Jag har själv stort intresse för matlagning men har förståelse för att alla inte har det och då är airfryern rätt så behändig eftersom den i princip är en väldigt effektiv liten varmluftsugn. Något jag brukar ge som råd till personer som likt dig inte är så intresserade av mat är att snarare än att ge enstaka recept att följa förstå vad ni själva tycker blir gott och hur det mesta kan tillagas simpelt på liknande sätt. Av flera anledningar tycker jag man kan pröva tillaga frysta råvaror i den.
Ger man för komplexa receptråd kanske det istället avskräcker och de dagar man inte orkar så blir det halvfabrikat eller foodora istället. Frysta saker kan man kasta i direkt från påsen i frysen och en kvart senare har du en måltid. Vill man kan man piffa till det och laga såser, dressingar, sallad osv under tiden maten är i airfryern, men vill man inte det de lata dagarna så kan man få en måltid helt utan prepp på en kvart. Frysta varor är dessutom i regel billigare och man kan alltid ha dem hemma och redo så man inte får ursäkter att inte laga mat.
fryst brysselkål eller haricots verts och en bit fryst lax med lite olja, peppar och chili eller annan valfri kryddning är ett exempel på något som blir gott på ca en kvart på ca 185 grader (men testa dig fram). Vill du kan du ha potatis till, en dressing eller bara lite citron. Det viktiga är just att se "gillar jag hur laxen och dessa grönsaker smakar på detta vis?".
Fryst falafel av god kvalitet blir klara och frasiga på 10 min på högsta värmen (gå till en mellanöstern livs, annars är annammas som finns i "vanliga" butiker rätt hyfsad). Valfria grönsaker och tahinidressing (tahini, lite vatten för att göra den lösare, salt, vitlök och citron. Även färsk mynta är gott) så har du en grym och nyttig rulle (även tunnbröden går ju utmärkt att frysa och alltid ha redo).
Även om detta handlar om just airfryer så vill jag tipsa om ett annat enkelt, effektivt och hälsosamt alternativ att laga mat också, nämligen ångkokning!
Ett exempel: sätt en kastrull med potatis på spisen för att koka, lägg en ångkoksinsats över den med en fryst torskbit med lock på och gå och gör vad du vill en stund. Sedan när det är klart så fixar du (eller köper färdig fryst) stuvad spenat och så har du en svensk klassiker. Visst är det godare med färsk och smörstekt men det är fullt ätbart, nyttigt, billigt och väldigt enkelt att laga. Vilket om jag förstår dig rätt går före att det ska vara finkrogs dining.
Prova gärna att ångkoka broccoli, zucchini för att se hur mycket mer det smakar än enbart kokt, och för all del att rosta broccoli, brysselkål, rödbetor och andra rotfrukter i airfryern. Lite olja och valfri kryddning så blir det fint i den.
Och får du sug efter lite skräpmat finns det bättre sätt än att gå till pizzerian. Koka basmatiris (basmati går bra att koka som pasta och behöver inte mätas upp precist), koka vatten kasta i riset och häll av det i ett durkslag när du känner att riset är tillagat och fluffa det lite med en gaffel medan det ångar av sig. Köp typ görans kycklingkebab på lidl, kasta in lite av den i airfryern. Under tiden riset kokar skär du grönsaker och gör dressingar. Rödsås: tomatpure, vatten, cayenne, lite lite spiskummin, salt, peppar och socker om tomatpuren är för sur. Som vitsås gör du bara en fin och betydligt fettsnålare yoghurtsås som kan varieras i all oändlighet. Vitlök, salt, peppar, mynta, rivet citronskal, sumac och pul biber är en fin kombo. Men har du svårt att hitta de två sistnämnda kryddorna blir en helt vanlig tzatsiki jättebra det med.
Hoppas mitt resonemang är begripligt och att du känner att det inspirerar något. Snarare än att lämna det i oss främlingars händer att ge dig recept (som du kanske inte ens kommer att gilla) så tro på att du själv kan hitta rätt utifrån dina egna preferenser och känna självsäkerhet att kunna laga god och nyttig mat som du blir nöjd med. När du sedan är nöjd över dessa mer simpla rätter så kanske du naturligt blir mer intresserad av att piffa till saker och laga mer komplexa rätter. Men trots att jag gärna spenderar timmar i köket så faller jag ofta tillbaka på rätterna jag nämnt i inlägget själv. Snabbt, billigt och nyttigt behöver inte innebära äckligt helfabrikat, och där är faktiskt airfryern grym. Just eftersom den värms så snabbt och hanterar frysta varor så bra så kan man faktiskt laga en portion hemlagad mat på samma tid som pizzerian hinner fixa ens order

Click to expand...