Fråga: Recept på lågkalorimat i Airfryer sökes

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 24 maj 2023.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

*Skämskudde fram*
    Jag är kass på matlagning och ganska ointresserad, som ett led i att äta hälsosammare och viktnedgång NU och inte sedan så har jag bestämt mig för att testa en Airfryer för första gången... (Cosori Dual Blaze)
    Och då jag står på skakig grund försöker jag hitta maträtter som är superenkla och hälsosamma/are än det jag äter i dag och då är planen enkel äta mindre kalorier än jag gör av med, typ regel A1?

Så min fråga är både har ni specifika tips på kanske websidor eller kokböcker med recept?

Det behöver ju vara god mat som är nyttig för planen är ju inte att banta utan livsstilsförändring

Jag har så klart kollat en hel del på nätet så jag har en grudläggande koll och söker om ni som redan använder airfryer om ni har några extra bra tips?

2. aqo

aqo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag har själv stort intresse för matlagning men har förståelse för att alla inte har det och då är airfryern rätt så behändig eftersom den i princip är en väldigt effektiv liten varmluftsugn. Något jag brukar ge som råd till personer som likt dig inte är så intresserade av mat är att snarare än att ge enstaka recept att följa förstå vad ni själva tycker blir gott och hur det mesta kan tillagas simpelt på liknande sätt. Av flera anledningar tycker jag man kan pröva tillaga frysta råvaror i den.

Ger man för komplexa receptråd kanske det istället avskräcker och de dagar man inte orkar så blir det halvfabrikat eller foodora istället. Frysta saker kan man kasta i direkt från påsen i frysen och en kvart senare har du en måltid. Vill man kan man piffa till det och laga såser, dressingar, sallad osv under tiden maten är i airfryern, men vill man inte det de lata dagarna så kan man få en måltid helt utan prepp på en kvart. Frysta varor är dessutom i regel billigare och man kan alltid ha dem hemma och redo så man inte får ursäkter att inte laga mat.

fryst brysselkål eller haricots verts och en bit fryst lax med lite olja, peppar och chili eller annan valfri kryddning är ett exempel på något som blir gott på ca en kvart på ca 185 grader (men testa dig fram). Vill du kan du ha potatis till, en dressing eller bara lite citron. Det viktiga är just att se "gillar jag hur laxen och dessa grönsaker smakar på detta vis?".

Fryst falafel av god kvalitet blir klara och frasiga på 10 min på högsta värmen (gå till en mellanöstern livs, annars är annammas som finns i "vanliga" butiker rätt hyfsad). Valfria grönsaker och tahinidressing (tahini, lite vatten för att göra den lösare, salt, vitlök och citron. Även färsk mynta är gott) så har du en grym och nyttig rulle (även tunnbröden går ju utmärkt att frysa och alltid ha redo).

Även om detta handlar om just airfryer så vill jag tipsa om ett annat enkelt, effektivt och hälsosamt alternativ att laga mat också, nämligen ångkokning!

Ett exempel: sätt en kastrull med potatis på spisen för att koka, lägg en ångkoksinsats över den med en fryst torskbit med lock på och gå och gör vad du vill en stund. Sedan när det är klart så fixar du (eller köper färdig fryst) stuvad spenat och så har du en svensk klassiker. Visst är det godare med färsk och smörstekt men det är fullt ätbart, nyttigt, billigt och väldigt enkelt att laga. Vilket om jag förstår dig rätt går före att det ska vara finkrogs dining.

Prova gärna att ångkoka broccoli, zucchini för att se hur mycket mer det smakar än enbart kokt, och för all del att rosta broccoli, brysselkål, rödbetor och andra rotfrukter i airfryern. Lite olja och valfri kryddning så blir det fint i den.

Och får du sug efter lite skräpmat finns det bättre sätt än att gå till pizzerian. Koka basmatiris (basmati går bra att koka som pasta och behöver inte mätas upp precist), koka vatten kasta i riset och häll av det i ett durkslag när du känner att riset är tillagat och fluffa det lite med en gaffel medan det ångar av sig. Köp typ görans kycklingkebab på lidl, kasta in lite av den i airfryern. Under tiden riset kokar skär du grönsaker och gör dressingar. Rödsås: tomatpure, vatten, cayenne, lite lite spiskummin, salt, peppar och socker om tomatpuren är för sur. Som vitsås gör du bara en fin och betydligt fettsnålare yoghurtsås som kan varieras i all oändlighet. Vitlök, salt, peppar, mynta, rivet citronskal, sumac och pul biber är en fin kombo. Men har du svårt att hitta de två sistnämnda kryddorna blir en helt vanlig tzatsiki jättebra det med.

