Recension: Recension + unboxing - Amazon Kindle Fire

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Poptot, 7 jan 2012.

1. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

<iframe width="600" height="427" src="http://www.youtube.com/embed/qFca3ijf1BI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

DroidNytt

Då kommer det ett test av Amazon Kindle Fire.

Specifikationer

• Skärm: 7 tum IPS-display. 1024×600 pixlar (WSVGA)
    • Hårdvara: 1 GHz Ti OMAP 4 4430 dual-core processor
    • Mjukvara: Android 2.3 Gingerbread med Amazons egna gränssnitt
    • Minne: 8GB inbyggt. Ingen minneskortsplats
    • Pris: 199 USD (ca. 1400 Svenska kronor)
    • Storlek: 190 x 120 x 11,4 mm. Vikten är 413 gram

Över julen spenderade jag och min familj jul i Florida, USA, och nörd som man är var man ju tvungen att köpa med något som bara säljs i USA. Därav valde jag en Amazon Kindle Fire, en billig, men ändå otroligt prisvärd surfplatta.

Kindle Fire är i dags dato den mest köpta surfplattan i USA, och man förstår ju varför. Om denna kan man inte säga att billigt är sämre, utan här kan man nästan säga tvärt om, billigt är bättre. Med en dual-core processor fungerar denna bättre än en hel del 10 tums plattor som jag även testade, och där låg priset på 600-700 dollar.

Byggkvalité

Kindle Firen är gjort i plast. Allt är i plast, men ändå känns den robust. Jag måste säga att den till och med känns bättre än min HTC Sensation. Den knakar inget när man tar i, och allting känns tight och fint. Baksidan är gummerad så att man skall få ett bättre grepp om plattan, och det kanns bra.

Skärmen

Skärmen på Kindle Firen är riktigt skarp och fin. Upplösningen är ju relativt hög, så att spela upp video, spela spela och sådant ser fint ut på den. Det är först när man är nära den som man kan se att skärmen är pixlig. Färgerna i skärmen är även väldigt bra. De är inte blaskiga eller något sådant, utan väldigt fina och livliga. Jag måste säga att Amazon inte snålar på sådant, även fast det är en billig surfplatta. De enda minuset är väl att skärmen är väldigt glansig, och att den lätt blir kladdig.

Högtalare

Amazon Kindle Fire är utrustad med två stereo-högtalare på toppen av enheten. Det är bra ljud i de, men jag hade nog hellre velat att de hade två hade suttit på varsin sida av enheten, delvis en på toppen och en på botten. Men det funkar ju helt klart om den ligger på ett bord/står.

Prestanda

Kindle Firens prestanda räcker till mer än nog. Med en dual-core processor tillverkad av Texas Instruments finns det inte något lagg i spel och sådant. Dock märker jag av att det kan hacka till i uppstarten av spelen ibland, men det ger sig och försvinner lika fort.

Det som förundrade mig var att resultatet i Quadrant inte blev högre än vad det blev. Det hamnade endast på 1832 poäng. Man får väl dock tänka på att Quadrant inte är optimerat för dual-core processorer.

Batteritiden

Man måste ju säga att Amazon har lyckats bra på det med batteritiden. Den har nu gått åtta dagar på batteri, och då har jag surfat, spelat och sett på videor lite då och då, och batteriet är endast nere på 36 procent. Amazon själva har sagt att stand by-tiden skall vara upp till en månad. De säger också att den skall vara upp till 8 timmar läsning och ca. 7.5 timmar videoavspelning.

Uppkoppling

Eftersom Kindle Firen endast kommer som WiFi-version så blir denna gren lite svår. Räckvidden på WiFi-et måste jag ändå säga är bra. När jag var i USA fick jag möjlighet att jämföra den en del mot Motorola Razr, och räckvidden till WiFi på Razrn var verkligen urdålig jämfört mot Kindle Firen.

Gränssnittet

Ni som har sett unboxningen av plattan la säkert märke till att gränssnittet var väldigt annorlunda. Det är såpass omgjort att man nästan inte tror att det är Android. Det var först när jag installerade en app manuellt som det kom något som det gör i standard Android. Annars är i princip det mesta andra ändrat. Jag själv gillar inte Amazons gränssnitt. Visst, det är rätt läckert, men det funkar inte för mig.

Generellt

Då var det dags att uppsummera lite då. Amazon Kindle Fire, med sina blyga prislapp på runt 1400 Svenska kronor, måste jag säga är en bra surfplatta. En hel del av programvaran som de skickar med fungerar endast i USA, vilket är synd eftersom man inte kan göra så mycket. Dock är ju detta relativt simpelt, eftersom att roota en Kindle Fire görs på ca. 30 minuter. När den väl är rootad kan man lägga in Android Market och sånt. En liten miss med tangentbordet är att det brukar låsa sig i några sekunder. Det blir så när man skriver snabbt.

Plus +

• Robust och välbyggd
    • Liten och smidig
    • Bra batteritid
    • Kraftfull
    • Prisvärd

Minus –

• Många förinstallerade appar som inte funkar i Europa
    • Den kan vara seg när man startar upp apparna
    • Tangentbordet låser sig ofta
    • Högtalarna kunde ha varit placerade bättre

Om ni vill ha en billig och bra surfplatta i ett lagom stort format, då är detta något för er! Det börjar komma fler och fler custom-roms till den, så det kommer inte vara några problem att lägga in vad som passar er.

Länk till Amazon där ni kan beställa Kindle Fire.
    Amazon säljer även en del bra tillbehör till Amazon Kindle Fire.

DroidNytt

lono gillar detta.
  2. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Schyst recension!
    Lite sugen på denna eller Nook Tablet att ersätta min nuvarande Nook med.. Lutar lite åt Nook då den har externt minne. Hur mkt internt minne har man tillgång till i Fire?

BTW, tror ej beställningslänken gäller för Sverige, bara USA.

Poptot gillar detta.
  3. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Oj.... Jag glömde helt bort att skriva hur mycket minne som finns. Det är totalt 8 GB minne i Kindle Firen varav ca. 6 GB kan användas att lagra saker på, och lite över 1 GB att installera appar på.