Registrera näringsverksamhet?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av InverseIllusions, 14 jun 2012.

1. InverseIllusions

InverseIllusions Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har sålt ett par ex av en app jag gjort, men har inte orkat ta tag i det där med skatt och sånt. Nu tänkte jag iallafall vara duktig och registrera en enskild näringsverksamhet, men det där med skatteregler, moms och deklaration är så tråkigt att jag faktiskt bokstavligt talat slumrat till ett par gånger under tiden jag läst i Skatteverkets broschyrer!

Jag kom iallafall till steget "Moms/Beräkning av beskattningsunderlag" på Verksamt.se, där ska man fylla i omsättning, momsfri försäljning i Sverige, försäljning i annat EU-land och försäljning utanför EU. Men hur ska jag kunna veta min omsättning (och allt det andra) när jag bara hållt på två månader? Ska man bara "höfta lite" och hoppas på det bästa eller?

Tänkte att det borde ju finnas massvis av utvecklare här på Swedroid som redan klarat av det där med företagsregistrering och som kan detaljerna? Eller hur har ni andra gjort när ni börjat med appförsäljning?

Vart kan man annars vända sig med sånahär tråkfrågor om skatt och företag? Har provat startaeget.se, men fick aldrig nåt svar på min fråga. Finns det folk på våra kära Arbetsförmedlingar som sysslar med att hjälpa folk att registrera näringsverksamhet och sånt?

Fan, jag vill ju att det ska vara häftigt att betala skatt, men hela systemet är ju så tillkrånglat att man kan bli skattesmitare för mindre... snälla, hjälp mig att betala skatt! ;)

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Säljer man inte för mer än några hundralappar om året är det knappast någon som bryr sig. Ser det ut som du kommer säljer mer så är nog bara att bita i det sura äpplet och fortsätta gräva i skattereglerna eller anlita en revisor om du kommer tjäna riktigt mycket.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En tjänst som kan hjälpa dig är http://www.verksamt.se

Att registrera ett företag är väldigt enkelt. Bara några knapptryck.
    Det är väl lite klurigare att göra en skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket, men det man lämpligtvis gör första året är att sätta noll på allt. Se även till att rapportera moms i deklarationen och inte varje eller var 3:e månad. Sedan om du tjänar mycket pengar under året och tror du kommer att gå med vinst så kan du göra 2 saker:
    1. Göra en preliminär självdeklaration där du deklararer vad du tror du kommer tjäna och då kommer skatteverket att öka den skatt du ska betala varje månad.
    2. Spara så mycket pengar att du kan betala moms och skatt när du ser den verkliga vinsten.

Det jag tycker är det viktigaste är att man har ordning och reda på bokföring och verkligen skiljer på företaget och det privata.

Så här har jag ordnat det:
    All min ekonomi är på Swedbank båda privat och företag. Där har jag paketet Bättre Affärer för 900 kr/år. Då ingår företagskonto, bankkort och bankgiro.
    Till det har jag anslutet e-bokföring för 125 kr/månad som ger mig all den bokföring jag behöver med alla tänkbara rapporter. Det bästa med e-bokföringen är att alla transaktioner som sker på mitt företagskonto hamnar automatiskt i bokföring och sedan är det bara enkelt välja hur det ska bokföras och sedan trycka ok. Oftast har den gjort rätt val och då trycker jag bara ok. Vid årets slut så trycker jag bara fram alla rapporter som behövs för deklarationen och skapar slutligen ett nytt räkenskapsår och fortsätter med nästa år. Grymt smidigt.
    Min firma går inte plus så för att skilja på min privata ekonomi från företagets så har jag just nu en privat insättning på 1000 kr/månad till företagskontot varje månad. På så sätt så kan jag göra alla inköp på företagskontot och slipper traggla med manuell kontering vilket det hade blivit om jag gjort företagstransaktioner på mitt privata konto.

Hemma har jag en pärm med bokföring. Där sitter alla verifikat konterade och klara. Den 1:e varje månad går jag igenom föregående månads transaktioner, skriver ut verifikat, häftar ihop med fakturor och kvitton och konterar.

Lösningen kostar några kronor, men det är så skönt att ha allt ordnat (särskilt när man ska deklarera) och helt separat från det privata.

Det går att få till enklare och billigare lösningar med bokföringsprogrammet Visma Firma och skapa upp ett separat konto i sin privata bank, men det kommer inte att skala alls lika bra som min lösning :-)

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

Syftar du på de uppskattningar de vill att man ska göra? Jag höftade lite olika siffror där när jag först registrerade min näringsverksamhet. Det spelar ingen större roll så länge som du uppfyller kraven för en näringsverksamhet som står lite tidigare. Det hela med att det inte är en hobby och att du ska tjäna pengar och att det är långtid eller något liknande.

Jag vill uppringd av en från Skatteverket några dagar efter jag ansökte om det via verksamt och fick samma frågor via telefon. Och fick som svar att det var anledningarna till att de där siffrorna finns där.

InverseIllusions gillar detta.
  5. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Höfta inte till med vilka siffror som helst. Om du sätter för högt så får du så hög skatt att betala varje månad att du inte har råd att betala den.

För att beräkna ditt preliminära resultat så finns en hjälpblankett som du kan använda:
    "Hjälpblankett - Preliminär resultatberäkning"
    Sök på: SKV 4315

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

De siffrorna man angav till verksam eller till telefonisten som i alla fall ringde upp mig är inte de man själv anger i de preliminära blanketterna man kan fylla i och skicka in. Om jag förstod TS rätt så var det de för registreringen av bolaget och inte preliminär resultatberäkning.
    Fast det kanske har ändrats sedan jag registrerade min näringsverksamhet.

7. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ok, det är möjligt, men siffrorna bör ändå inte skilja sig åt så länge man inte kör med olika bokföringar mot olika myndigheter ;)

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

De första siffrorna är inget med bokföringen alls, det är t.o.m innan man skapat näringsverksamheten. Det handlar ju bara att skatteverket vill se att det sköts med vinstintresse och långbarhet etc, allt för att det ska bli en verksamhet och inte hobby.

Men visst, man borde ha hyffsat bra uppskattningar för att ha koll själv, men i slutändan så skulle de siffrorna ändå bara kunna höftas, men verklighetsförankring är alltid bra att ha :)

9. InverseIllusions

InverseIllusions Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för infon, förhoppningsvis kan jag få klart registreringen utan mera huvudkliande nu... tycker informationen på registreringssidan kunde varit lite bättre, eller så är jag bara extremt trög som inte fattade att man bara skulle "höfta lite"! Det brukar ju vara så himla noga med ören när det gäller Skatteverket.