Hoppas mitt resonemang är begripligt och att du känner att det inspirerar något. Snarare än att lämna det i oss främlingars händer att ge dig recept (som du kanske inte ens kommer att gilla) så tro på att du själv kan hitta rätt utifrån dina egna preferenser och känna självsäkerhet att kunna laga god och nyttig mat som du blir nöjd med. När du sedan är nöjd över dessa mer simpla rätter så kanske du naturligt blir mer intresserad av att piffa till saker och laga mer komplexa rätter. Men trots att jag gärna spenderar timmar i köket så faller jag ofta tillbaka på rätterna jag nämnt i inlägget själv. Snabbt, billigt och nyttigt behöver inte innebära äckligt helfabrikat, och där är faktiskt airfryern grym. Just eftersom den värms så snabbt och hanterar frysta varor så bra så kan man faktiskt laga en portion hemlagad mat på samma tid som pizzerian hinner fixa ens order :)

Kristy, Salvion, Heleg och 1 annan gillar detta.
  3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Lite O/T men om målet är viktnedgång så är sällan kalorisnål mat en framgångsrik väg. Satsa istället på näringsrik mat. Det är ju så att kroppens hunger är ett rop efter näringsämnen. Kroppen behöver helt enkelt en massa olika näringsämnen som vitaminer, mineraler m.m. för att fungera på ett bra sätt. Om kroppen känner att den har alla näringsämnen som behövs så avtar hungern helt naturligt och man äter inte mer än man behöver.

Problemet är i vårt moderna samhälle att det säljs en massa processad mat där industrin tagit bort mycket av näringsämnena och ofta tillsatt tomma kalorier i form av socker och andra kolhydrater. Äter man sådan mat så får kroppen brist på näringsämnen vilket resulterar i hungerkänslor och så äter man mer av denna näringsfattiga mat utan att kroppen får det som den behöver. Därav uppstår ofta övervikt.

Så satsa istället på så naturlig mat som möjligt, mat som inte passerat genom en industriell process. Kött, fisk, ägg, grönsaker i dess naturliga former är bra mat. Undvik mat som kommer i burkar och kartonger. Försök avstå från alla tomma kalorier i godis och läsk, där har du en stor orsak till övervikt. Ät istället frukt och drick bara vatten eller kaffe/te. Det låter tråkigt men du kommer att må så mycket bättre.

Kristy, MultiMan, Heleg och 1 annan gillar detta.
  4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Oj du tog dig verkligen tid att skiva, wow!

Vet inte var jag skall börja men det är som du säger jag tycker inte om att laga mat, om det beror på för lite övning? så kan det absolut vara, men just nu behöver jag boosta mig själv och börja gå ner i vikt, jag skulle vilja ner 20kg men 30kg vore hälsosamt.
    Jag har väldigt lätt att "ge upp" så det är en balansgång detta...

Min tanke är som ett slags ramverk, Kyckling som bas med tex potatis,,,,,,, och där behövs det lite grönt till, skall testa frysta grönsaker, sedan tänkte jag lägga till fisk som utbyte.
    Det låter ju lite fattigt att böja med men jag är ganska bra på att äta lite enahanda en period.
    Samtidigt är ju snabbmat och godis något som skall ner till ett minimum.
    Det är min utgångspunkt för någon vecka.

Ditt resonemang är både begripligt och inspirerande, skall skriva ner det och se vad jag kan testa!

Sedan behöver jag nog få koll på kaloriintag, så att jag försöker att göra av med mer än det jag stoppar i mig.

5. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det du säger är jag helt med på! vad som hänt är på grund av "livet" har jag under 2-3 år tappat det fokus jag hade när det gällde motion och mat, inte så att jag var smärt som en vinthund, men jag var ganska stabil vitmässigt under 8 år.

Har försökt med gym men det gick inte bra, inte för att gå ner i vikt dock utan för att bli starkare i en slags allmän mening, men det var svårt och tog mycket tid varje gång så det ran ut i sanden efter 1 år.
    Har nu försöka att återuppta mitt promenerande som jag varit otroligt aktiv med.

Jag är egentligen inte en som alltid är sugen på snabbmat och godis, men det blir en tilflykt och en enkel väg när tiden rinner ifrån en och kanske lite konstgjord tröst också.

