Tjena!
När jag läste runt på xda-developers stötte jag på ett inlägg som sa att man kan redigera ROM-filer innan man flashar dem. Alltså ta bort eller lägga till program (.apk-filer), antingen program som ni inte vill ha (Amazon MP3 till exempel), eller program som ni vill ha (SRPlayer med mera). Sökte sedan runt på google och fann en guide angående detta.
Bestämde mig då för att sprida idén till Swedroid och samtidigt ge en svensk guide med extra innehåll.
I mitt fall installeras program som Myspace och Amazon MP3 när jag installerar ROM:en jag använder. Dessa två har jag ingen som helst användning för och valde att ta bort dessa. Det jag har lagt till är mina applikationer, över 20 stycken, som jag alla har laddat ned från Android Market.
Detta underlättar väldigt mycket om man installeras ROM:s ofta, och du slipper gå igenom jobbiga processer.
Hur får jag tag i APK-filerna till programmen jag har installerade på mobilen då?
Alternativ 1: När du installerar en applikation är formatet på filen .apk. Har du installerat program från Market kan du använda det här kommandot för att få dem till din dator (obs! kräver ADB Shell):
adb pull /data/app/ C:\"din mapp"
adb pull /data/app-private/ C:\"din mapp"
Alternativ 2: Installera "Astro" från Android Market. Starta programmet, tryck "meny"-knappen, välj "tools". Där väljer du "Application Manager/Backup" och tar sedan en backup på dina installerade program, som kommer att kopieras till ditt minneskort i en mapp som heter "backup". I denna kommer en massa .apk-filer. De ska du kopiera in i ROM-filen.
Öppna sedan ROM-filen med WinRAR och gå in i "data"-mappen, sedan till "app". Där lägger du in alla .apk-filer.
Nu är det så här att du måste signera ROM:en så att du kan flasha den. Den är redan signerad när du laddat ned den, men ändrar du i den måste du göra om processen. Gör du inte det kommer du inte att kunna flasha mobilen.
Gör så här för att signera en ROM-fil:
1. Ladda ned Java SE Development Kit och Java SE Runtime Environment. Dessa kan ni ladda ned här.
2. Nu kommer ni att behöva ladda ned det här programmet, gjort av "JesusFreke" på xda-developers. Packa upp det någonstans. Jag gjorde det i min Android SDK-mapp.
3. Kör autosign.bat som kom med i senaste mappen ni laddade ned.
4. Kör kommando 1, 2 och 3.
Nu ska ni signera ROM:en, så att du kan uppdatera din telefon fastän ROM-filen är redigerad.
Detta gör ni genom att köra kommando 4 och därefter skriva vart ROM-filen finns på er dator.
Till exempel: C:\Android\ROM\OpenEclair1.1.zip
När ni gjort det bör det stå "signing" och när den är klar "Successfully completed if no errors above".
När detta är klart: flasha ROM-filen som ni brukar. Nu med program ni inte vill ha, plus program som ni vill ha.
Var inte rädda att ge feedback, så ändrar jag guiden så fort som möjligt och förtydligar det ni vill.
Enjoy!
Last edited: 3 februari 2010