fungerar bättre. Vilken filmspelare är bäst just nu?

16. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Får du samma sak med Youtube?

// A

17. Pappahund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Syftar du på ljudet? Tror nog det var själva filen jag la in som hade dålig ljudkvalité. Testade en annan fil och det var bättre, dock var volymen hög som fan. Går inte heller att kontrollera volymen från Realplayer och eftersom man inte kan komma till "Home" går det inte heller att tabba ur och sänka mediavolymen, får nog hitta en bättre spelare :)

En annan grej är att det inte finns någon sökknapp på Youtube appen... Spotify fungerar finfint men fanns inte på market för mig, var tvungen att ladda över .apk filen och installera.

18. Pappahund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

19. Mars Mountain

Mars Mountain Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ett tips för att få Angry birds och Fruit ninja att flyta lite bättre: Installera Adfree Android. Root krävs.

Jag har också märkt att laddningen funkar lite sisådär. När batteriet är laddat till 98% har jag bara 80% kvar när jag tar ur sladden...

20. Calipo

Calipo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ZT-180

Idag efter jobbet åker jag till ICA butiken och hämtar mitt exemplar av ZT-180 som jag beställt från shenit.com Kollade inte upp så mycket innan jag beställde och undrar:

* Kan jag räkna med att kunna sätta in den i ett svenskt eluttag eller kan jag behöva köpa adapter?
    * Går den att ladda via USB?
    * Har någon lyckats hitta ett passande fodral till den?

Återkommer ikväll med resultatet och eventuellt fler frågor :-)