Kristy, katho och svenix gillar detta.
  6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Första testen idag...
    Kycklinglår filé, potatis och tzazikim överraskande bra och precis så enkelt som jag hoppats!
    Riktigt saftig kyckling, grönsaker, bättre än något jag gjort tidigare och då var det på pre-select kyckling

Kristy, svenix, katho och 2 andra gillar detta.
  7. allerkrans92

allerkrans92 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

Väldigt OT

Själv håller jag på att göra min egen resa, har tappat just nu 13 kg sedan jag började (60 Dagar, jag försöker absolut inte gå ner så mycket jag kan på kortast tid men det blev så. Viktigast är att förändra din livsstil på låååååångs sikt, stressa inte, gör de till något kul).

Jag gillar inte att träna så det blir inte mycket av de, men något försöker jag göra, så som att vara ute mer än vanligt.

Just nu kör jag på gratis version av lifesum för att hålla koll på mitt kalorier intag. Väger all mat för att de ska bli så exakt som möjligt. I lifesum så kan du även sätta mål och sen då se hur många kcal/dag du kan ligga på och nå ditt mål!
    Jag kan ligga på 2300 kcal/dag för att nå mitt mål men ligger realistiskt på 1700-1800 kcal, därav har jag tappar fler kg än jag tänkt mig under dessa 60 dagar.

Det jag försöker är att hitta hälsosam mat som har så få kalorier som möjligt men samtidigt mättar mig. Det blir väldigt mycket kyckling. (få kalorier, högt protein innehåll) Till kycklingen kan man käka ris, linser (röda), bönor eller varför inte köra en kyckling hamburgare i tortilla bröd med hamburgardressing, grönsaker och cheddar ost (liten skiva) som landar på 300 kcal per burgare med tillbehör (Fyll med mer sallad, hett tips till all mat egentligen, gurka är perfekt då de innehåller nästintill 0 kcal)
    Glöm inte frukosten, där käkar jag olika varje dag.
    Grekisk Yoghurt (0.2% fet) Citron smak ARLA 200g + 6g chia frön = 146 kcal
    Wasa Sport knäckebröd + 3g smör (per skiva) 1 kokt ägg (per skiva) Ibland kör jag med kaviar 5g /per skiva) = 300/340 kcal
    Mellanmål, väldigt olika här, ibland lite smaksatta dadlar, frukt/nöt bar (utan socker och utan sötningsmedel) Ost skiva (protein rik 29g/100g och låg fetthalt 17%)
    Lunch middag landar på ca 500-700 kcal (per meal)

Jobbast är de första 3 veckorna, sen när du kommer in i de så flyger tiden iväg! Och kan du lägga till träning 30 min om dagen så kommer du må mycket bättre också än om du inte tränar. (bonus om du tränar, du kan käka mer)

Lycka till!

Last edited: 25 maj 2023
    Salvion gillar detta.
  8. opuschen

opuschen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306

MINA ENHETER

Oj vad jag skulle kunna skriva mycket här - men det får bli en annan dag kanske.

Vad gäller airfryer älskar jag min. Använder superofta. Jag gör typ allt i min; några favoriter är hemlagad pommes, nuggets, korv, vårrullar, kyckling etc. Ugnspommes är inte helt horribla hälsomässigt, heller.

För att göra det hela mer komplext vill jag nämna slowcooker som ett tips. De är inte särskilt dyra, och jag använder min hur mycket som helst. Älskar konceptet storkok, och matlådor. Gigantiska mängder med köttfärssås, cowboysoppa, chili etc. Och pulled pork, mums.

Finns där en fantiastisk webbsida (och några böcker) av Lindas Mathörna
    Rekommenderas jättevarmt. När covid kom bestämde jag mig för att lära mig laga mat - och började med slowcookern. Några år senare har jag hittat ett par rätter jag gör ofta, och som blir bra, och börjar rent av improvisera lite mer. För min del handlar det om en avvägning mellan smidigt/nyttigt/prisvärt. Kul grej.

Så det där med vikt. Alla kommer ge dig massa olika råd, det bästa är att precis allt fungerar i sex veckor. Sedan slutar det fungera. Meningsfulla förändringar går rätt långsamt, och det är i sak inte så svårt gå ner i vikt - men att hålla vikt borta är extremt svårt.

Personligen har jag alltid tyckt det är bättre att helt enkelt inte äta (varianter på periodisk fasta) än att ändra kosten så mycket. Väldigt mycket där handlar om din ålder, där det är klokt med lite olika strategier baserat på hur gammal du är. Debatten om bästa sättet att gå ner i vikt är minst sagt rörig, liksom forskningsläget.

Det här blev spretigt. Ledsen för det, men kanske finns något vettigt i textmassan.

Salvion och MultiMan gillar detta.
  9. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Yep, airfryers är magiska. :)